AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Vi har barn på 3 og 9, begge jenter. Foran ungene har han sagt «fitte faen» da han slo seg en gang. I en «diskusjon» med hu minste sa han «du må da for helvete [et eller annet jeg ikke husker]..». Han kan også banne ellers, typisk når han slår seg. Det skjer ikke «hele tiden», men jevnt og trutt og inni mellom liksom. Egentlig syns jeg det er værst når han sier «fitte» foran dem. Det er tross alt en benevnelse på kjønnsorganet deres, som dessverre blir brukt som skjellsord. Syns det er nedverdigende og flaut på samme tid, særlig ovenfor hun på 9 som skjønner litt mer. Har ikke fått snakket ordentlig med han om det ennå, men tenker å ta det opp. Opplever noen det samme? Hvordan reagerer dere? Overreagerer jeg når jeg syns det er skikkelig ille? Anonymkode: cba7a...0b6
ViljaH Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Helt uakseptabelt. Blir vanskelig å lære ungene å snakke ordentlig når pappaen vrøvler søppel. 2
Drakan Skrevet 2. juni 2018 #3 Skrevet 2. juni 2018 Vel, det er jo ikke uvanlig at man kan ende opp med å banne om man slår seg. Du kan jo prøve å få han til å huske å si noe annet om han slår seg. >_< Derimot litt vanskelig når sånt vanligvis skjer når man ikke tenker seg om.
Hårstrikk79 Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 "Normale" banneord kan godtas som en glipp i ny og ne. Men man banner ikke TIL ungene. Ord som fitte er totalt uakseptabelt uansett! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 Enig med deg TS, hjelp han å finne andre ord. Anonymkode: 58a27...0d7
Gjest BearMama Skrevet 2. juni 2018 #6 Skrevet 2. juni 2018 Jeg må innrømme at det kan komme et og annet banneord om jeg slår meg som faen, helvete eller satan...(jeg er ikke satanist altså 🙈😅) Men jeg er helt imot å bruke skjellsord som kuk, fitte, homo etc. Det er absolutt ikke greit og iallefall ikke foran ungen min. Jeg banner aldri hverdagen eller når jeg snakker til barnet mitt. Her må mannen tat skikkelig tak i seg selv og bruke andre ord og ikke bruke stygge ord når han snakker til barna. Det må han jo forstå selv? Han må øve seg på å si noe helt annet. Som når jeg tar meg selv i å skulle til å si faen så blir det fadderullan etc.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #7 Skrevet 2. juni 2018 Banning er helt greit. Anonymkode: 0dadb...e15 2
minister-mio Skrevet 2. juni 2018 #8 Skrevet 2. juni 2018 Jeg klikket inn her og tenkte at en liten «faen» av og til ikke skader noen, men det mannen din gjør er drøyt. hvem sier «du må får helvete» i en diskusjon med en 3-åring? Eller «fitte» foran en 9-åring? 1
TinaChristina Skrevet 2. juni 2018 #9 Skrevet 2. juni 2018 Jeg er nordlending og det er en kjent sak at vi banner en del. Men ord som fitte, kuk, homo eller andre kjønnsorganbetegnelser eller nedlatende ord holder jeg meg for god til overfor barna. 2
Tibbie Skrevet 2. juni 2018 #10 Skrevet 2. juni 2018 Når man er en gammel hund (you know the saying), så er det ok å slippe løs noen gloser når man slår seg. Ellers bør man klare å kontrollere seg, sånn at ikke barna kopierer denne stygge uvanen. Er fullstendig enig i at ordet "fitte" bør byttes ut med noe annet. Her jeg bor sier mange "fette" i stedet, sånn at man sniker seg unna Jeg er forresten ikke en hysterisk forelder, bare for å kvalitetssikre min mening (i tilfelle du vil vise han svarene i denne tråden)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #11 Skrevet 2. juni 2018 Jeg kan banne overfor barna i samme settinger, som hvis jeg slår meg eller melkeglasset knuser på gulvet, dog har det sammenheng med hvor sliten jeg er, mer uthvilt mindre banning. Jeg banner ikke i vanlig dagligtale, og stort sett aldri til ett av barna, men det har dessverre skjedd etter en hard tålmodighetsprøve med ett av dem at jeg har brukt banneord i setninger til det, da har jeg også vært ekstremt sliten og frustrert. Er ikke stolt av det, og synes ikke det er greit. Men jeg er bare ett menneske. Anonymkode: 7976a...3d5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #12 Skrevet 3. juni 2018 Velg dine kamper med omhu. Min mann banner som en sjømann, men er verdens beste far for det. Tenker at du skaper et problem her... Anonymkode: 30c32...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 Blir "White trash"-unger av sånt. Anonymkode: 48cd1...2f5
Husholdning1 Skrevet 3. juni 2018 #14 Skrevet 3. juni 2018 Å banne fremfor ungene sine er gelt greit, og man gjør dem etter min mening en tjeneste ved at man da lærer de god bruk av bannskap. Det å banne i tilsnakk til barna bør man derimot unngå. https://www.tv2.no/a/7805007/ https://forskning.no/samfunnsmedisin-psykologi-organisasjonspsykologi/2018/01/folk-som-banner-er-aerligst https://www.nrk.no/nordland/xl/j__la-gode-nyheter-1.12761732
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #15 Skrevet 3. juni 2018 Unger lærer seg å banne før de lærer seg å lese, Så det er like greit la dem krøkes tidlig. Anonymkode: e8433...b21 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #16 Skrevet 3. juni 2018 Jeg banner helt naturlig, altså hverken overdrevent mye eller absolutt ikke, men jeg banner, og ungen har hørt det hele livet. Ungen gjør ofte MEG oppmerksom på når jeg banner, for h*n vet at det er et kraftuttrykk og ikke noe man bruker i dagligtale, og nå som ungen begynner å nærme seg tenårene har jeg overhørt h*n gjøre det litt i uformelle settinger med venner. Det er nesten litt søtt, for man hører at det er litt sånn påtatt. De prøver seg, og det er greit. H*n vet godt når man ikke skal banne, og når man kan. Jeg har prøvd å gjøre banning til noe ufarlig, og sagt at h*n faktisk kan banne så mye h*n vil, bare ikke gjør det på skolen og lignende. Og, merkelig nok, så syns jeg min banner mindre, og mer unaturlig, enn de fleste andre unger jeg overhører på samme alder... Anonymkode: 28ab9...b71 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #17 Skrevet 3. juni 2018 TS her. Takk for mange fornuftige og ulike refleksjoner og svar. Man må velge sine kamper ja, som noen påpeker. Men jeg tror jeg kommer til å ta dette opp med han. Skal prøve å ikke ta det opp som kritikk fra «hønemamma», men som noe han kan reflektere over selv. Nå tenker jeg særlig på dette med å bruke ordet fitte (æsj, blir litt dårlig bare av å skrive det) foran ungene. Jeg vil egentlig tro at han selv også syns det er litt usmakelig å bruke akkurat dét ordet når jentene hans hører på...Vi er forøvrig begge fra nord-Norge, men jeg er vel unntaket som bekrefter regelen: ikke så mye hestkuk osv her for å si det sånn 😅 Anonymkode: cba7a...0b6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #18 Skrevet 3. juni 2018 Ungdom vokser opp med mye verre på internett, så ordet fitte er en bagatell. Med mindre barna blir redde, så tenker jeg det også er positivt at de lærer å tåle litt banning. Er ikke bra med barn som vokser opp og aldri tåler høre noen banne eller si noe litt frekt. Det er bedre å ha litt bein i nesen og kunne overse slike ting Anonymkode: f7d3e...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå