Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier ikke å riste av meg følelsen at dagens karaktersystem (høyere utdanning) er utdatert. I ca. 70% av fagene jeg har hatt, så blir du bare vurdert på skriftlig eksamen. 

100% av din kunnskap om faget, blir beskrevet med èn bokstavkarakter. Det er jo utrolig mange faktorer som spiller inn på hvordan du gjør det den dagen, eller hvordan du oppnår karakteren. 

Så er det jo snakk om konsistens. Noen fag kan jo ha ekstremt store forskjeller, alt ettersom hvem som har ansvar for faget. 

Men fortsatt er jo karakterene dine (i mange tilfeller) det eneste arbeidsgivere har å gå etter, og vektlegger følgelig disse veldig mye. For noen er det jo forskjellen på et helt OK og ordinært liv, eller uante muligheter. 

Nå ble kanskje denne posten litt vid og grunn, men de må da finnes en mindre overfladisk metode, som forteller mer om kunnskapene til studenter. Slik det er i dag, så kan man jo si at eksamen i mange tilfeller bare sier noe om hvor god du er på å ta tester. Har personlig gått ut med både A og B i fag som jeg ikke har noe kontroll på i dag. Har også tatt opp samme fag flere ganger, og merket at det har vært ekstremt store forskjeller på kvalitet. 

Anonymkode: 03e04...885

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er jo at hvilket resultat du får avhenger av hvem som er sensor.

Anonymkode: 4fa66...75c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det løser seg vel delvis ved at man som oftest avlegger en god del eksamener i løpet av studiet. Da vil jo mye av tilfeldigheten jevne seg ut. 

Anonymkode: cc2cf...baa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Slik det er i dag, så kan man jo si at eksamen i mange tilfeller bare sier noe om hvor god du er på å ta tester

Veldig enig i dette.

Anonymkode: 4cdad...eab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Husker jeg hadde muntlig eksamen hvor tema ble trekt da du kom inn. Det ble selvfølgelig det stoffet jeg syns var vanskeligst. Jeg fikk jo ikke vist hva jeg kunne. 

Tidligere har jeg hatt mappeeksamen. Da fikk du velge, og revidere tidligere oppgaver som skulle bli vurdert til eksamen. Det syns jeg var en fin måte å gjøre det på:)

Ellers har jeg brukt lærer på høgskolen som referanse da jeg søkte jobb. Hun kunne fortelle hvordan jeg var som student. Nå hadde vi små klasser, og en type «kontaktlærer» da, og ikke mange forelesere. 

Anonymkode: 6ec99...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Dagens karaktersystem er rævva. Det er snittet som teller, og som da hindrer deg i å komme inn på hva du vil. Jeg har 6 i psykologi, men pga at jeg kom opp i matte (mitt verste fag) så kom det en 2'er til på vitnemålet. Dermed, hindres jeg av ting jeg ikke skal bruke resten av livet.

Dessuten, som noen skriver her, tror jeg dessverre trynefaktor spiller en rolle. Godt likt elev får bedre karakter til tross for mindre innsats.

I tillegg er alt tilrettelagt for en type mennesker. Teoretikerne. Til og med kroppsøving har fått mer teori nå.

Anonymkode: 88b6f...2fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens karaktersystem er rævva. Det er snittet som teller, og som da hindrer deg i å komme inn på hva du vil. Jeg har 6 i psykologi, men pga at jeg kom opp i matte (mitt verste fag) så kom det en 2'er til på vitnemålet. Dermed, hindres jeg av ting jeg ikke skal bruke resten av livet.

Dessuten, som noen skriver her, tror jeg dessverre trynefaktor spiller en rolle. Godt likt elev får bedre karakter til tross for mindre innsats.

I tillegg er alt tilrettelagt for en type mennesker. Teoretikerne. Til og med kroppsøving har fått mer teori nå.

Du virker jo bare bitter fordi du ikke klarer å hevde deg i konkurransen. For å si det sånn, hvis du synes systemet på vgs er urimelig, bare vent til du begynner å studere. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke for flere teste, men det kan jo virke naturlig å heller innføre relevante opptaks tester til studiene, slik at folk som er veldig flinke på sitt fagfelt får bedre sjanse - kanskje kombinert med økt vekt på visse fag fra VGS, og motivasjonsbrev. 

