Gå til innhold

Ville du ønsket deg en helt ny identitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvis du ble truet på livet og var i livsfare?

Hadde du klart å bryte med hele ditt sosiale nettverk, flyttet langt avsted og lyve om deg selv og din livshistorie til alle du møter?

Ville du også ha byttet personnummer og hatt en oppdiktet historikk i alle offentlige registrere?

Leser en bok om æresdrap og vet at de mest truede må leve på kode seks, strengt fortrolig adresse, bytte navn og kan aldri stille opp på bilder. Ofte er det ikke nok, og de trenger mer beskyttelse enn det politiet kan gi dem. 

Hadde du klart å leve med en slik beskyttelse? Eller leve på en lystløgn?

Anonymkode: 15452...133

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg må.

Det er allerede mange som lever slik. Klarer de dette, bør jeg og klare det.

Anonymkode: badf3...d73

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg må.

Det er allerede mange som lever slik. Klarer de dette, bør jeg og klare det.

Hadde du vært redd for å bli avslørt eller forsnakke deg?

Om jeg hadde vært i en slik situasjon tror jeg at jeg hadde fått hetta av det hele.  Hadde ikke klart å leve på en livsløgn som jeg måtte ha resten av livet. Hadde heller ikke kvalifisert for en slik type beskyttelse. Det er en grunn til at bare er et titalls mennesker som har det. 

Endret av Pipaluk
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Hadde du vært redd for å bli avslørt eller forsnakke deg?

Om jeg hadde vært i en slik situasjon tror jeg at jeg hadde fått hetta av det hele.  Hadde ikke klart å leve på en livsløgn som jeg måtte ha resten av livet. Hadde heller ikke kvalifisert for en slik type beskyttelse. Det er en grunn til at bare er et titalls mennesker som har det. 

Jeg tror det er ganske vanlig å være redd. Du kan jo se på dokumentarer om dette så ser du hva de sier selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig hva en klarer når en må. Men det høres ut som ett slitsomt liv og en veldig vanskelig overgang å stå i.

Anonymkode: 93a60...104

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er ganske vanlig å være redd. Du kan jo se på dokumentarer om dette så ser du hva de sier selv.

Hvilke dokumentarer? Er interessert i å lære mer om det. Synes det er en fascinerende tanke å gjennoppstå som en helt ny person

AnonymBruker
Skrevet

Har god trening i å lyve på kg, så akkurat den delen hadde jeg klart fint 🤔

Den eneste personen jeg har i livet som jeg føler meg nesten avhengig av, er kjæresten. Han er den eneste personen som forstår meg og som jeg er på bølgelengde med. Men om jeg måtte etterlate han vet jeg at han ville mene at det viktigste var at jeg overlevde, selv om vi ikke kunne være sammen mer

Tar heller aldri bilde av meg selv som jeg publiserer offentlig, å unngå fb og den slags hadde vært lett. 

Hadde klart et slikt liv, ja

Anonymkode: ceb6d...2ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde å flytte langt av sted, med nytt personnummer og endringer i noen offentlige registre, for å komme i sikkerhet p.g.a. en livsfarlig far. Jeg var bare barnet dengang.

På det nye bostedet var ikke bakgrunnen min hemmelig eller oppdiktet, men mer et tema som ikke skulle snakkes om. Det var vanskelig å få spørsmål fra andre om "hvor er faren din?"

Sånn sett er jeg vant til å svare unnvikende og fortelle mikroskopiske deler av sannheten om livshistorien min, fremfor å bent frem lyve. Avskyr løgner og forstillelse. Jeg lever svært alene og tilbaketrukket i dag, for å kunne være i fred. Jeg savner venner, ønsker jeg hadde en kjæreste, noen å dele hele meg selv med; men er på en måte vant til at andre ikke ønsker å vite om de vonde tingene i livet mitt.

Jeg lever ganske trygt i dag, men det har sin pris: ensomhet.

Anonymkode: 5803b...747

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde å flytte langt av sted, med nytt personnummer og endringer i noen offentlige registre, for å komme i sikkerhet p.g.a. en livsfarlig far. Jeg var bare barnet dengang.

På det nye bostedet var ikke bakgrunnen min hemmelig eller oppdiktet, men mer et tema som ikke skulle snakkes om. Det var vanskelig å få spørsmål fra andre om "hvor er faren din?"

Sånn sett er jeg vant til å svare unnvikende og fortelle mikroskopiske deler av sannheten om livshistorien min, fremfor å bent frem lyve. Avskyr løgner og forstillelse. Jeg lever svært alene og tilbaketrukket i dag, for å kunne være i fred. Jeg savner venner, ønsker jeg hadde en kjæreste, noen å dele hele meg selv med; men er på en måte vant til at andre ikke ønsker å vite om de vonde tingene i livet mitt.

