Gå til innhold

Investere i store aksjeselskaper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid bare studert i dyre aktivt forvaltede aksjefond. Og ja, jeg har tjent. Virkelig.

Spørsmålet nå er:

Hvorfor ikke bare satse på å ta direkte del av eierskapet i f.eks. Coca-Cola, NorgesGruppen eller Salma?

Dette er jo selskaper som garantert aldri går konkurs = du taper jo faktisk aldri investerte penger?

Jeg forstår greia med å sette alt i risikoprosjekter for høyere risiko og avkastning, men her handler det om å ta direkte eierskap uten risiko, sånn egentlig.

Må man først melde seg inn i Oslo Børs for å kunne kjøpe aksjer her?

Anonymkode: 68d6d...898

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert tjene noen småpenger på Apple, Facebook, Google og Coca-Cola, men aksjekursen disse selskapene har hatt siden 2008 er småpenger i forhold hva du ville tjent om du hadde investert pengene i boligmarkedet i Oslo.

Anonymkode: e9212...63f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker mer på tankegangen rundt at når du kjøper Coca-Cola, eller bruker Facebook, eller Google eller Apple tjener penger, så vet du at du eier 00,00001 % av den summen, f.eks?

Men det viktigste: man melder seg inn på Oslo Børs: registrerer personopplysninger, og så er det Go?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert tjene noen småpenger på Apple, Facebook, Google og Coca-Cola, men aksjekursen disse selskapene har hatt siden 2008 er småpenger i forhold hva du ville tjent om du hadde investert pengene i boligmarkedet i Oslo.

Ja. Eller Bitcoin. Eller forrige ukes Lotto-tall.

Anonymkode: 93a03...191

AnonymBruker
Skrevet

Tenker mer på aksjesparing som er GARANTERT sikrere enn sparekonto.

Coca-Cola legges ikke ned i morgen. Det samme gjør ikke sparekontoen.

Jeg vet hva jeg ville valgt.

Skrevet
På ‎04‎.‎06‎.‎2018 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Aksjesparing som er garantert sikrere enn sparekonto finnes garantert ikke ;).

Bare tenk på hva som skjedde med Kodak. De gikk konkurs etter 130 år, mange år som markedsledende.

Skrevet
På 2.6.2018 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Må man først melde seg inn i Oslo Børs for å kunne kjøpe aksjer her?

Nei, du trenger et meglerhus til å kjøpe aksjer for deg. De fleste store bankene har dette sånn som DnB, Sbanken osv. Når du har laget deg en VPS-konto der er det bare tut og kjør ;)

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2018 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Ja. Eller Bitcoin. Eller forrige ukes Lotto-tall.

Anonymkode: 93a03...191

Bitcoin er pyramidespill. Lotto er gambling. Boligmarkedet i Oslo er ingen av delene, bare statssubsidiert investering med enorm avkastning med tilnærmet null risiko.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Atrix said:

Aksjesparing som er garantert sikrere enn sparekonto finnes garantert ikke ;). Jo.

Bare tenk på hva som skjedde med Kodak. De gikk konkurs etter 130 år, mange år som markedsledende.

Verden har lært.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få en askjehandelskonto og VPS konto i de fleste banker, eller selvstendige meglerhus f. eks. Nordnett. Det holder for de fleste småkjøpere. Om man skal kjøpe store andeler av store selskaper, så er det andre kanaler som gjelder, men jeg tviler på at det blir aktuelt for en privatperson å f. eks. kjøpe 10% av Coca Cola....

Anonymkode: 59ecc...2fb

Gjest GiftMann38
Skrevet
On 6/3/2018 at 12:26 AM, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Hadde du investert samme beløp på Oslo børs ville du gruset boligmarkedet.

Skrevet

Tråden er ryddet for spørreundersøkelse. Elaine Marley, mod.

Skrevet
På 3.6.2018 den 0.26, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂 Kan ikke du sjekke hvordan aksjekursen til feks Apple har utviklet seg sidene 2008 før du kommer med slike idiotiske påstander. Det er mange her som tror på alt de leser. 

Gjest hva som helst
Skrevet
På 4.6.2018 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Coca-Cola legges ikke ned i morgen. Det samme gjør ikke sparekontoen.

Jeg vet hva jeg ville valgt.

De fleste aksjer er sterkt korrelert med det generelle aksjemarkedet, og aksjemarkedet svinger mye. Coca Cola har en beta på 0.57, det betyr at dersom aksjemarkedet mister 10%, forventer man at Coca Cola mister 5.7 % av verdien. Så selv om Coca Cola er en ganske stabil aksje med lav sannsynlighet for å gå konkurs, vil man oppleve store verdivariasjoner også i denne aksjen.

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2018 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes interessant ut så jeg måtte se litt nærmere på tallene her siden du var så bestemt.

Apple har økt 410% siden 2008 (38 - 194).
Coca Cola har økt 65% siden 2008 (26 - 43).
Facebook har økt 580% siden 2012 (da de gikk på børs) (28 - 191).
Google har økt 353% siden 2008 (253 - 1147).
Boligprisene i Oslo har økt 90% siden 2008 (36200 - 68300) (https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk/(county)/Oslo).

Vil vel heller si det er omvendt; det har vært småpenger å hente på å investere i boligmarkedet i Oslo i forhold til aksjene du plukket ut. 

Anonymkode: b16c9...484

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Flyndrefisken said:

De fleste aksjer er sterkt korrelert med det generelle aksjemarkedet, og aksjemarkedet svinger mye. Coca Cola har en beta på 0.57, det betyr at dersom aksjemarkedet mister 10%, forventer man at Coca Cola mister 5.7 % av verdien. Så selv om Coca Cola er en ganske stabil aksje med lav sannsynlighet for å gå konkurs, vil man oppleve store verdivariasjoner også i denne aksjen.

Variasjoner er greit. Så lenge man ikke går konk, eller går i minusrente på sparekonto så er vi good!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette hørtes interessant ut så jeg måtte se litt nærmere på tallene her siden du var så bestemt.

Apple har økt 410% siden 2008 (38 - 194).
Coca Cola har økt 65% siden 2008 (26 - 43).
Facebook har økt 580% siden 2012 (da de gikk på børs) (28 - 191).
Google har økt 353% siden 2008 (253 - 1147).
Boligprisene i Oslo har økt 90% siden 2008 (36200 - 68300) (https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk/(county)/Oslo).

Vil vel heller si det er omvendt; det har vært småpenger å hente på å investere i boligmarkedet i Oslo i forhold til aksjene du plukket ut. 

Anonymkode: b16c9...484

Jepp.

Nettopp det jeg prøvde å fortelle hen!

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, FrodeF skrev:

😂😂😂😂 Kan ikke du sjekke hvordan aksjekursen til feks Apple har utviklet seg sidene 2008 før du kommer med slike idiotiske påstander. Det er mange her som tror på alt de leser. 

Ja, men det er forskjell på å ha gjort en heldig investering for 10 år siden og det å investere nå. Apple er generelt veldig høyt på strå nå, og det vil sannsynligvis være betydelig vanskeligere å se for seg samme oppgang som de har hatt de siste ti årene fremover. 

Anonymkode: 59ecc...2fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...