AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Hei! Jeg skriver dette litt for å uttrykke frustrasjon, men også fordi jeg er ganske fortvilet og kunne tenkt meg litt råd. Jeg er student, og akkurat nå er jeg (forhåpentligvis) midlertidig uten jobb. Det vil si at jeg får litt i underkant av 8000 å leve på i måneden før husleien er betalt. Jeg hadde en buffer på ca 10 000, men hunden min ble syk, og selv om han er forsikret gikk det mye penger i egenandel og medisiner. Med andre ord er bufferen borte. Jeg har søkt masse jobber, men siden jeg er fulltidsstudent kan jeg ikke ha en så alt for stor stilling. Dette gjelder da selvfølgelig for de fleste andre studenter også, og på hvert intervju jeg har vært på har jeg blitt informert om at det har vært 50+ søkere. Det sier seg selv at man skal være ganske heldig for å faktisk få seg jobb. Nå er juni her, og denne måneden får jeg bare litt over 5000 kr utbetalt, og det er akkurat nok til å dekke husleie. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å leve rett og slett. Jeg har en veldig snill far, men jeg ønsker ikke å tigge noe særlig mer penger av han, da han hjalp meg mye da hunden min var syk. Jeg har heldigvis fått utsatt husleien for juli, slik at jeg kan betale den når storstipendet kommer i august. Men hva kan jeg gjøre? Jeg har ca 500 kr som jeg skal ha frem til 15., og etter det må jeg kjøpe hundemat for det som er igjen etter husleien. Er det noen stillinger som typisk ikke blir utlyst? Jeg ringte gamlehjemmet her om dagen, og hun jeg pratet med var veldig positiv til at jeg skulle levere en søknad frem til det kom frem at jeg ikke studerer noe som er relevant for dem der (altså jeg studerer ikke helse/omsorg). Da lurte hun på om jeg ikke skulle søke jobber som var mer relevant for mitt studie i stedet. Men ja.. Jeg tar imot alle råd, med mindre det kommer noen som sier at jeg bør kvitte meg med hunden, for det er selvfølgelig uaktuelt. På forhånd takk. Anonymkode: 36a07...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Lær deg en ting, gamlehjem er et fy ord. Ztudent med ekstrajobb og hund? Når tid får den hunden oppmerksomhet? Gå ut og saml flasker, ta hunden med så den får tur samtidig. Mange lever godt på den hobbyen særlig nå i varmen. Anonymkode: e82d3...a7e 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Småjobber. Mange setter bort ting som maling av hus og lignende, betaler de deg under 6000 så slipper de å skatte eller betale arbeidsgiveravgift, pga Småjobb. Og du kan bruke frikort til en viss grense pr år. Så dette kan gjøres lovlig med små summer pr oppdrag. Male hus, klippe plen, luke bed osv er ofte ting som folk litt spontant setter bort når det er veldig varmt og de helst vil gjøre annet. Vi hadde to studenter som beiset garasjen vår i fjor og de hadde med hundene sine. Vi betalte fastpris, så at de tok pauser for å gå tur med hundene var helt greit. Lapper på nærbutikker og lokale kjøp og salg-grupper. Anonymkode: 5af41...e66 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lær deg en ting, gamlehjem er et fy ord. Ztudent med ekstrajobb og hund? Når tid får den hunden oppmerksomhet? Gå ut og saml flasker, ta hunden med så den får tur samtidig. Mange lever godt på den hobbyen særlig nå i varmen. Anonymkode: e82d3...a7e Ja jeg var litt usikker på om jeg skulle skrive omsorgsbolig eller sykehjem, også endte jeg visst opp på gamlehjem. My bad. Jeg ville ikke tatt skift de dagene jeg har 8 timers forelesninger, hunden skal selvfølgelig ikke være alene hele dagen. Derfor er jeg litt pirkete når det kommer til stillingsprosent. Heldigvis er det ikke ofte at jeg har så lange forelesninger, det er i tillegg mye egenstudier, så det er ikke så mye obligatorisk oppmøte. Å ta med hunden ut nå i 30 grader er uaktuelt, han orker ikke mer enn å gjøre sitt fornødne og så vil han hjem. Vi går lange turer på kvelden/natta. Anonymkode: 36a07...1a3 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 1. Du må søke på stillinger som ikke er utlyst og 2. du må bruke kontaktene dine for alt det er verdt. Er det noen stillinger som er utlyst gjennom utdanningsinstitusjonen din da? I nød kan man ta noen småjobber på Finn. Anonymkode: 95cf1...ef5 1
Eneri Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Kan du bo hjemme hos foreldre i sommer hvis du ikke får deg jobb, hjelpe til med vasking, maling, plenklipp? Og spise gratis. Ellers barnepass, plenklipp, rundvask, maling/beise platter osv.
Traktor Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Det er sikkert ikke hva du ønsker å høre, men du har rett og slett ikke økonomi til å ha hund. Som noen nevnte over, når har du egentlig tid til å være med denne hunden? Og er det slik å forstå at hunden er låst inne på en liten hybel når du er på universitetet og eventuelt på jobb? 15
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, Traktor skrev: Det er sikkert ikke hva du ønsker å høre, men du har rett og slett ikke økonomi til å ha hund. Som noen nevnte over, når har du egentlig tid til å være med denne hunden? Og er det slik å forstå at hunden er låst inne på en liten hybel når du er på universitetet og eventuelt på jobb? Man kan nesten ikke kvitte seg med kjæledyret sitt bare fordi man på nåværende tidspunkt ikke har jobb. For alt vi vet kan TS få napp om kort tid. Anonymkode: 95cf1...ef5 12
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 Urealistisk og uansvarlig å holde hund når du er student uten annen inntekt. Hva med neste gang hunden trenger veterinær? Vi har alle behov, men de fleste er ansvarlige nok til å ikke skyve byrdene man vet kommer med ansvar for dyr over på andre. Anonymkode: 2a741...707 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Småjobber. Mange setter bort ting som maling av hus og lignende, betaler de deg under 6000 så slipper de å skatte eller betale arbeidsgiveravgift, pga Småjobb. Og du kan bruke frikort til en viss grense pr år. Så dette kan gjøres lovlig med små summer pr oppdrag. Male hus, klippe plen, luke bed osv er ofte ting som folk litt spontant setter bort når det er veldig varmt og de helst vil gjøre annet. Vi hadde to studenter som beiset garasjen vår i fjor og de hadde med hundene sine. Vi betalte fastpris, så at de tok pauser for å gå tur med hundene var helt greit. Lapper på nærbutikker og lokale kjøp og salg-grupper. Anonymkode: 5af41...e66 Takk for tips Skal kikke litt rundt etter slike jobber. Skal beise huset til min far i sommer, så jeg vil heldigvis tjene litt på det. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1. Du må søke på stillinger som ikke er utlyst og 2. du må bruke kontaktene dine for alt det er verdt. Er det noen stillinger som er utlyst gjennom utdanningsinstitusjonen din da? I nød kan man ta noen småjobber på Finn. Anonymkode: 95cf1...ef5 Småjobber på finn hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Nå åpnet det seg jo en hel verden 😄 Akkurat nå, Eneri skrev: Kan du bo hjemme hos foreldre i sommer hvis du ikke får deg jobb, hjelpe til med vasking, maling, plenklipp? Og spise gratis. Ellers barnepass, plenklipp, rundvask, maling/beise platter osv. Jeg skal være hos min far i et par uker mens jeg beiser huset hans og hjelper til med litt andre ting. Da får jeg også betalt Kan hende han ønsker å fylle kjøleskapet mitt når han kjører meg hjem også, krysser fingrene for det Akkurat nå, Traktor skrev: Det er sikkert ikke hva du ønsker å høre, men du har rett og slett ikke økonomi til å ha hund. Som noen nevnte over, når har du egentlig tid til å være med denne hunden? Og er det slik å forstå at hunden er låst inne på en liten hybel når du er på universitetet og eventuelt på jobb? Jeg har masse tid til hunden, dette siste skoleåret har jeg hatt maks fire skoledager i uken, og da sjeldent mer enn 5 timer av gangen. Jeg har rundt 45 kvm (heldig der), så han har god plass. Hunden lider ingen nød Dersom jeg skulle fått meg en jobb og må jobbe og ha skole på en og samme dag, vil kjæresten min stille opp og være med han. Hundens beste er min førsteprioritet, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Han har det fint og spiser mye bedre enn meg Anonymkode: 36a07...1a3 15
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 Søk i barnehager også, her trenger de ofte ekstrahjelp på sommeren, samme med lager på butikker. Sett inn en jobb ønskes annonse, heng opp lapper på den lokale supern. Telefonselger kan alle bli. Anonymkode: 9d25f...91a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #12 Skrevet 3. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan nesten ikke kvitte seg med kjæledyret sitt bare fordi man på nåværende tidspunkt ikke har jobb. For alt vi vet kan TS få napp om kort tid. Anonymkode: 95cf1...ef5 ❤️ Jepp, dette har dessuten vart i en kort periode. Jeg kommer ikke til å kvitte meg med et FAMILIEMEDLEM pga noen måneder med dårlig råd. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Urealistisk og uansvarlig å holde hund når du er student uten annen inntekt. Hva med neste gang hunden trenger veterinær? Vi har alle behov, men de fleste er ansvarlige nok til å ikke skyve byrdene man vet kommer med ansvar for dyr over på andre. Anonymkode: 2a741...707 Eh hvor har jeg sagt at jeg skyver ansvaret over på noen andre? Min far har, som han selv sier, ingen andre barnebarn, og hjalp helt frivillig til da det knep. Jeg spurte ikke. Anonymkode: 36a07...1a3 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 Litt dumt å ha kjæledyr som student men nå er det jo litt sent å gjøre noe med. Hva slags jobber har du søkt på? Prøv renholdsjobber på for eks hotell. De trenger ofte mer renhold om sommeren. Hva med strøjobber (jobbe i bryllup, male/klippe plen osv). Eventuelt krype til korset og spørre foreldre. Anonymkode: 6c5a5...dee 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #14 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Søk i barnehager også, her trenger de ofte ekstrahjelp på sommeren, samme med lager på butikker. Sett inn en jobb ønskes annonse, heng opp lapper på den lokale supern. Telefonselger kan alle bli. Anonymkode: 9d25f...91a Jeg har sett at både barnehager og sfo trenger folk, men de ønsker seg visst folk som er utdannet innen det ene og det andre. Dessuten er jeg helt ræva med barn, så jeg tror helt ærlig at jeg er uegnet. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Litt dumt å ha kjæledyr som student men nå er det jo litt sent å gjøre noe med. Hva slags jobber har du søkt på? Prøv renholdsjobber på for eks hotell. De trenger ofte mer renhold om sommeren. Hva med strøjobber (jobbe i bryllup, male/klippe plen osv). Eventuelt krype til korset og spørre foreldre. Anonymkode: 6c5a5...dee Renhold kan jeg gjøre, det var en god idé. Skal sjekke ut det Skal også kikke innom finn småjobber! Anonymkode: 36a07...1a3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #15 Skrevet 3. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Litt dumt å ha kjæledyr som student men nå er det jo litt sent å gjøre noe med. Hva slags jobber har du søkt på? Prøv renholdsjobber på for eks hotell. De trenger ofte mer renhold om sommeren. Hva med strøjobber (jobbe i bryllup, male/klippe plen osv). Eventuelt krype til korset og spørre foreldre. Anonymkode: 6c5a5...dee Det er dritdumt å ha både kjæledyr og barn som student, men man hører aldri noen si at man bør dumpe ungen, til tross for at de er enda dårligere på å klare seg selv noen timer på ettermiddagen. Anonymkode: 9d25f...91a 18
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #16 Skrevet 3. juni 2018 Eller så er det selvfølgelig privatundervisning for ungdomsskole- og videregåendeelever, eller studenter på lavere kull. Du kan søke på jobber innen MentorNorge, eller så kan du ta initiativ selv og gi ut kontaktinformasjonen din til aktuelle trinn/kull. Anonymkode: 95cf1...ef5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #17 Skrevet 3. juni 2018 For noe pølsevev om at ts ikke kan ha hunden sin. Dette er midlertidig ts, du er ikke fattig, du er blakk. Hvis du ikke finner jobb, lån penger av faren din med god samvittighet. Og husk at det går over når du er ferdig med studiene og får jobb. Jeg vet hvordan det er å være blakk, det suger. Det som er positivt, er at det går over. Anonymkode: c6996...a47 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #18 Skrevet 3. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dritdumt å ha både kjæledyr og barn som student, men man hører aldri noen si at man bør dumpe ungen, til tross for at de er enda dårligere på å klare seg selv noen timer på ettermiddagen. Anonymkode: 9d25f...91a ❤️ Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For noe pølsevev om at ts ikke kan ha hunden sin. Dette er midlertidig ts, du er ikke fattig, du er blakk. Hvis du ikke finner jobb, lån penger av faren din med god samvittighet. Og husk at det går over når du er ferdig med studiene og får jobb. Jeg vet hvordan det er å være blakk, det suger. Det som er positivt, er at det går over. Anonymkode: c6996...a47 Takk ❤️ Det er en ganske fortvilende situasjon, gleder meg til jeg er ferdig med utdanningen. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller så er det selvfølgelig privatundervisning for ungdomsskole- og videregåendeelever, eller studenter på lavere kull. Du kan søke på jobber innen MentorNorge, eller så kan du ta initiativ selv og gi ut kontaktinformasjonen din til aktuelle trinn/kull. Anonymkode: 95cf1...ef5 Det skal jeg sjekke ut, takk! Anonymkode: 36a07...1a3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #19 Skrevet 3. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har masse tid til hunden, dette siste skoleåret har jeg hatt maks fire skoledager i uken, og da sjeldent mer enn 5 timer av gangen. Jeg har rundt 45 kvm (heldig der), så han har god plass. Hunden lider ingen nød Dersom jeg skulle fått meg en jobb og må jobbe og ha skole på en og samme dag, vil kjæresten min stille opp og være med han. Hundens beste er min førsteprioritet, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Han har det fint og spiser mye bedre enn meg Anonymkode: 36a07...1a3 Å du sier du ikke har tid til å jobbe? Tull. Du kan fint jobbe et par dager OG få tid til studier etter forelesninger. Anonymkode: 4a764...043 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #20 Skrevet 3. juni 2018 Hva med å søke jobb som støttekontakt?:) Og dere som kritiserer TS for å ha hund: det virker som hun bryr seg og tar godt vare på hunden sin, og for den det den trenger. Som student har man ofte langt mer tid til å være hjemme sammen med hunden enn når man er i jobb, så denne hunden lider nok ingen nød av at TS har dårlig økonomi en måned eller to. Anonymkode: 845c7...b74 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå