Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regnes det som et alternativt yrke, som homøopater og osteopater?

hvorfor jobber de ikke på sykehus eller rehabiliteringsinstitusjoner som feks Sunnås? De kan vel mer enn fysioterapeutene? 

Kan de også jobbe som fysioterapeuter hvis de ikke får jobb som kiropraktorer?

Anonymkode: 6f1b0...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei. Fysioterapeut er en beskyttet tittel og de må få autorisasjon til å drive med det på lik linje som sykepleiere feks. Utdanningen er strengt regulert, og «hvem som helst» kan ikke jobbe som fysioterapeut. Kiropraktorer kan hverken mer eller mindre enn fysioterapeuter - det er jo to veldig ulike yrker. 

Anonymkode: 8b829...928

• Liker 5
Skrevet

Ryggsmerter er det eneste tilfellet hvor det finnes dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper. Her overlapper jo også teknikkene de fysioterapeutene bruker. Hvis man tar bort alt kiropraktorer "kan" som er udokumentert og omstridt (også i kiropraktormiljøet internasjonalt) kan nok en fysioterapeut vesentlig mer.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, spinner skrev:

Ryggsmerter er det eneste tilfellet hvor det finnes dokumentasjon på at kiropraktikk hjelper. Her overlapper jo også teknikkene de fysioterapeutene bruker. Hvis man tar bort alt kiropraktorer "kan" som er udokumentert og omstridt (også i kiropraktormiljøet internasjonalt) kan nok en fysioterapeut vesentlig mer.

Hvordan er statusen i andre land?

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes det som et alternativt yrke, som homøopater og osteopater?

hvorfor jobber de ikke på sykehus eller rehabiliteringsinstitusjoner som feks Sunnås? De kan vel mer enn fysioterapeutene? 

Kan de også jobbe som fysioterapeuter hvis de ikke får jobb som kiropraktorer?

Fordi kiropraktikk er en utdannelse og et yrke norsk helsevesen ikke ser behovet for verken å ha utdannelse i eller ansatte innen. Fysioterapeuter med videreutdannelse innen manuell terapi ivaretar godt nok pasientens behov. 

Anonymkode: 8cd2c...b2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. Fysioterapeut er en beskyttet tittel og de må få autorisasjon til å drive med det på lik linje som sykepleiere feks. Utdanningen er strengt regulert, og «hvem som helst» kan ikke jobbe som fysioterapeut. Kiropraktorer kan hverken mer eller mindre enn fysioterapeuter - det er jo to veldig ulike yrker. 

De kan sykemelde folk så det er vel ikke helt humbug?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fysioterapi er jo også en ganske ullen utdannelse.

Har slutta helt å søke hjelp hos noen av disse, det eneste de de gjør er å grave med nåler og å anbefale øvelser som er selvsagte hvis en har trent en stund. Ikke følger de med på ny forskning heller.

Anonymkode: 77b69...54e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan sykemelde folk så det er vel ikke helt humbug?

Det kan de så absolutt ikke. 

Anonymkode: 998fb...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan de så absolutt ikke. 

Feil sitering og tråd. 

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktikk er alternativ medisin.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysioterapi er jo også en ganske ullen utdannelse.

Har slutta helt å søke hjelp hos noen av disse, det eneste de de gjør er å grave med nåler og å anbefale øvelser som er selvsagte hvis en har trent en stund. Ikke følger de med på ny forskning heller.

Anonymkode: 77b69...54e

Det er mye rart blant fysioterapeuter også, dessverre. 

Anonymkode: 8747f...b01

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kiropraktikk er alternativ medisin, ja.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Kiropraktikk er alternativ medisin, ja.

Har hatt god nytte av det. Første kiropraktoren var en kraftig fyr som kunne knekke så jeg kjente og hørte  det. Fikk kjapt lindring av ryggsmertene. 

Nå har jeg hatt noen konsultasjoner med en kvinnelig som jeg ikke har hatt like god effekt av. Synes ikke hun er like sterk i kroppen. 

De får støtte av helfo, så da er de IKKE alternative!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktikere er alternative. Ferdig snakka. Det de gjør er på grensen til det som bør anmeldes, fordi det som kan virke smertelindrende er egentlig bare lamming av nerver. Ser stilig ut, men jeg ville ikke satset helsen min hos en sånn en. Fysioterapeuter har en kort utdannelse, tre år, og er egentlig bare avanserte massører, men utdannelsen er i alle fall underlagt visse krav til innhold. 

HVIS du går til en kiropraktiker, gå i alle fall til en som også er fysioterapeut, altså begge deler. 

Anonymkode: 03c06...62d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kiropraktikere er alternative. Ferdig snakka. Det de gjør er på grensen til det som bør anmeldes, fordi det som kan virke smertelindrende er egentlig bare lamming av nerver. Ser stilig ut, men jeg ville ikke satset helsen min hos en sånn en. Fysioterapeuter har en kort utdannelse, tre år, og er egentlig bare avanserte massører, men utdannelsen er i alle fall underlagt visse krav til innhold. 

HVIS du går til en kiropraktiker, gå i alle fall til en som også er fysioterapeut, altså begge deler. 

Hvorfor får de støtte av helfo da? 

Anonymkode: fd215...5cb

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får de støtte av helfo da? 

Anonymkode: fd215...5cb

Det kan man lure på.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har de siste 20 årene gått jevnlig til kiropraktor, til og med en kiropraktor som "bare" er kiropraktor, og hadde det ikke vært for han så hadde ikke jeg hatt noen fremtid. Der hvor leger, spesialister, fysioterapeuter, naprapater, akupunktører m.fl. feilet, så er det kiropraktorene mine som har gitt meg tilbake fremtiden mine, uten smerter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt god nytte av det. Første kiropraktoren var en kraftig fyr som kunne knekke så jeg kjente og hørte  det. Fikk kjapt lindring av ryggsmertene. 

Nå har jeg hatt noen konsultasjoner med en kvinnelig som jeg ikke har hatt like god effekt av. Synes ikke hun er like sterk i kroppen. 

De får støtte av helfo, så da er de IKKE alternative!!!

Jeg hadde også god hjelp av kiropraktor en gang. Men det forandrer ikke det faktum at det er alternativt og at det ikke finnes dokumentasjon på effekten. Sett deg litt inn i forskningsmetode.  

Anonymkode: 8747f...b01

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som om det er en autorisasjonsordning for kiropraktorer:

https://www.kiropraktikk.no/Om-foreningen

... "NOU 10, 1985, lå til grunn for den offentlige godkjenning (autorisasjon) av kiropraktorer som ble vedtatt av Stortinget i 1988. I 2006 fikk kiropraktorer i Norge ytterligere rettigheter som er unike på verdensbasis. 

I dag har foreningen ca 700 praktiserende medlemmer.

En kiropraktor har rett til:

• å utføre undersøkelse og behandling med rett for pasienten til refusjon fra folketrygden uten henvisning fra lege
  • å henvise pasienter til legespesialist, røntgen eller fysioterapi
  • å sykemelde pasienter i opptil tolv uker 
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...