Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å stusser litt på manglende invitasjon. 

Jeg er fadder og eneste tante til babyens far, babyens mor har en stor søskenflokk og jeg forstår at de må sette grensen et sted.

Fikk imidlertid høre at babyens mor har invitert flere tanter av seg, og syntes det hele er litt merkelig. 

Anonymkode: 8044c...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med søskenet ditt angående dåpen. Da får du nok svar.

• Liker 3
Skrevet

Du er altså tante til dåpsbarnets far? Min erfaring er at det er sjelden såpass fjern slekt er invitert i dåp. Når det likevel er invitert noen av dåpsbarnets grandtanter tenker jeg at det her sannsynligvis dreier seg om at de har et spesielt nært forhold til akkurat dem. Du kan alltids spørre faren/din nevø hvorfor de har valgt slik. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk er bare surrete. Spør babyens farmor.

Eksempel: Mine foreldre er fadder til en jente, har gitt julegave og bursdagsgave alle år opp igjennom. Jenta bodde i nabolaget og var jevnlig hos dem i oppveksten for å leke med barna i huset. De passet henne som småbarn jevnlig. Som voksen pleier hun omgang med dem. Da hun giftet seg ble de ikke invitert. Hun hadde ikke noe spesielt lite bryllup. De syntes det var veldig dårlig. De gidder ikke passe hennes barn når hun har behov en sjelden gang.

Anonymkode: b43d1...851

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at tanter og onkler av foreldre til dåpsbarnet veldig sjelden blir invitert i dåp. Og altså at det ikke er en relasjon som gjør at man er selvskreven gjest på samme måte som tanter, onkler og besteforeldre av dåpsbarnet. Selvsagt kjenner ikke jeg til deres relasjoner, men jeg tenker som @Arkana at grunnen til at tanter fra den andre siden faktisk er invitert, handler om at de har mer kontakt med foreldrene til dåpsbarnet. I de få tilfellene jeg har opplevd at noen av dåpsbarnets grandtanter og onkler har vært invitert, har dette nettopp vært at de har veldig nær kontakt med og veldig mye omgang med dåpsbarnets foreldre. Men jeg har aldri vært borti at alle tanter og onkler har vært invitert.

• Liker 1
Skrevet

Mine to onkler var i vår datters dåp, med sine koner/mine inngiftede tanter. Vi har såpass liten familie at det ikke var noe "problem", og mine søskenbarn som fikk barn før meg inviterte mine foreldre i dåpen til disse barna. Disse reiste 50 mil for å være med i dåpen. Tanter og onkler til min samboer var ikke til stede, han hadde større slekt og barnets oldeforeldre på denne siden var til stede (faktisk tre av dem som levde da). 

Det kommer helt sikkert an på hvordan familiene er på de ulike sidene... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er dåpsbarnets fadder bør du åpenbart bli invitert, men ikke hvis du er fadder og tante til barnefaren. Det er for langt ut i slekta for mange. Da søsteren min giftet seg ble tanter og onkler på min side av familien invitert, men ikke på brudgommens side. Hvordan folk velger å invitere er veldig forskjellig, og det at mor inviterer sine tanter betyr ikke at du også må bli invitert

Anonymkode: 46a72...55a

• Liker 2
Skrevet

Her har vi også invitert min onkel men ingen av samboer sine onkler eller tanter. Samboer var også en tante som er fadder for han, men hun er ikke invitert. 

Det har rett og slett med hvem vi faktisk har kontakt med. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tanten til babyens far er da ikke langt ut i slekta. Hvordan definerer dere fjern slekt, egentlig? Skjønner at TS er skuffet.

Dessuten har jo babyens mor invitert sine tanter, så dette rimer igrunnen ikke helt.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet
På 3.6.2018 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Jeg er fadder og eneste tante til babyens far, babyens mor har en stor søskenflokk og jeg forstår at de må sette grensen et sted.

Fikk imidlertid høre at babyens mor har invitert flere tanter av seg, og syntes det hele er litt merkelig. 

Kanskje invitasjonen har blitt borte i posten? Jeg ville hørt med tantebarnet ditt, jeg og sagt det ville vært hyggelig å få komme og se barnet hans bli døpt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tøytigern skrev:

Kanskje invitasjonen har blitt borte i posten? Jeg ville hørt med tantebarnet ditt, jeg og sagt det ville vært hyggelig å få komme og se barnet hans bli døpt. 

Ikke borte i posten, jeg vet at jeg ikke er invitert. Og jeg lager ikke noe oppstyr, bare undrer litt. Barnefar har en liten familie kun mor, meg som er tante og farmor. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor de velger å ha 50 gjester og ikke invitere med en ekstra. Det skal sies at jeg uansett måtte ha takket nei da jeg skal delta i et maraton den helgen -dette vet ikke de om da, så det er ikke årsaken til at de glemmer meg.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Tøytigern said:

Tanten til babyens far er da ikke langt ut i slekta. Hvordan definerer dere fjern slekt, egentlig? Skjønner at TS er skuffet.

Dessuten har jo babyens mor invitert sine tanter, så dette rimer igrunnen ikke helt.

Det er ikke nær familie til dåpsbarnet iallfall. I mitt barns dåp inviterte vi 2 av 11 onkler/tanter (pluss partner på den ene). Håper og tror ingen av de andre onkelene og tantene følte de også skulle vært der. 

Kan kanskje være med på at det ikke er fjern slekt, men det er ikke nær familie.

Anonymkode: 73842...432

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke borte i posten, jeg vet at jeg ikke er invitert. Og jeg lager ikke noe oppstyr, bare undrer litt. Barnefar har en liten familie kun mor, meg som er tante og farmor. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor de velger å ha 50 gjester og ikke invitere med en ekstra. Det skal sies at jeg uansett måtte ha takket nei da jeg skal delta i et maraton den helgen -dette vet ikke de om da, så det er ikke årsaken til at de glemmer meg.

Jeg må si jeg syns de er kjipe.

AnonymBruker
Skrevet

Du er skuffet over å ikke bli invitert - men du sier jo at du ikke kunne vært med uansett. Så du prioriterer jo ikke dem så høyt heller...

Anonymkode: 17b57...acf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2018 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du stusser og synes det er "merkelig"?

Det naturlige er vel å bli fornærmet eller lei deg, alt etter hvilken type du er. Jeg ville blitt lei meg, f eks.

Anonymkode: d1311...025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2018 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Noen folk er bare surrete. Spør babyens farmor.

Eksempel: Mine foreldre er fadder til en jente, har gitt julegave og bursdagsgave alle år opp igjennom. Jenta bodde i nabolaget og var jevnlig hos dem i oppveksten for å leke med barna i huset. De passet henne som småbarn jevnlig. Som voksen pleier hun omgang med dem. Da hun giftet seg ble de ikke invitert. Hun hadde ikke noe spesielt lite bryllup. De syntes det var veldig dårlig. De gidder ikke passe hennes barn når hun har behov en sjelden gang.

Anonymkode: b43d1...851

Uff. Fornærmede furtefolk er lite sjarmerende. Håper du ikke har arvet det trekket!

Anonymkode: d1311...025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...