Jeg lever ganske trygt i dag, men det har sin pris: ensomhet.

Anonymkode: 5803b...747

Var du under og er du fortsatt under vitnesbeskyttelse? 

Hvis du har fiktiv identitet så fatter jeg ikke at du tør å skrive innlegg på KG om det. Eller er det du forteller også en dekkhistorie?

Anonymkode: 15452...133

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

Det er en grunn til at bare er et titalls mennesker som har det. 

Det er langt flere enn et titalls mennesker som lever på kode seks og kode 7, men det er nesten ingen av dem som får lov til å skifte personnummer. Offentlige registre inneholder ergo ikke dagsaktuell informasjon om personen, men all gammel informasjon blir man aldri kvitt uten nytt personnummer. 

Dette er forøvrig et tema for langt flere enn de som trues med æresdrap. 

Anonymkode: c9b4e...d36

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt flere enn et titalls mennesker som lever på kode seks og kode 7, men det er nesten ingen av dem som får lov til å skifte personnummer. Offentlige registre inneholder ergo ikke dagsaktuell informasjon om personen, men all gammel informasjon blir man aldri kvitt uten nytt personnummer. 

Dette er forøvrig et tema for langt flere enn de som trues med æresdrap. 

Et titalls mennesker har fiktiv identitet med nytt personnummer var det jeg skulle frem til. Et slikt drastisk tiltak er vel mest aktuelt for de som lever på flukt fra en slekt som skal ta hevn fordi de har skapt skal over familien? Hvis det "bare" er én gal eks som skaper problemer er det lettere å spore han opp og sette på omvendt voldsalarm

Hardbarkede kriminelle kan vel også klare å leve under slike forhold  men de har mer erfaring med å forsvare seg selv og kan hamle opp med andre?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Et titalls mennesker har fiktiv identitet med nytt personnummer var det jeg skulle frem til. Et slikt drastisk tiltak er vel mest aktuelt for de som lever på flukt fra en slekt som skal ta hevn fordi de har skapt skal over familien? Hvis det "bare" er én gal eks som skaper problemer er det lettere å spore han opp og sette på omvendt voldsalarm.

Nå er det vel ikke akkurat bare de som trues med æresdrap som lever på flukt fra hele slekta eller hele miljøer.

Forøvrig er en gal eller hevngjerrig person mer enn nok for å kunne ødelegge ett eller flere liv fullstendig. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke akkurat bare de som trues med æresdrap som lever på flukt fra hele slekta eller hele miljøer.

Forøvrig er en gal eller hevngjerrig person mer enn nok for å kunne ødelegge ett eller flere liv fullstendig. 

Jeg sier ikke at de som har en hevngjerrig eks ikke kan få livet ødelagt. 

Jeg ser derimot at det blir vanskeligere å beskytte en person som har flere personer, som feks en storfamilie som er ute etter en. Jo flere personer som er involvert, jo mer drastisk må beskyttelsestiltak være

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg sier ikke at de som har en hevngjerrig eks ikke kan få livet ødelagt. 

Jeg ser derimot at det blir vanskeligere å beskytte en person som har flere personer, som feks en storfamilie som er ute etter en. Jo flere personer som er involvert, jo mer drastisk må beskyttelsestiltak være

Selvfølgelig. Men det er fordomsfullt å anta at det kun er familier som planlegger æresdrap (les muslimske familier) som er ute etter å skade familiemedlemmer. Det skjer også i helnorske blendahvite miljøer. Å lage et kunstig de kontra oss-skille er fryktelig lite hjelpsomt. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men det er fordomsfullt å anta at det kun er familier som planlegger æresdrap (les muslimske familier) som er ute etter å skade familiemedlemmer. Det skjer også i helnorske blendahvite miljøer. Å lage et kunstig de kontra oss-skille er fryktelig lite hjelpsomt. 

Da er det i så fall  jeg som er uvitende. Hvilke problemstillinger er det som kan få en blendahvit familie til å gjøre noe sånt? En religiøs sekt? Det kan ikke være så veldig utbredt.

Så please oppdater meg!

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Pipaluk skrev:

Da er det i så fall  jeg som er uvitende. Hvilke problemstillinger er det som kan få en blendahvit familie til å gjøre noe sånt? En religiøs sekt? Det kan ikke være så veldig utbredt.

Så please oppdater meg!

Hvorfor må ting absolutt ha med religion å gjøre? 

En del mennesker liker å skade andre. Mange av disse menneskene er for eksempel foreldre, tanter/onkler, besteforeldre eller søsken. Hvorfor er det så usannsynlig at disse empatiløse og sadistiske menneskene ønsker å skade barnet, nevøen/niesa, barnebarnet eller søsknet sitt så inderlig at fortsetter å prøve også etter at barnet er kommet unna rent fysisk? Noen ganger er kanskje alle med på mishandlingen av et utvalgt barn, andre ganger har en eller flere personer i familien så stor makt over de andre at de mer eller mindre ufrivillig tvinges med på mishandling, overgrep, trusler og stalking. 

(For enkelte er det å miste kontrollen over noen i tillegg en trigger som får ting til å eskalere.)

Barnevernssaker kan også gi slike situasjoner. Barnet blir plassert i fosterhjem mot familiens vilje og hele storfamilien kjemper for å få barnet tilbake. 

Det vokser forøvrig opp barn også i tunge kriminelle miljøer, som kanskje en gang ønsker å ut. Eller partnere av mennesker i de samme miljøene ønsker å gå. 

Og jo, etniske nordmenn på kode 7 eller 6 på flukt fra hele familier eller miljøer finnes det langt flere av enn folk flest aner. Jeg vet om flere. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må ting absolutt ha med religion å gjøre? 

En del mennesker liker å skade andre. Mange av disse menneskene er for eksempel foreldre, tanter/onkler, besteforeldre eller søsken. Hvorfor er det så usannsynlig at disse empatiløse og sadistiske menneskene ønsker å skade barnet, nevøen/niesa, barnebarnet eller søsknet sitt så inderlig at fortsetter å prøve også etter at barnet er kommet unna rent fysisk? Noen ganger er kanskje alle med på mishandlingen av et utvalgt barn, andre ganger har en eller flere personer i familien så stor makt over de andre at de mer eller mindre ufrivillig tvinges med på mishandling, overgrep, trusler og stalking. 

(For enkelte er det å miste kontrollen over noen i tillegg en trigger som får ting til å eskalere.)

Barnevernssaker kan også gi slike situasjoner. Barnet blir plassert i fosterhjem mot familiens vilje og hele storfamilien kjemper for å få barnet tilbake. 

Det vokser forøvrig opp barn også i tunge kriminelle miljøer, som kanskje en gang ønsker å ut. Eller partnere av mennesker i de samme miljøene ønsker å gå. 

Og jo, etniske nordmenn på kode 7 eller 6 på flukt fra hele familier eller miljøer finnes det langt flere av enn folk flest aner. Jeg vet om flere. 

Jeg tviler ikke på at det også er noen blendahvite familier som kan komme til å skade et familiemedlem. Jeg kan ikke se for meg at det skal føre til ekstreme sikkerhetstiltak så de må bytte identitet. Foreldre som blir fratatt barna er som oftest svært ressursfattige og klarer som regel ikke å terrorisere folk uten å bli tatt for det og bli fengslet.

Men at folk fra tunge kriminelle miljøer kan få bruk for en slik beskyttelse er jeg med på. Det kan være en konsekvens av å vitne i en straffesak

Uten at jeg er fordomsfull så vil jeg hevde at familier fra andre land påvirket av Islam står for det meste av æresrelatert vold. Der står familie kulturen og klanen sterkere. De er ikke nødvendigvis sterke muslimer, men bruker vold som uttrykk for følelser, makt og kontroll

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Pipaluk skrev:

Så please oppdater meg!

I Trøndelag er halvparten av sakene relatert til religion/ære. Vet ikke om det er representativt for resten av landet. Dvs at mange saker handler om helt andre ting. 

Er familiemedlem har tidligere jobbet med å støtte barn underveis i en slik flukt. Hun har nevnt flere eksempler på problemstillinger:

- Mor fikk full foreldrerett fordi far var voldelig. Far ville derfor drepe barna så mor heller ikke skulle få dem.

- Mor forlater far, og far blir så krenket at han prøver å drepe mor, koste hva det koste vil.

- Far har tidligere hjulpet barna å stikke av fra barnevernsinstitusjon og prøvd å ta de med til et krigsherjet hjemland. Her samarbeidet foreldrene om å kidnappe barna tilbake. Innvandrere ja, men ikke knyttet til ære eller religion. 

- flere tilfeller hvor barnet/barna ble satt i fosterhjem og hele familien til foreldrene ville kidnappe barnet/barna tilbake. De var norske også.

Faktisk så forsøkte vår egen nabo å drepe kone og barn etter skilsmissen, de forsvant etter han ble løslatt og jeg har aldri sett dem igjen. Norske de også. 

Det er mange tilfeller hvor både norske og utenlandske er truende til å drepe uten at det er religionsbetinget. Det er like farlig å være jaktet av én gal person som av en hel familie. Poenget er at noen ønsker deg, og kanskje barna dine, død.

Her ser du hvor mange saker som er relatert til barnevern:

Sitat

Kripos har (per 28. mai i år) registrert 1063 personer på sperret adresse, hvorav 441 er barn. Beskyttelsestiltaket kommer i to varianter:

Kode 6 («strengt fortrolig»): 178 saker med 437 personer. Kode 6 kan gis for tre år om gangen.

Kode 7 («fortrolig»): 276 saker med 626 personer.

Skatteetaten har registrert 1398 voksne og barn på adressesperre (per 4. april). Tallet deres er høyere da de også inkluderer barnevernssaker.

Fiktiv identitet er et annet beskyttelsestiltak. Ifølge Kripos har 13 fått innvilget dette siden 2004.

https://www.adressa.no/pluss/magasin/2018/06/02/Om-han-finner-oss-og-vil-ta-livet-av-meg-får-jeg-ikke-gjort-noe.-Jeg-håper-bare-det-går-fort.-16808723.ece

Anonymkode: a69dc...1bc

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tviler ikke på at det også er noen blendahvite familier som kan komme til å skade et familiemedlem. Jeg kan ikke se for meg at det skal føre til ekstreme sikkerhetstiltak så de må bytte identitet. Foreldre som blir fratatt barna er som oftest svært ressursfattige og klarer som regel ikke å terrorisere folk uten å bli tatt for det og bli fengslet.

Men at folk fra tunge kriminelle miljøer kan få bruk for en slik beskyttelse er jeg med på. Det kan være en konsekvens av å vitne i en straffesak

Uten at jeg er fordomsfull så vil jeg hevde at familier fra andre land påvirket av Islam står for æresrelatert vold. Der står familie kulturen og klanen sterkere. De er ikke nødvendigvis sterke muslimer, men bruker vold som uttrykk for følelser, makt og kontroll

Det blir veldig lite relevant hva du tror eller tenker. Dette skjer og det er slett ikke så sjeldent som du tror. 

Det er slike holdninger du framviser her som er disse menneskenes nest største problem og som hindrer at de får hjelp tidligere eller hjelp som nytter.

«Det er jo ingen som gjør sånn. Ja, men han kjenner vi jo, han er ikke farlig. Sånn er det jo bare muslimer som driver med. Nå overdriver du vel? Ja, men hun er jo moren din, alle mødre vil barna sine vel. De er nok bare bekymret for deg.»

Osv osv. 

Det er behagelig å tenke at noe gjelder bare «de andre». Det er ubehagelig å ta inn over seg hvor jævlige enkelte mennesker er i stand til å være og hvilke forhold barn vokser opp i også her i landet. Men det hjelper ingen andre enn overgriperne at folk ser en annen vei. «Det er vanskelig å se for seg»-holdningen kan vippe vektskåla over fra liv til død. 

Du er forøvrig naiv både hvis du tror det er bare ressurssvake mennesker som mister omsorgen for barna sine og dersom du tror ressurssvake mennesker ikke er i stand til å terrorisere barna sine i lang, lang tid. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir veldig lite relevant hva du tror eller tenker. Dette skjer og det er slett ikke så sjeldent som du tror. 

Det er slike holdninger du framviser her som er disse menneskenes nest største problem og som hindrer at de får hjelp tidligere eller hjelp som nytter.

«Det er jo ingen som gjør sånn. Ja, men han kjenner vi jo, han er ikke farlig. Sånn er det jo bare muslimer som driver med. Nå overdriver du vel? Ja, men hun er jo moren din, alle mødre vil barna sine vel. De er nok bare bekymret for deg.»

Osv osv. 

Det er behagelig å tenke at noe gjelder bare «de andre». Det er ubehagelig å ta inn over seg hvor jævlige enkelte mennesker er i stand til å være og hvilke forhold barn vokser opp i også her i landet. Men det hjelper ingen andre enn overgriperne at folk ser en annen vei. «Det er vanskelig å se for seg»-holdningen kan vippe vektskåla over fra liv til død. 

Du er forøvrig naiv både hvis du tror det er bare ressurssvake mennesker som mister omsorgen for barna sine og dersom du tror ressurssvake mennesker ikke er i stand til å terrorisere barna sine i lang, lang tid. 

Jeg snakker generelt her. Jeg tror ikke at blendahvite familier topper statistikken over æresrelatert vold. Jeg tror heller ikke at de fleste barn under barnevernets omsorg må leve på kode seks, selv om det selvfølgelig forekommer 

Jeg snakker her om ektreme tiltak som å bytte identitet mot trusler og hvem som omfattes av det

Selv om ressurssvake kan terrorisere, så er det driven, innsatsviljen og kunnskap om systemet som avgjør hvor drastisk det blir. En skal virkelig være i livsfare over lengre tid før du kommer i betraktning for identitetsbytte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...