AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Hei dere. Har en gutt som er blitt overvektig ila det siste året. Vi har vært gjennom en litt tung tid som har gjort at aktivitetsnivået har gått ned, og litt for mye av det gode kostholdsmessig. Jeg har nå endret ift kost, men å prøver å aktivisere han mer enn de to treningene han er på i uken og det han selv gjør for å være aktiv, mottas med store protester (han er 12 år) Vekt og slikt er ikke nevnt fra min side, han har komplekser så jeg rører ikke innpå det, men sier vi begge må bli litt mer aktive osv, finne på ting sammen, ikke bare passive ting. Det jeg lurer på, har noen av dere erfaring med egne barn som har gått fra å være overvektig til normalvektig? Kunne dere delt noen tips/råd/erfaringer? Både ift kosthold og ift aktiviteter? Ville satt utrolig stor pris på det, takk ❤️ Anonymkode: 64886...89e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Han er 12, og ser det selv. Du MÅ snakke om det, selv om det er en kjip samtale. Du skal fokusere på at overvekt er vanskelig å gjøre noe med, derfor skal dere FOREBYGGE overvekt. Han skal spise sunt og være aktiv, for å vokse seg inn i kroppen sin. Barn hører hva vi sier, men ser hva vi gjør. Jeg er selv overvektig, men trener MYE. Alle barna mine liker å være aktive og jeg oppmunterer de ALLTID. Jeg tvinger de aldri til å spise opp, og lar de ikke spise mye godteri i ukene. Gir de saftis og ikke fløteis, kun drikke uten sukker og kveldsmat senest kl syv. Alle mine barn er normalvektige, på tross av overvektig mor. Anonymkode: 75151...2e9 4
Nobile Skrevet 2. juni 2018 #3 Skrevet 2. juni 2018 TS, send meg gjerne en PM, har nylig gått gjennom det samme og har noen tips og råd til deg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 Fortsett med treninger,og oppfordre ham til å gå og sykle,ikke bli kjørt, du bør også det som et godt eksempel om det er mulig. Han kan spise så mye grønnsaker han vil,men be ham kjenne etter om han er mett eller ikke ila måltider,trenger han to eller fler porsjoner,eller spiser han fordi det er godt? Velg grovt brød/knekkebrød/havregrøt,unngå så mye hvit ris,pasta og lyst brød. Fjern sukkerbomber som saft og brus helt. vann med isbiter og kanskje en sitronskive/jordbær eller noe han liker oppi i stedet. Is er fint i varmen,men man trenger ikke store kroneis eller softis daglig. Har gjort dette,hun er normalvektig nå. Ekstra bonus er at hun ble skikkelig god i sporten hun holder på med av all treningen Anonymkode: ba1ec...ac4
Gjest BearMama Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 Nå som det er sommer og sol så ta turer til strender. Der svømmer og løper ungene rundt som gærninger. Brenner masse kalorier uten at de tenker over det. Og der ligger nøkkelen. Aktiviteter der barnet gjør noe som er morsomt uten å tenke på at det er trim. Klatring er f.eks også en super aktivitet som er knallgøy, men som brenner mye. Kombinert med normalt, sunt og variert kosthold med faste måltider og mer frukt enn godis i helgene og vann og sukkerfri saft/brus så vil ungen vokse av seg valpefettet.
Monstrum Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Han er klar over det selv, og han har allerede komplekser for det sier du. Men selv om det er vondt for dere begge, så må du ta den samtalen. Ikke nødvendigvis ha så mye fokus på selve vekta, men vinkle det mer i retning av at det er viktig å gjøre ting som er bra for kroppen. Det innebærer både å spise sunt, det innebærer aktivitet, å kunne snakke om ting, men også å ta det rolig og koble ut når man trenger det. Det er jo ikke snakk om å få han til å løpe maraton annenhver dag.. Så støtter jeg forslaget om å finne noe han synes er gøy, noe som gir han mestringsfølelse. Ser klatring og svømming på stranda er nevnt, men har dere svømmehall kan det være et fint alternativ resten av året. Brenner en del på å springe opp og ned den sklia, opp til stupetårnet osv Taekwondo, kunne det vært noe? Hockey? Ting som ikke nødvendigvis han forbinder med idrett, men som bare er gøy. Sjekk også ut Geocaching! Da gjør man en vanlig tur om til en liten skattejakt. Jeg er voksen og synes fortsatt det er kjempemorsomt Ønsker dere masse lykke til! Og hvis du vil ha erfaringer fra et barns perspektiv, så må du gjerne sende meg en PM Hilsen ei som har vært overvektig siden 10-årsalderen, som foreldrene mine aldri turte å snakke med meg om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå