Gå til innhold

Venninne forteller hver en detalj om typen, bør jeg tåle det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har vært helt på knærne etter samme fyr i to år nå. Hun fôrer meg med informasjon om han hver dag, altså hva de har snakket om, hvor han befinner seg, hva han gjør og totalt uinteressante samtaler (for meg) som de har hatt seg imellom osv. Selv da han droppet henne til fordel for en annen jente, var han det eneste hun snakket om i åtte måneder etterpå, men da i mer negative ordlag.

Hun hadde også full kontroll over hvor han befant seg til enhver tid igjennom venner, og de jentene han holdt seg med i den perioden ble lagt for hat, noe jeg selvsagt måtte blandes inn i. Ting ble bra imellom dem igjen, og nå er det tilbake på samme sporet. Hun sender meg hundre meldinger om han hver dag, og når jeg og hun er sammen, er det som regel han/vennene hans/jenter som har prøvd seg på han hun prater om. Jeg kan dreie samtalen over på andre ting, men like fort får hun temaet til å handle om denne fyren igjen. Jeg er selvsagt glad for at hun endelig har fått han(selv om jeg mener at hun fortjener bedre), men er samtalen virkelig nødt til å handle om han HELE tiden?

Det har vært sånn i to år og ikke en dag har gått uten at jeg har blitt bombardert av meldinger om han. Da han kuttet henne ut var jeg der selvsagt for henne og prøvde så godt jeg kunne å trøste. Forstår jo også at hun hadde behov for å snakke om det etter å ha blitt så såret, så det er jo greit. Men er samtalen virkelig nødt til å handle om han 90% av tiden når de faktsik nå har fått det bra sammen? Etter så lang tid?

Jeg har faktisk mistet troen på at det bare er en fase hvor hun har behov for å snakke så mye om han, når det har gått flere år. Er dette noe jeg bare bør finne meg i? Det har faktisk blitt så ille at jeg er redd for at om jeg ber henne begrense kjærestepraten, så har hun ikke andre ting og snakke om, noe som kanskje fører til at vi glir ifra hverandre. Av den grunn(i tillegg til at jeg er konfliktsky) har jeg ikke tatt det opp med henne, i håp om at hun ville roe ned praten etter hvert. Vil jo selvsagt ikke at det skal skje. Har dere noen råd? 

Anonymkode: cf3fe...98f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres sykelig opphengt ut. Det er ikke greit ovenfor deg og det er ikke greit ovenfor kjæresten hennes. Kunne aldri falt meg inn å rapportere alt samboer sa og gjorde til en venn. Han har da rett på privaliv han også !

Anonymkode: 3d6fd...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres sykelig opphengt ut. Det er ikke greit ovenfor deg og det er ikke greit ovenfor kjæresten hennes. Kunne aldri falt meg inn å rapportere alt samboer sa og gjorde til en venn. Han har da rett på privaliv han også !

Anonymkode: 3d6fd...d0e

Tenker også at hun virker sykelig opphengt. Han har behandlet henne dårlig etter at de fant tilbake til hverandre også, og jeg har bedt henne flere ganger om å kutte han ut fordi jeg ser så godt hvordan han har ødelagt henne. Han har tidvis oppført seg som et rasshøl, og uten å gå i detaljer har det gått kraftig utover henne både psykisk og fysisk, så mye faktisk at hun har vært mer sykemeldt enn hun har vært på jobb de to siste årene. Hun skal få hjelp for dette, men står på venteliste. Nå går det heldigvis bra og jeg vet at hun er glad, men hva om noe lignende skjer igjen?

Er rett og slett bekymret for hvordan det skal gå med henne, og jeg tror altså at denne opphengtheten bunner i at hun har blitt behandlet så dårlig og at hun er så ekstremt sårbar, selv om de har det bra nå og hun er glad. Vet bare altså ikke om jeg skal tåle å være hobbypsykolog, fredsmegler og klagemur lenger fordi jeg blir så sliten av det, men samtidig så tror jeg at hun trenger det. Hadde det vært "viktige" ting hadde det vært en annen sak, men de kan diskutere helt hinsides banale ting, og jeg må svare og reagere på alt sammen.  

Anonymkode: cf3fe...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...