AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Er 22 - bytta linje på vgs så ble ferdig som 20-åring, startet så på en 3-årig utdannelse rett etter vgs, har nå ett år igjen. Har nå ombestemt meg, og ser at jeg mest sannsynelig kommer inn på psykologi, som jeg har mye mer lyst til!! Er nå usikker på om jeg skal fullføre nåværende studie, eller droppe ut! Fullfører jeg, får jeg ikke støtte siste året på psykologi. Føler jeg ikke får så bruk for nåværende bachelor uansett, men trives samtidig på studiet sosialt sett, og tenker veldig negativt rundt det å "droppe ut". Vil helst fullføre, men - føler jeg meg "gammel" hvis jeg starter på den "ordentlige" utdannelsen min når jeg er 23, og er ikke ferdig før jeg er 29. I tillegg får jeg ikke støtte siste året, noe som fortsatt går, men som bidrar til unødvendig økonomisk press. Hva ville dere gjort i min situasjon?? Råd/tanker? Anonymkode: 26acf...09f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Ser ikke hvorfor du skal gå på den nåværende utdanningen din bare for å gjøre det. Det er jo ganske meningsløst, og praktisk sett har det bare ulemper. Anonymkode: 87156...378 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #3 Skrevet 2. juni 2018 Du er vartfall ikke for gemmel, helt normalt å være rundt 30 og ferdigutdannet, du har jo fortsatt 30/40 ÅR igjen å jobbe på, og da er det viktig du gjør noe du liker. Ser heller ikke vitsen med å fortsette på studie ditt, hvis det ikke er relevant. Jeg fikk heller ikke støtte siste året på studie mitt, men med litt spart opp, og deltidsjobb så gikk det greit! Du kan jo eventuelt jobbe en del deltd de første årene, og spare opp? Anonymkode: 59dd1...236 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke hvorfor du skal gå på den nåværende utdanningen din bare for å gjøre det. Det er jo ganske meningsløst, og praktisk sett har det bare ulemper. Anonymkode: 87156...378 Vel - tenker at jeg er 2/3 uansett, og kan jo hende jeg får bruk for å være "utdannet" innen det faget en eller annen gang. F.eks kan jeg undervise på kveldstid i faget (kunst-relatert fag) i mens jeg studerer psyologi. Men samtidig - er det verdt det, da? Veldig usikker, tenker egentlig det samme som du skriver men har samtidig lyst til å fullføre. Anonymkode: 26acf...09f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Det er bare bra at du er 29 når du er ferdig utdannet. Anonymkode: cf265...690
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Siden du ikke vil få støtte for det siste året av psykologi hvis du fullfører bacheloren, ville jeg si slutt, og begynn på psykologi nå. Anonymkode: 06bf0...b8b 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Hvis du uansett tenker at du vil studere psykologi, så er det vel bedre å begynne nå enn senere?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Hadde begynt med en gang med tanke på studielånet. Snittet øker for hvert år også så da er det greit å komme seg inn på psykologi studiet mens du kan. Ellers er det vanlig å bli "sent" ferdig, jeg er ikke ferdig student før jeg er 35. Anonymkode: f22fd...e8f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 Vet ikke hva du studerer nå, men er det f.eks sykepleie kan det være smart å fullføre. Ganske sikkert sikret jobb om psykologi ikke skulle være noe for deg likevel. Dessuten, det vil være store muligheter for at du kan jobbe ved siden av og få sykepleierlønn underveis i psykologistudiene. Kjempefordel mtp det å kunne ta opp mindre lån. Du må selvsagt sjekke om dette er overførbart til den utdanningen du tar nå. Er det en bachelor hvor du uansett vil slite med å få jobb, tenker jeg at det kan være fornuftig å slutte. Du kan også gå to utdanninger samtidig, om det nåværende studiet ikke er veldig krevende? F.eks ta færre studiepoeng på det ene studiet. Sjekk også opp om du kan ta permisjon fra det ene studiet, slik at du er sikret å fullføre om det skulle komme til det. Anonymkode: 71d38...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 Som personen over meg sier, det spørs jo litt hva du studerer nå. Også er det jo anderledes om du skal ta bachelor eller profesjon i psykologi, og hva du ønsker å jobbe som. Er det bachelor så må du nesten ta master etterpå for å få en relevant jobb. Og på master er det som regel høyt snitt. Er det profesjon så blir du jo psykolog og kan jobbe som det, om du er helt sikker på at du vil bli det. Anonymkode: e6c9b...989
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 På 3.6.2018 den 17.43, AnonymBruker skrev: Hadde begynt med en gang med tanke på studielånet. Snittet øker for hvert år også så da er det greit å komme seg inn på psykologi studiet mens du kan. Ellers er det vanlig å bli "sent" ferdig, jeg er ikke ferdig student før jeg er 35. Anonymkode: f22fd...e8f Snittet i ordinær kvote har vært ganske stabilt de siste årene, i hvert fall ved UiB og NTNU. Har faktisk gått mest ned, selv om snittet fortsatt er høyt. Anonymkode: e4b25...d43 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 På 5.6.2018 den 10.32, AnonymBruker skrev: Som personen over meg sier, det spørs jo litt hva du studerer nå. Også er det jo anderledes om du skal ta bachelor eller profesjon i psykologi, og hva du ønsker å jobbe som. Er det bachelor så må du nesten ta master etterpå for å få en relevant jobb. Og på master er det som regel høyt snitt. Er det profesjon så blir du jo psykolog og kan jobbe som det, om du er helt sikker på at du vil bli det. Anonymkode: e6c9b...989 På 4.6.2018 den 16.45, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva du studerer nå, men er det f.eks sykepleie kan det være smart å fullføre. Ganske sikkert sikret jobb om psykologi ikke skulle være noe for deg likevel. Dessuten, det vil være store muligheter for at du kan jobbe ved siden av og få sykepleierlønn underveis i psykologistudiene. Kjempefordel mtp det å kunne ta opp mindre lån. Du må selvsagt sjekke om dette er overførbart til den utdanningen du tar nå. Er det en bachelor hvor du uansett vil slite med å få jobb, tenker jeg at det kan være fornuftig å slutte. Du kan også gå to utdanninger samtidig, om det nåværende studiet ikke er veldig krevende? F.eks ta færre studiepoeng på det ene studiet. Sjekk også opp om du kan ta permisjon fra det ene studiet, slik at du er sikret å fullføre om det skulle komme til det. Anonymkode: 71d38...6f9 Er en noe usikker utdannelse jeg går for tiden, kunst-relatert, som er en stor interesse for meg. Men har samtidig litt lyst til å fullføre for å "få en fot innenfor" i miljøet, selv om jeg studerer noe annet! Samtidig kan jeg etter endt utdanning jobbe på kveldsskole mens jeg studerer psykologi. Ønsker å jobbe som psykolog, og vil gå psykologi profesjon. Ganske sikker på at jeg harhøyt nok snitt til det pga. gode karakterer og tilleggspoeng Tenker jeg kommer til å tjene greit til slutt, og derfor er det greit å ta opp max studielån - eller? Noen som har høyt studielån her og angrer? Anonymkode: 26acf...09f
Menchit Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 Siden du trives på studiet du går nå så ville jeg fullført. Du vil jo uansett sitte igjen med max studielån. Å ha en grad som gir gode inntekter og interessant deltidsjobb er en kjempefordel. Psykologistudiet vil ta mange år og det høres ut som det vil utgjøre stor forskjell på hverdagen din i de årene avhengig av om du fullfører eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå