Ayesh Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Hei jeg bestilte solkrem for noen dager siden. Og jeg fikk den levert på døra mi på lørdag ca kl 10. Vi var på overnattings besøk hos svigers så pakken med solkrem har ligget ute i sola (ca30 grader). Vi kom hjem på søndag rundt kl 15 og da følte jeg at pakken var ganske varm av å ligge i sola. Spørsmålet mitt er om det er trygt å bruke en solkrem som har stått i sola i så mange timer?og så er jeg gravid i tillegg så må være litt forsiktig. Hva syna dere? Burde jeg bruke den eller kjøpe ny?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 2 minutter siden, Ayesh skrev: Hei jeg bestilte solkrem for noen dager siden. Og jeg fikk den levert på døra mi på lørdag ca kl 10. Vi var på overnattings besøk hos svigers så pakken med solkrem har ligget ute i sola (ca30 grader). Vi kom hjem på søndag rundt kl 15 og da følte jeg at pakken var ganske varm av å ligge i sola. Spørsmålet mitt er om det er trygt å bruke en solkrem som har stått i sola i så mange timer?og så er jeg gravid i tillegg så må være litt forsiktig. Hva syna dere? Burde jeg bruke den eller kjøpe ny? ...det er solkrem. Hva tror du? Anonymkode: 89452...d87 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 4 minutter siden, Ayesh skrev: Hei jeg bestilte solkrem for noen dager siden. Og jeg fikk den levert på døra mi på lørdag ca kl 10. Vi var på overnattings besøk hos svigers så pakken med solkrem har ligget ute i sola (ca30 grader). Vi kom hjem på søndag rundt kl 15 og da følte jeg at pakken var ganske varm av å ligge i sola. Spørsmålet mitt er om det er trygt å bruke en solkrem som har stått i sola i så mange timer?og så er jeg gravid i tillegg så må være litt forsiktig. Hva syna dere? Burde jeg bruke den eller kjøpe ny? Solkrem som blir skadet av varme og sol burde vel strengt talt ikke eksistere eller? 😅 null stress. Anonymkode: 574f6...e3f 1
Ayesh Skrevet 3. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2018 Dytter... Kosmetiske produkter skal jo ikke stå i varmen 1
Sassenach Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Jeg ville vært forsiktig. Holder alltid solkremen min ute av sola da det kan svekke effektiv faktor i den. Utdrag fra en engelsk lege sin blogg: Sitat High temperatures can cause the ultraviolet absorbing chemicals like avobenzone and oxybenzone to degrade right in the bottle. When you apply a degraded sunscreen to your skin, you are not getting the SPF indicated on the bottle and in fact might be applying nothing more than a thick white moisturizer. Ideally sunscreens should be kept at temperatures no hotter than 77 °F (25°C) — the inside of your car in the beach parking lot can reach over 120° (50°C). Kilde: http://thedermblog.com/2008/06/11/is-that-sunscreen-in-your-car-still-good/ For ikke å la kremen gå til spille, kan du kanskje holde den til bruk på områder du sjeldent blir brent og ikke behøver like mye faktor, som f.eks. bena? Se an om du blir brent - hvis så, kast eller bruk som fuktighetskrem om mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 Jeg ville ikke brukt den. Og aldri som gravid! Plast avgir giftstoffer når det varms, og ja solvarming er nok. Derfor skal man helst ikke spise mikroovn mat som er varmet i plastikk, eller drikke av innholdet plastikk flasker som har ligget i solen. Anonymkode: be1cb...25d
Ayesh Skrevet 4. juni 2018 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2018 Takk til alle dere som svarte. Jeg vil gjerne høre flere meninger. Siden jeg er veldig usikker på hva jeg skal med den solkremen som har stått ute i sola. Jeg brukte 300 kroner på den og nå skal den rett i søpla 😣 Ts
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 Googlet litt: Vitus apotek: Hvor mye en solkrem ødelegges kommer an på hvordan den har vært oppbevart. Dersom solkremen har vært ustsatt for mye sol og varme soldager, kan holdbareheten være redusert og du bør bytte ut solkremen. Har du oppbevart solkremen riktig, vil den ha den holdbarheten som er påført. Solkrem som har gått ut på dato bør byttes ut, da effekten kan være redusert. Fra Side2: 3. Solkrem Om du ikke bruker solkremen din like ofte som du burde, så er du best tjent med å oppbevare flasken i kjøleskapet. Om den oppbevares varm vil dette redusere effektiviteten av selve SPF`en, noe som betyr at du ikke vil være like beskyttet mot solens potensielt skadelige stråler som du burde. Sitat slutt Er en slik en som liker å google og fant litt.. Men det meste jeg finner av varm oppbevaring og solkrem omhandler spørsmålet om solkremen kan brukes året etter... Og det enes de fleste om at en ikke kan om den har ligget varmt eller lenge i sola. Men om det gjelder for den korte tiden du snakker om og samme år... Hva med å ta en tur på apoteket og spørre ? Anonymkode: 3af39...38d
Djungelvrål Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 Hadde ikke kastet den. Man oppbevarer solkrem i strandbag på stranden, den blir varm da også. Slutt å være så hysteriske. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 Hadde aldri kastet kremen. Det får nå være grenser til hysteri- Den tåler da litt uten å miste faktoren sin. Anonymkode: d4757...cfc 1
Djungelvrål Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri kastet kremen. Det får nå være grenser til hysteri- Den tåler da litt uten å miste faktoren sin. Anonymkode: d4757...cfc Selvfølgelig gjør det det. TS er ikke sykelig bare fordi hun er gravid. 1
Ayesh Skrevet 5. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2018 (endret) Da har jeg bestilt ny solkrem. Hadde jeg ikke vært gravid så skulle jeg aldri ha brukt 300 kroner på nytt. Men måtte bare det for babyens skyld. Og jeg vil jo at solkremen skal virke som den skal. Vil ikke ha pigmentflekker Ts Endret 5. juni 2018 av Ayesh
Djungelvrål Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 10 timer siden, Ayesh skrev: Da har jeg bestilt ny solkrem. Hadde jeg ikke vært gravid så skulle jeg aldri ha brukt 300 kroner på nytt. Men måtte bare det for babyens skyld. Og jeg vil jo at solkremen skal virke som den skal. Vil ikke ha pigmentflekker Ts Hvordan kan en solkrem som har ligget bittelitt i sola skade en baby?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå