Gå til innhold

Åpne mange konti i ulike banker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Finnes det noen begrensninger på hvor mange bankkonti man kan ha? Jeg har Nordea for øyeblikket, og vurderer å åpne en sparekonto, men synes at sparerenten er for lav i Nordea (bare 0,25%). Er det mulig å åpne en høyrente konto i en annen bank, uten å måtte skifte bank? Jeg har alltid trodd det var mulig, men tenkte kanskje jeg skulle høre litt med dere her først :wink: Om det var noen farlige skattefeller eller andre usynlige utgifter jeg må ta hensyn til :)

Takk for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha konti i så mange banker du vil. Der er det ingen begrensninger. Det er noen banker som setter en grense for hvor mange konti en kunde kan ha i den banken. I Skandiabanken kan du ha max 10 konti. Men det å bruke flere forskjellige banker går helt fint. Skattereglene er de samme uansett hvor pengene er plassert. Det kan være billigere å lønnskonto og sparekonto i samme bank. Overføringer mellom egne konti du har i samme bank via telebank eller nettbank er normalt gebyrfritt. Overføring fra lønnskonto i en bank til din sparekonto i en annen bank koster det samme som å betale en regning. Har du nettbank knyttet til lønnskontoen kan du åpne en sparekonto i sammebank og få den knyttet til nettbanken uten noen ekstra årsgebyr. Da er det lett å flytte penger fra den ene kontoen til den andre. Du bør vurdere Skandiabanken som er gebyrfri og gir 1,35% rente

Gjest Anonymous
Skrevet

Men noen banker vil ikke la deg får høyrentekonto uten å ha brukskonto der.

Jeg har prøvd. Fant en som gjorde det, men de var kritiske. Det er jo på brukskontoen de tjener penger av meg... Vel, jeg har skandiabanken jeg, ville bare ha en enkel konto uten kort eller noe annet, som jeg kunne løse inn en utenlandsk sjekk på enkelt og greit.

Men jeg bruker den ikke lenger, så jeg skal prøve å huske å avslutte den. Kommer bare på den hver gang årsoppgava kommer.

Det er altså null problem å ha flere banker. Men bankene stiller av og til betingelser for at du skal få ha sparekonto (med de best vilkårene i alle fall) hos dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det gjorde jeg før. adde to sparekontoer i to andre banker enn hvor jeg hadde lønnskonti.

da vi skulle låne til hus, så så jeg hvor dumt det var. banken er på alt du har i deres bank. Så eg flyttet alt i en bank.

I dag er det ingen ting å tjene på å ha forskjellig sparing i banker. renten på sparing er like lav over alt.

selfølgelig har du en stor formue så stiller det seg annerledes. da kan mn forhandle seg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...