Slik det er i dag, så må du heve deg / være best i alle fag skal du komme inn på visse studier. Og det er nok mange av de flinkeste elevene / studentene som automatisk søker seg inn på studier med høyt snitt, bare fordi det virker naturlig (Jeg tror ikke det er slik at alle med 5 og 6 i snitt fra VGS bare er interesserte i Medisin, Jus, Siviløkonom ved NHH, Nano og Ind.Øk ved NTNU, osv.). 

Personlig var jeg 6'er student i alle tekniske og realfag, men hadde absolutt null interesse for språkfag og liknende. Kom dessverre ikke inn på "drømmestudiet" fra VGS pga. de dårlige faga, men kom rett inn på 2-årig Master, etter å ha tatt 3-årig Bachelor innen noe relevante teknisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at man kan mene at systemet for opptak til studier er urettferdig. Det er ikke en menneskerett å få gå på en spesiell skole, eller en spesiell linje. Er man ikke flink nok, så er man ikke flink nok. Fordi man selv er flink i ett enkelt fagfelt, behøver det ikke bety at man er den eneste i verden som er det. Det finnes faktisk folk som er flinke i alle fag, og hvorfor skal ikke de premieres for å være det? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at man kan mene at systemet for opptak til studier er urettferdig. Det er ikke en menneskerett å få gå på en spesiell skole, eller en spesiell linje. Er man ikke flink nok, så er man ikke flink nok. Fordi man selv er flink i ett enkelt fagfelt, behøver det ikke bety at man er den eneste i verden som er det. Det finnes faktisk folk som er flinke i alle fag, og hvorfor skal ikke de premieres for å være det? 

Selvfølgelig skal de premieres for å være jevnt gode i alle fag, men det finnes elever som er utrolig flink i enkelte fag, og straffes fordi de ikke er gode i andre fag - ofte irrelevante fag. 

Jeg mener at dersom en elev ved VGS allerede kan matte, fysikk, IT, eller hva enn det skulle være på høyere (universitets) nivå, så skal de absolutt bli premiert for denne kunnskapen. Men slik systemet er, så kan de maks få 6 i faget, uten at videre kunnskap hjelper dem noen vei, konkurransemessing. 

Slike kan bli premiert med enten tyngre opptaksprøver, eller ekstra konkurransepoeng for fag utenom pensum. 

Nå er jo akkurat denne problemstillingen noe som gjelder svært få elever, men jeg mener altså at om du har ekstremt god kunnskap i visse fag, så skal dette også belønnes. Men i dag blir du møtt av et tak, der du ikke får noen ekstra poeng for kunnskap over. 

Arrangerer man opptaksprøver der f.eks 70% riktig tilsvarer 6 fra VGS i faget, så vil de 30 resterende prosentene fungere som bonus for søkeren. Da kan elever med ekstraordinære kunnskaper innen visse fagområder også konkurrere med gode generalister. 

• Liker 1
Skrevet

I vår er det nesten 150 000 søkere til høyere utdanning i Norge. 

Dagens system med karakterer fungerer greit nok til å fordele disse på de tilgjengelige plassene. Men det kan føles urettferdig når man taper for andre med bedre karakterer

Hvis universitetene skulle bruke ressursene sine på opptaksprøver for alle disse ville antall plasser måtte reduseres. Dessuten ville disse opptaksprøvene måtte bli tilnærmet lik dagens eksamener og heldagsprøver. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2018 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Du virker jo bare bitter fordi du ikke klarer å hevde deg i konkurransen. For å si det sånn, hvis du synes systemet på vgs er urimelig, bare vent til du begynner å studere. 

"bitter" ja, ordet folk elsker å bruke på kg.
Vet ikke om direkte bitter er riktig ord, men lettere irritert. Har klart meg fint likevel. Bitter på hvem forresten? De andre som klarte seg bedre? Andres suksess gjør ikke meg til en taper, det er det jeg selv som tar ansvar for ved å finne mine styrker. 
Og jo, det er faktisk irriterende når du er god et fag, som kroppsøving og nesten får en 5'er. Men så finner skolen ut at teori også skal ta plass i dette faget og at den karakteren du får på den prøva teller veldig mye og da drar ned igjen alt sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, stan skrev:

I vår er det nesten 150 000 søkere til høyere utdanning i Norge. 

Dagens system med karakterer fungerer greit nok til å fordele disse på de tilgjengelige plassene. Men det kan føles urettferdig når man taper for andre med bedre karakterer

Hvis universitetene skulle bruke ressursene sine på opptaksprøver for alle disse ville antall plasser måtte reduseres. Dessuten ville disse opptaksprøvene måtte bli tilnærmet lik dagens eksamener og heldagsprøver. 

