Thomasine Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Uff, skal ut å reise med fly snart. Har hatt en stigende flyskrekk de siste årene, men har liksom lagt det bak meg - denne turen MÅ jeg får med meg! Jeg sliter med angst for lukkede rom - aner ikke hvorfor. Sitter jeg på toget og vi er inne i en tunnel holder jeg hardt rundt vannflaska mi - om tunnelen skulle rase sammen og jeg ligger under metervis med stein ( :o :oops: ) har jeg iallefall vann!! :oops: Samme i heis. Dette tar som regel så kort tid at jeg "takler" det - jeg tenker på helt andre ting, synger barnesanger osv. Men nå skal jeg fly i 4 timer og trenger tips og råd til hva jeg skal tenke på, gjøre, ikke gjøre de timene! Drikker ikke, så å drikke seg full blir ikke noe av! :-? Har lest gjennom eldre tråder på emnet, og det som nevnes er Vival og Valium. Er det medisiner man blir slått helt ut av?! Ingen bi-virkninger? Begynte å styrt-grine da jeg leste om andres flyskrekk - vil ha det bort og flyskrekk-kurs er litt sent nå. Det må tas senere! Tar imot hjelp med mange takk!!
Gjest Daniella_ Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har også flyskrekk. Men min skrekk er vel litt annerledes enn din type skrekk? Det jeg gjør er å drikke (men det kan jo ikke du), også sitter jeg mot gangen, sånn at jeg slipper å måtte se ned mot land... Så tar jeg jakka over hodet og legger meg for å sove :-? Du burde kanskje snakke med noen cabinansatte først? Regner med at de har en god del tips når det kommer til dette. Hører ofte om folk som får valum o.l. skrevet ut av legen i forbindelse med flyturer, så hvis dette blir helt uholdbart så kan det jo vær en løsning.
Gjest Hel Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Vet hvordan du har det. Kan ikke fordra å fly pga. klaustrofobi. Tenker det samme som deg når jeg sitter på tog og kjører gjennom tunnel. Likevel reiser jeg til USA to ganger i året og skal nå fly hjem på onsdag. 10 timer på fly til Amsterdam og så 1 og en halv time til Torp. Gruer meg noe helt sinnsykt for å si det mildt. Jeg skulle gjerne hatt Valium når jeg flyr men jeg reiser aleine så jeg tror egentlig ikke det er noen god ide. Jeg prøver alltid å få sitteplass mot gangen og sitter vanligvis med lukkede øyne og prøver å sove. Ellers, siden det er en lang tur for meg, ser jeg på filmene og seriene de sender for at tiden skal gå fortere. Hvis du har en laptop kan du jo ta med deg den og en DVD og se på for å få tiden til å gå fort. Ta på hodetelefonene og konsentrer deg på det. Eller discman/iPod.
LilleBille Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Du kan hvertfall trøste deg med at du ikke er alene. Jeg synes det er helt skrekkelig å fly - selv om jeg innser at det er en del ganger jeg må og da er det lite å gjøre med det. Men.. jeg må sitte ved midtgangen .. ser ikke ut av vinduet og NI-leser bøker/blader ... og hører lydbøker - så jeg slipper å høre alle de "rare lydene". (En ting som faktisk hjelper er å fly sammen med en som er reddere enn deg.. ) Ellers så har jeg hatt glede av Bachs blomstermedisin - "Rescue remedy".. - det er hvertfall et forsøk verd.
Thomasine Skrevet 28. februar 2005 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2005 Jeg sitter med angsten for ikke å få luft - hyperventilerer litt allerede... Tror kanskje at det å sitte ved vinduet kanskje gir meg den "troen" at hvis det skulle skje noe kan jeg "sparke" opp ruta... :-? "Rescue Remedy"? Hvor får jeg tak i det, Lillebille?! Hva gjør jeg hvis jeg begynner å hyperventilere?! Det hjelper vel ikke med astma-medisinen?! Uff, hater følelsen av ikke å få trekt ned nok luft i lungene... Gruer meg til å ta det opp med fastlegen. Må dit for å høre om å få noe jeg evt. kan ta om jeg ikke skulle klare meg uten noe på flyet... Er redd for at han skal smile av det hele - jeg er liksom ikke typen til å ha slike "fobier"... :oops: :-(
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Du trenger ikke drikke deg full? En alkoholenhet = det samme som en valium (og går raskere ut av kroppen igjen)... Men om du er totalavholds, så ville jeg oppsøkt en tankefeltsterapi-terpaut, i første omgang i alle fall, og særlig om du ganske snart skal ut og reise. vega
Gjest Hel Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Fobier er alvorlige og er h*n en ordentlig lege så tar h*n det seriøst. Ikke bekymre deg for det. Garanterer deg at det ikke er første gang h*n hører om flyskrekk. Jeg vet at med fobi så er det umulig å tenke logisk når man først har blitt så redd men å fly er faktisk en av de tryggeste framkomstmidlene. Så på Discovery at statistikkene sier at det faktisk er farligere å kjøre enn å fly. Du klarer dette.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #8 Skrevet 1. mars 2005 Så på Discovery at statistikkene sier at det faktisk er farligere å kjøre enn å fly. Så å si alt er farligere enn å fly. Det farligste man gjør på en reise fra A til B er de tingene som skjer før adgang etter ankomst på flyplassene. Det aller farligste er vel å sykle.
Polly Ester Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 ...så ville jeg oppsøkt en tankefeltsterapi-terpaut, i første omgang i alle fall, og særlig om du ganske snart skal ut og reise. vega Det samme rådet vil jeg gi deg også... en TFT-behandling tar noen minutter og så er du kvitt angsten for godt... Har ikke prøvd det selv, men det er visst godt dokumentert at det virker... Søk på tankefeltterapi så får du sikkert opp kontaktinfo til noen som driver med det i ditt område.
Thomasine Skrevet 1. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2005 Blir ikke tid til å bestille noe time noe sted, men planen er å reise mned fly til sommeren med familien og til da skal jeg prøve tankefeltsterapi som dere foreslår. Nei, jeg er ikke avholds, men liker ikke smaken på alkohol... :-? Lettere å svelge ned en litgen tablett og forhåpentligvis sovne enn å måtte tylle i seg noe man ikke liker... Takk for hjelpen, folkens! Hilsen "pysa" som har reist utenlands årlig siden hun var året og 30 år framover og nå etter visse hendelser sliter -og ikke bare litt...
LilleBille Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Bachs blomstermedisiner selges i vanlig helsekost Les litt mer
Caramba Skrevet 1. mars 2005 #12 Skrevet 1. mars 2005 Huff av meg, flyskrekk er kipt. Er plaget med det selv, men døyver angsten med vin. Har en venninde som er livredd, og hun får valium. En pille hver vei, og det fungerer utmerket for henne.
sixx Skrevet 1. mars 2005 #13 Skrevet 1. mars 2005 Fokuser på at pilotene også er glad i livet...de har sannsynligvis også en familie de vil hjem til. Når det gjelder spørsmålet om middel mot hyperventilering, så er vel det enkleste tipset å holde spyposen tett rundt munnen og blåse nedi til det gir seg? Et tips til er å si ifra til flyvertene at man har flyskrekk, så passer de litt ekstra etter den det gjelder. Lykke til uansett.
Thomasine Skrevet 2. mars 2005 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2005 Takk for alle tips og ønskninger!! Jeg skal ut å kjøpe "Emergency essence" som jeg fant her: http://www.dgr.no/ Og dette står det om produktet: Hjelper mot: Panikk, angst, frykt Gir: Evne til å takle sin tilstand Demper stress, angst, panikk, frykt etc. I akutte situasjoner vil denne essensen bringe styrke og balanse, og gjøre opplevelsen mindre traumatisk, Benyttes hver time eller oftere til man føler seg bedre. Kan benyttes både invortes og utvortes. Ingredienser: Bush Blomsteressenser: Angelsword, Crowea, Dog Rose of the Wild Forces, Fringed Violet, Grey Spider Flower, Sundew, Waratah. Kremen inneholder i tillegg Slender Rice Flower og Spinifex
Gjest SumoBryter Skrevet 2. mars 2005 #15 Skrevet 2. mars 2005 Jeg hadde ogsa flyskrekk, og har det av og til enna, det spors hvor ofte jeg er ute og flyr. Det hjalp ikke heller at nar jeg traff min samboer, (som jobber pa aeronautisk institutt med forskning), fortalte han at ingen pa hans dep. liker aa fly heller, og at han selv har ogsa flyskrekk og det var kanskje fordi han visste for mye om det :o :o Na skal jeg troste deg med to ting da Den ene er at flyulykker skjer veldig skjelden, det er farligere a kjore bil. Og det finnes verre ting a do av som for eksempel smertefull langvarig kreft. Den eneste maaten jeg kommer over flyskrekket paa er aa prove aa nyte lyturen med utsiktene og prove a ikke vaere sa redd for doden, for min flyskrekk er egentlig ikke flyskrekk det er dodsfrykt.
Lia Skrevet 2. mars 2005 #16 Skrevet 2. mars 2005 Flyskrekk kan jeg en del om, ettersom jeg har jobbet som kabinansatt. Hvis det hjelper for deg å sitte i nærheten av en utgang i flyet, så be om en slik plass når du sjekker inn. Over vingen er det f. eks veldig fint, for der er det også bedre plass til bena. :-) Det første du bør gjøre når du kommer til gaten, er å gjøre bakkepersonalet oppmerksom på din flyskrekk. De kan skrive en liten notis på det papiret som purseren (kabinsjefen) får. Så vet kabinbesetningen om deg. Når du kommer om bord, huker du straks tak i en kabinansatt og sier i fra om flyskrekken din. Forklar også at du er redd for å ikke få nok luft. Da vil den kabinansatte kunne ta seg litt ekstra av deg underveis og vedkommende vet hva du har behov for. I tillegg skal du huske på at de som arbeider i flyet, er topptrent på å ta seg av flyskrekk, men også førstehjelp. Dersom du skulle hyperventilere, vil noen hjelpe deg umiddelbart slik at det går over. Dersom du ikke får nok luft, så har man supplerende oksygen om bord som du kan få. (Egen liten flaske med en maske til). Tidligere kur mot flyskrekk, var å la personen få komme frem i cockpiten og hilse på pilotene. Slik ville man kunne se selv hvordan de arbeidet og få litt forklaringer. Dette satte dessverre 11. september en stopper for... :evil: En liten konjakk eller et glass vin, kan hjelpe litt. Men mitt tips er å ikke overdrive alkoholinntaket. Alkohol og kabintrykk går dessverre ikke så bra sammen. :-? Men pass på å drikke mye vann! Og sørg for å spise godt før du reiser. Lykke til!
LilleBille Skrevet 2. mars 2005 #17 Skrevet 2. mars 2005 Hvilket flyselskap jobbet du i Lia? Jeg har fløyet mye .. og aldri vært i nærheten av den servicen du snakker om når det gjelder innskjekking eller spesiell "oppfølging". Har flere ganger bedt om å få sitte ved nødutgang - men det har ikke vært mulig - men stort sett har jeg hvertfall fått plass ved midtgangen - som er bedre enn å sitte midt en treseter. Har også fløyet med andre som har vært enda mer skrekkslagne enn meg - flere ganger - og har bare en gang opplevd å få noe mer enn litt irritert tilbakemelding som "masete" passasjer når hun har fått "panikk". Jeg tviler ikke på at dere er trenet til å bistå i forhold til førstehjelp - men mitt inntrykk har vært at stort sett er det alt for hektisk i forhold til servering og andre faste plikter - og så lenge det ikke er "medisinsk akutt" .. blir vi ikke mye annet enn masete passasjerer.
Lia Skrevet 2. mars 2005 #18 Skrevet 2. mars 2005 Jobbet i SAS. De gangene jeg hadde med passasjerer med flyskrekk, tok vi oss ekstra av dem. Jeg var veldig glad når passasjeren sa i fra selv, for da var det jo litt lettere å følge opp under hele turen. De som ikke sier noe, får man ikke alltid øye på i alle gjøremålene som er om bord. Ikke så hyggelig hvis en passasjer sitter stiv av skrekk i setet sitt og ingen bryr seg. :-? I det hele tatt ikke noe hyggelig når passasjerer ikke får riktig behandling og god service heller. Flyselskapene har nok fremdeles en del å lære... :-?
Gjest SumoBryter Skrevet 2. mars 2005 #19 Skrevet 2. mars 2005 Jeg har flydd flere ganger med SAS og syntes at sorvisen jeg fikk var helt elendig. Jeg sier ikke at det er din feil, tror gjerne at det finnes gode flyvertinner pa SAS fly ogsa, i hvertfall om du flyr business class, far du sikkert sorvice. Den siste gangen jeg flydde med SAS satt jeg der stiv av skrekk, Flyet var gammelt og knirkete, og Flyvertinnene sure og uhoflige. Har faktisk opplevd bedre service fra Ryan Air og det er jo ca. 10 ganger billigere Husker forste gang jeg skulle fly alene med SAS da var jeg 14 aar og var veldig redd, da provde dama aa troste meg ved a fortelle meg hvor hoyt vi flyr.... Det hjalp ikke akkurat, sa jeg hadde ikke lyst til a snakke med henne noe saerlig mer, i tilfelle hun skulle skremme meg enda mer.
sixx Skrevet 2. mars 2005 #20 Skrevet 2. mars 2005 Jeg har også flydd noen turer med SAS, og har alltid vært fornøyd. Har det vært gjort feil, så har de alltid ordnet opp - ikke en gang har jeg opplevd at de ikke har tatt ansvar i en situasjon (i motsetning til internasjionale flyselskaper jeg har flydd med). Uansett hva man gjør vil det alltid være noen som er misfornøyd. I mange tilfeller er det grunn for misnøyen og i mange tilfeller skyldes misnøyen at vi krever for mye. Det at kabinpersonalet har fått det så travelt, skyldes vel i bunn og grunn at vi reisende vil ha så billige billetter som mulig? Service koster-ekstra service koster enda mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå