Gå til innhold

Kunne du mobilfilmet en ulykke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/politiet-reagerer-etter-drukningsulykke---voksne-lftet-opp-barna-sine-slik-at-de-kunne-se-bedre/3423496120.html

Sånt som dette får meg til å koke, ikke bare filmer folk den forulykkede og hindrer redningsarbeidet, de nekter å stoppe når de får tilsnakk. Jeg antar de fleste reagerer med vemmelse som jeg gjør, men hvem er disse folkene som oppfører seg sånn? Hva  tenker de om seg selv i etterkant? Er det noen her som tenker at de kunne ha funnet på noe sånt, isåfall hvorfor? 

Anonymkode: a74d2...a2b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle gjerne jeg likt å vite også... 😠

AnonymBruker
Skrevet

Kjører med dash cam, så ja det kunne skjedd. Hadde selvsagt ikke tatt med et kamera til et ulykkessted for å filme. Ville heller kommet meg til ulykkesstedet for å se om jeg kunne hjulpet med noe. 

Anonymkode: f6512...a2d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke ord. Det er bare helt ufattelig

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik plukke-opp-mobil-og-filme ? Nei. Jeg tror jeg ville vært mer opptatt av om det var noe jeg kunne bidra med for å hjelpe. Hvis ikke ville jeg gått videre. Det verste jeg vet er klynger med skuelystne mennesker.

Anonymkode: 20b38...073

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg synes politiet skulle hatt med en ekstra person med kamera, som filmet de som hindret arbeidet. Det ville nok hatt effekt på den forkastelige oppførselen. 

Gjest Ingrid78
Skrevet

Kunne aldri stilt meg i veien og holdt på sånn. Jeg er og en av de som banner høylydt i bilen når jeg ser folk som ikke gidder å slippe fram utrykningskjøretøy. Blir rett og slett sint på sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så forbanna på sånne. Jeg var bil nr 5 til en ulykke en gang, og INGEN hadde gått ned for å snakke med den BEVISSTE sjåføren! Alle bare stod å så på langs autovernet, hentet ungene sine med en «kom og se»-holdning. Jeg var så sint at jeg kokte. Bad dem ha seg til helvete vekk, spesielt med ungene, men de bare så dumt på meg. 

Når politiet kom, etter alt var rolig og sjåføren sendt til sykehus, ble alle de andre voksne anmeldt av politiet for at de ikke prøvde å hjelpe 😈 som man reder, ligger man. Da koste jeg meg. Makan til idioti altså.

Anonymkode: bb56c...b4e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De folka som gjør sånt skulle blitt hengt ut med fullt navn og bilde!!

Anonymkode: 51957...5a0

• Liker 11
Gjest Peanut
Skrevet

Absolutt ikke. Det er respektløst. Å ikke hjelpe ved en ulykke- det burde egentlig ikke gå an! :angry:Enig med bruker over som mener de som gjør sånt burde komme i offentlig gapestokk med fullt navn og bilde, og en politianmeldelse hadde vært på sin rette plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Disse burde skamme seg! Jeg skjønner ikke at noen kan være så egoistiske og betatt av telefonen sin og underholdning!!!!!

En forferdelig ukultur men desverre ikke et unikt tilfelle. Det jeg syntes er snodig er at nårt temaet kommer opp så sier alle at de er i mot det, men hvorfor sier ingen i fra til de som filmer da? Er folk så redde for å snakke med fremmede? Det er jo viktig uansett hva det gjelder at vi jobber for en god kultur og godt samfunn at vi sier fra når vi ser urett eller uakseptable ting! Vi nordmenn liker kanskje ikke prate med sidemannen på trikken men vi MÅ bryte inn i sånne situasjoner å reagere på medmenneskers oppførsel!

Her var jeg vitne til et selvmordsforsøk en gang der en mann stod på taket og ropte at han skulle hoppe, politiet hadde sperret av området, brannmenn var der for å ta seg opp på taket og det var lagt klar tjukkasmadrasser de skulle plassere under han til om han hoppet. Mange stod å så på, men det var mye politi der som ba folk om å gå videre. Jeg gikk videre, men kom så til en annen gate der det også var en stor oppsamling av folk som prøvde å se bygget og hoppet fra en annen vinkel og der stod det en voksen dame med mobilen og filmet i den ene hånden og et 7-8 år gammelt barn i den andre hånden. Da ble jeg så provosert at jeg gikk bort til vedkommende å sa "Legg ned den telefonen, dette er ikke underholdning og det er ikke sunt for et barn å få med seg noe sånt heller bare fordi du syntes en annens tragedie er underholdende!" kvinnen ga faen og bare så dumt på meg, og jeg sa det samme en gang til og gikk bort til en politimann som stod vakt langs der den andre gaten var sperret og sa fra til han , og dette så kvinnen og da la hun ned telefonen i skam og tok med seg ungen å gikk.

Anonymkode: 734b5...86b

• Liker 7
Skrevet

Jeg irriterer meg også over sånne folk. Jeg ville aldri ha filmet selv, hadde syntes det var jævlig å bli filmet i en sånn situasjon og. Var i grunn et godt tips over her, om at man skal filme de som filmer. Som regel er det store folkemengder, om det er folk på plass til å hjelpe kan man heller stille seg opp og filme de som filmer? Veldig tydelig, kanskje de gir seg?

• Liker 6
Skrevet

Folk eier ikke respekt for andres situasjon lenger! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Duckie skrev:

Jeg irriterer meg også over sånne folk. Jeg ville aldri ha filmet selv, hadde syntes det var jævlig å bli filmet i en sånn situasjon og. Var i grunn et godt tips over her, om at man skal filme de som filmer. Som regel er det store folkemengder, om det er folk på plass til å hjelpe kan man heller stille seg opp og filme de som filmer? Veldig tydelig, kanskje de gir seg?

Ja, vil tro mange hadde tenkt seg om hvis det sto fullt uniformert politi/redningsvesen og filmet de. Det hadde fått meg til å backe ut ihvertfall, om jeg i utgangspunktet hadde vært så idiot. 

Anonymkode: 34c9d...8f5

• Liker 1
Skrevet

Slik oppførsel er selvfølgelig helt helt forkastelig! Både fordi det er ekstremt uetisk å filme / eksponere andre når de er på sitt mest sårbare, og fordi det er en idiotisk prioritering. Hva med å prøve å gjøre en innsats istedet? Som å umiddelbart tilkalle hjelp, eller i det minste forsikre seg om at noen andre gjør det?

Det er tilsynelatende en høy andel av oss som har dette i seg, men få vil innrømme det. Ikke engang som anonym bruker i diskusjoner på KG...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å finne telefonen for å filme en ulykke nei. Men folk er rare, jeg jobber i akuttmottak og har opplevd pårørende som vil snappe bilder av slektningene når de får behandling og det står om livet. En gang spurte kollegaen min en mor om hun syns det passet seg å lage underholdning av at datteren var i livsfare, men mor hadde ikke forstått alvoret, hun mente det ville være en morsom snap :klaske: jeg kjører/går forbi ulykker når jeg ser at nødetatene er på plass, da har jeg ingenting med det å gjøre. Men en gang opplevde jeg at det var politiaksjon i nabobygget til butikken jeg var i, var to som slåss der han ene holdt på å bli kastet ut et vindu og det var roping om en kniv. Da stod jeg et stykke unna i tilfellet fyren faktisk fløy tre etasjer ned, og jeg kunne bidra med førstehjelp (jobbet i ambulanse også). Men da ambulansen var på plass gikk jeg, da stod det flere og filmet rundt. Gjør meg så dritforbannet. At folk ikke gidder å flytte seg er ekstremt lavmål, og hvem ønsker at barna deres skal se en drukning og gjennopplivning? Det burde vært automatisk bekymringsmelding. 

Anonymkode: 38c8f...8d7

• Liker 6
Gjest Peanut
Skrevet

Det har jo vært flere eksempler på lignende. Hva med den sjåføren som ble sittende fast etter en påkjørsel på glatta. Folk filmet det stakkars mennesket og stoppet ikke da det ble bedt om å la være: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2018/01/25/–-Vitner-tok-bilde-av-fastklemt-sjåfør-i-stedet-for-å-hjelpe-15964578.ece

Er det ellers sånn å forstå at jo flere «likes» man får, jo bedre? Er det derfor man filmer? Hva blir det neste? I steden for å ringe politi/ brannvesen/ sykebil så skal man filme? Karma håper jeg på da :angry: 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vil tro mange hadde tenkt seg om hvis det sto fullt uniformert politi/redningsvesen og filmet de. Det hadde fått meg til å backe ut ihvertfall, om jeg i utgangspunktet hadde vært så idiot. 

Anonymkode: 34c9d...8f5

Ja, men tror nok ikke de har ressurser til det dessverre. Så kanskje det kan hjelpe om andre gjør det? Jeg håper de fleste gjør det fordi de rett og slett ikke tenker seg om, og noe sånt kan få de til å tenke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ser stadig at dette er viktig for noen. Sist jeg så det sto vi ganske langt framme i en kø som hadde dannet seg bak en trafikkulykke på E6 ved Halden. Vi ble stående der en stund, slik at noen begynte å bevege seg utenfor bilene siden. Folk gikk nærmere ulykkesstedet for å filme og ta bilder, noen gikk utenfor gjerdet på E6 for å komme så nærme som mulig. Dette var heldigvis ingen dødsulykke, men det er uansett ikke noe særlig å få en snap hvor du kjenner igjen bilen til kona/mannen/sønnen/dattera/mora/faren/bestemoren/bestefaren/bestevenninna/sett inn det som passer din.

Anonymkode: 2d40e...607

Skrevet

NEI!! Har ofte lurt på som hva slike folk tenker med... (Dvs. folk som filmer ulykker og skadede personer)  Spesielt i tilfeller der man faktisk har mulighet til bidra.

Det burde selvsagt være ulovlig å filme folk som er ille tilredt/skadet/døde, og om man i tillegg hindrer nødpersonell så burde  det virkelig straffes hardt!

Har fått et par snutter fra venner i statene med diverse ( særdeles tilbakestående mennesker) som bare står å filmer i situasjoner det er FULLT MULIG å hjelpe til/redde personer, og det helt uten å sette seg selv i fare t.o.m. Likevel står de der å kommenterer og filmer...    :bond: Eneste de tenker på er å få noe på film...Merker de videoene gjør meg så sint at det koker! Skjønner virkelig ikke hva som er galt med enkelte mennesker....

Var ikke så lenge siden det var en sak i USA ( forrige sommer, kanskje) der en ungdomsgjeng sto å filmet imens en mann druknet. Ikke bare filme de, men de stod å moret seg... Ringte ikke etter hjelp.  Gjorde INGENTINGEN for å hjelpe selv-. De stod der å lo, faktisk! Og.... de slapp unna med NULL konsekvenser.  Tror ikke stort på karma, men jeg synes det hadde vært sabla allright om det var en greie!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...