Men dette gjelder jo ikke bare vgs. Det gjelder også høyere utdanning. Jeg har selv opplevd å få betydelig trekk på en oppgave grunnet en konklusjon, mens en annen ikke fikk en kommentar på det engang, selv om vi hadde samme konklusjon og omtrent samme argumentasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"bitter" ja, ordet folk elsker å bruke på kg.
Vet ikke om direkte bitter er riktig ord, men lettere irritert. Har klart meg fint likevel. Bitter på hvem forresten? De andre som klarte seg bedre? Andres suksess gjør ikke meg til en taper, det er det jeg selv som tar ansvar for ved å finne mine styrker. 
Og jo, det er faktisk irriterende når du er god et fag, som kroppsøving og nesten får en 5'er. Men så finner skolen ut at teori også skal ta plass i dette faget og at den karakteren du får på den prøva teller veldig mye og da drar ned igjen alt sammen. 

For meg fremstår det som at du er bitter på karaktersystemet fordi du selv er dårlig i matematikk, og dermed taper i konkurransen mot de som har gjort det bedre enn deg. Det er noe litt annet enn det jeg føler TS tar opp. I høyere utdanning er vurderingene mye mer tilfeldig. For å ta dine egne fag som eksempel; du kan fort ende med å få dårligere karakter i psykologi enn matematikk, på grunn av tilfeldigheter som hvem som lager eksamen. Det er jo litt problematisk når et vitnemål gir en beskrivelse av måloppnåelse i fag som ikke samsvarer med faktiske ferdigheter.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder jo ikke bare vgs. Det gjelder også høyere utdanning. Jeg har selv opplevd å få betydelig trekk på en oppgave grunnet en konklusjon, mens en annen ikke fikk en kommentar på det engang, selv om vi hadde samme konklusjon og omtrent samme argumentasjon. 

Men da er det jo ikke karakterene det er noe galt med. Det er vurderingen som ligger for grunn for karakteren det kanskje er noe feil med her.

En annen mulighet er at den omtrent samme argumentasjonen faktisk er såpass forskjellig at meningen blir svært annerledes, og konklusjonen henger på greip. Ett komma kan snu meningen til en setning. Prøv med: "Vent ikke kjør".  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Men da er det jo ikke karakterene det er noe galt med. Det er vurderingen som ligger for grunn for karakteren det kanskje er noe feil med her.

En annen mulighet er at den omtrent samme argumentasjonen faktisk er såpass forskjellig at meningen blir svært annerledes, og konklusjonen henger på greip. Ett komma kan snu meningen til en setning. Prøv med: "Vent ikke kjør".  

Joda, men når det finnes mange eksempel på dette, og når noen som måtte forbedre en oppgave fulgte en mal som ble vist på oppgave-gjennomgangen får beskjed om at det er feil, så er det ett eller annet som er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner på det samme akkurat nå. Lest og jobbet masse i et emne, å i morgen har jeg en 20 minutters muntlig eksamen. Tenk om jeg ikke får vist hva jeg kan på de minuttene, eller nervøsitet tar overhånd. Hvordan kan hele min kunnskap i et stort emne vurderes på 20 minutter? Kunnskap fra 1500 sider med pensum skal bare dras frem og formuleres riktig på 20 små minutter. Gruer meg sånn...  

Anonymkode: ece28...668

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men når det finnes mange eksempel på dette, og når noen som måtte forbedre en oppgave fulgte en mal som ble vist på oppgave-gjennomgangen får beskjed om at det er feil, så er det ett eller annet som er feil.

Ja. Men det er ikke karakterene, men måten de settes på som ikke er god nok her. Det er selvfølgelig trist at vurderingen er såpass tilfeldig og uprofesjonel. 

Men også med perfekt vurdering, fullstendig rettferdig, vil det være behov for å rangere studentene. Noen vil være bedre enn andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Ja. Men det er ikke karakterene, men måten de settes på som ikke er god nok her. Det er selvfølgelig trist at vurderingen er såpass tilfeldig og uprofesjonel. 

Men også med perfekt vurdering, fullstendig rettferdig, vil det være behov for å rangere studentene. Noen vil være bedre enn andre. 

Men vurderingen er jo en del av karaktersystemet. 

Jeg har ingenting imot rangering av studenter, eller karakterer for den del. Problemet er at systemet ikke er godt nok.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at systemet ikke er godt nok.

Men hvordan mener du at et godt nok system skal være? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...