Gå til innhold

Varmepumpe i boligbyggelag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville så gjerne hatt en varmepumpe, godt om vinteren, og ikke minst air condition om sommeren!

Men jeg bor i andelsbolig i et boligbyggelag og vi får ikke lov å endre fasaden. Men er det noen som har noen tips, kanskje det har kommet varmepumpe på markedet med utedel som ikke stikker særlig ut? Er det andre borettslag som har varmepumpe, hvilken løsning har dere?

Jeg har kjøpt gulv-vifte med kjøling, men det klarer ikke kampen når det er 29 grader i stua, som det har vært nå i en ukes tid, jeg har behov for ordentlig varmepumpe!

Anonymkode: a2f13...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kjøper en egen ac enhet som du setter i stua/soverommet. De er også vesentlig mye billigere. Noe som nesten ikke syenes utvendig av varmepumpe kommer nok ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, tdm900 said:

Da kjøper en egen ac enhet som du setter i stua/soverommet. De er også vesentlig mye billigere. Noe som nesten ikke syenes utvendig av varmepumpe kommer nok ikke.

Hei, takk for svar! Hvem selger ac enheter? Googlet det, men fikk hverken linker fra butikker som selger dette, eller bilder som viser meg hvordan dette ser ut. Er dette en frittstående, eller skal det monteres på vegg (men alså uten utedel)

Har du erfaring med ac enhet, virker den oppimot hva en varmepumpe klarer å kjøle ned?

AnonymBruker
Skrevet

Et tips/spørsmål: har du spurt sameiet? 

Jeg sendte nettopp samme spørsmål til vårt sameie, fikk da samme svar «ikke lov å gjøre endring på fasaden» men at det er lov å sende inn en søknad. Nå ser det lovendes ut i forhold til å kunne få invilget søknad for å sette opp varmepumpe 👍🏻 Er litt regler i forhold til plassering og den må bygges inn og males som fasaden, men det ser lovende ut, krysser fingrene 🤞🏻

Så et lite tips er å spørre 😊 (skader jo ikke å spørre). 

Anonymkode: 82383...70c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Et tips/spørsmål: har du spurt sameiet? 

Jeg sendte nettopp samme spørsmål til vårt sameie, fikk da samme svar «ikke lov å gjøre endring på fasaden» men at det er lov å sende inn en søknad. Nå ser det lovendes ut i forhold til å kunne få invilget søknad for å sette opp varmepumpe 👍🏻 Er litt regler i forhold til plassering og den må bygges inn og males som fasaden, men det ser lovende ut, krysser fingrene 🤞🏻

Så et lite tips er å spørre 😊 (skader jo ikke å spørre). 

Anonymkode: 82383...70c

Hei, ja har spurt og fikk nei, men når du sier det, så kom jeg på at vi har jo nytt styre nå, så jeg får spørre igjen :) 
Jeg tenkte om jeg skulle få lov her, så måtte det være på verandaen, at utedelen kommer på verandaen, for resten av bygningen er rene fine hvite murvegger som jeg kan forstå at de ikke vil ha mange utedeler hengene bortover som stikker ut.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke liv pga lydbelastningen. Ikke bare det at en bråker, men hvis det monteres flere pumper innen et begrenset område så vil lyden forsterkes voldsomt da lydfrekvensene ikke et de samme og de blir stående og «kjempe» mot hverandre. Dette har et navn som jeg ikke husker i farta. 

Anonymkode: b2308...506

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, tdm900 said:

Hei igjen, jeg fant på nett, men ser av brukererfaringene at de gjør jobben sin, men bråker fælt. Tar en tur ut i butikk å ber de plugge en inn, så jeg får høre lydnivået før jeg ev kjøper en.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, jeg fant på nett, men ser av brukererfaringene at de gjør jobben sin, men bråker fælt. Tar en tur ut i butikk å ber de plugge en inn, så jeg får høre lydnivået før jeg ev kjøper en.

Ja gjør det, men litt bråk må være bedre enn glohett også. Det er og et jevnt sus fra innedelen på ei varmepumpe også.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville så gjerne hatt en varmepumpe, godt om vinteren, og ikke minst air condition om sommeren!

Men jeg bor i andelsbolig i et boligbyggelag og vi får ikke lov å endre fasaden. Men er det noen som har noen tips, kanskje det har kommet varmepumpe på markedet med utedel som ikke stikker særlig ut? Er det andre borettslag som har varmepumpe, hvilken løsning har dere?

Jeg har kjøpt gulv-vifte med kjøling, men det klarer ikke kampen når det er 29 grader i stua, som det har vært nå i en ukes tid, jeg har behov for ordentlig varmepumpe!

De støyer også så mye at de er forbudt av den grunn.

Kjøp deg heller en flytt bar sak som kjøler.

Anonymkode: 099e2...66c

• Liker 1
Skrevet

Har heller ikke lov til å kjøpe varmepumpe siden vi bor i borettslag, derfor har vi kjøpt en slik mobil air condition på hjul. Fungerer meget godt, og det er endelig levelig å være inne. ;) 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, tdm900 skrev:

Ja gjør det, men litt bråk må være bedre enn glohett også. Det er og et jevnt sus fra innedelen på ei varmepumpe også.

Det gjelder kun den som eier og får glede av pumpen. Naboen setter neppe pris på å høre during fra din pumpe.

Anonymkode: 6c9d5...7dc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kun den som eier og får glede av pumpen. Naboen setter neppe pris på å høre during fra din pumpe.

Anonymkode: 6c9d5...7dc

Nå er det da snakk om å skaffe seg ac som ikke har noen utedel.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...