Gå til innhold

Førskolelærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg vil studere. Har hørt og lest litt om førskolelærere, og at flere trives veldig med studiet. Synes det høres litt spennende ut, men vil gjerne høre fra flere:-)

Hvordan er lønna? På utdanning.no står det at gjennomsnittslønna er på ca 460 000kr i året. Er lønna slik som nyutdannet? Lønn er ikke alt, det vet jeg. Men vurderte sykepleien en stund før, men nå har jeg virkelig ikke lyst til å studere det, haha.

Jobber dere i barnehage eller på barneskole? Gi meg gjerne litt informasjon som er greit å vite. 

Anonymkode: 1e4dd...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig random det jeg skrev om sykepleien, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer. Trivdes ikke så godt som pedagogisk leder, følte jeg ikke fikk sett hvert enkelt barn som de fortjener. Tok derfor master og jobber som spesialpedagog, mye bedre. Og faste arbeidstider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lønn som nyutdannet er ca. 400000. Les gjerne på dronning Maud minnes nettside, de har mye informasjon om barnehagelærerstudiet.

Anonymkode: a9e81...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, hobbykokken skrev:

Jeg er førskolelærer. Trivdes ikke så godt som pedagogisk leder, følte jeg ikke fikk sett hvert enkelt barn som de fortjener. Tok derfor master og jobber som spesialpedagog, mye bedre. Og faste arbeidstider. 

Så man blir pedagogisk leder når man er ferdig med en bachelor i førskolelærer? Hvordan er det å være spesialpedagog?:) Kan absolutt tenke meg å ta en master senere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lønn som nyutdannet er ca. 400000. Les gjerne på dronning Maud minnes nettside, de har mye informasjon om barnehagelærerstudiet.

Takk skal du ha! Er jo litt bedre enn lønna til en nyutdannet sykepleier, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenk ikke så mye på om du kommer til å trives med studiet. Det varer bare 3 år. Tenk heller på hvordan du jobber med barn. Er du usikker, så bruk sommeren å jobbe som tilkallingsvikar. 

Jeg var selv veldig usikker, og visste rett og slett ikke hva jeg ville. Mot alle ods havnet jeg som vikar i barnehage etter vgs, og det åpnet en hel ny verden. Har siden jobbet med litt forskjellig, og dermed funnet ut hva jeg vil studere. Ergo fant jeg studieretning gjennom praksis. 

Kan hende jeg missforstår innlegget ditt, men har inntrykket av at du framstiller det som det er studiet du fokuserer på, snarere enn selve jobben.

Anonymkode: 86750...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk ikke så mye på om du kommer til å trives med studiet. Det varer bare 3 år. Tenk heller på hvordan du jobber med barn. Er du usikker, så bruk sommeren å jobbe som tilkallingsvikar. 

Jeg var selv veldig usikker, og visste rett og slett ikke hva jeg ville. Mot alle ods havnet jeg som vikar i barnehage etter vgs, og det åpnet en hel ny verden. Har siden jobbet med litt forskjellig, og dermed funnet ut hva jeg vil studere. Ergo fant jeg studieretning gjennom praksis. 

Kan hende jeg missforstår innlegget ditt, men har inntrykket av at du framstiller det som det er studiet du fokuserer på, snarere enn selve jobben.

Anonymkode: 86750...0c9

Det er jeg klar over! Men tenker generelt på yrket, ikke bare utdanningen. Men takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter nå barnehagelærer, og ikke førskolelærer. Du kan ikke jobbe på barneskolen med kun barnehagelærerutdanning dessverre, men du kan jobbe som pedagogisk leder i barnehage og innen barnevernet. Du kan også ta videreutdanninger som gir flere jobbmuligheter. Jeg er akkurat ferdig med 2.året på studiet, trives veldig godt! Men kjenner på at det skal bli godt å bli ferdig! Jeg elsker å jobbe med barn og visste ganske tidlig at det er det jeg vil jobbe med, men om det er i barnehage jeg kommer til å jobbe resten av livet er usikkert.

Anonymkode: 62b0e...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det heter nå barnehagelærer, og ikke førskolelærer. Du kan ikke jobbe på barneskolen med kun barnehagelærerutdanning dessverre, men du kan jobbe som pedagogisk leder i barnehage og innen barnevernet. Du kan også ta videreutdanninger som gir flere jobbmuligheter. Jeg er akkurat ferdig med 2.året på studiet, trives veldig godt! Men kjenner på at det skal bli godt å bli ferdig! Jeg elsker å jobbe med barn og visste ganske tidlig at det er det jeg vil jobbe med, men om det er i barnehage jeg kommer til å jobbe resten av livet er usikkert.

Ja, ser nå at det heter barnehagelærer. Men det står at man kan jobbe på barneskolen fra 1-4 klasse?😐 Uansett, takk for svar! Kjenner jeg har mer og mer lyst til å studere dette. Hvilke videreutdanninger er mest vanlig å ta? Spesialpedagogikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er nyutdannet i år. 23 år, og har fått en begynner lønn på 479000 som pedagogisk leder. Dette er på Østlandet. 

Anonymkode: a2e1b...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ser nå at det heter barnehagelærer. Men det står at man kan jobbe på barneskolen fra 1-4 klasse?😐 Uansett, takk for svar! Kjenner jeg har mer og mer lyst til å studere dette. Hvilke videreutdanninger er mest vanlig å ta? Spesialpedagogikk?

Du kan sikkert få jobb som assistent på barneskolen, men ikke som lærer. Før kunne man bli barnehagelærer og studere 1 år ekstra for å jobbe på 1-4. trinn, men dette ble det slutt på for noen år siden. Nå er det innført nye kompetansekrav til lærere. Mange av lærerne som jobber i skolen i dag, må tilbake på skolebenken for å få nok studiepoeng til å fortsette i jobben. 

Anonymkode: 5e2e3...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer, jobber i barnehage og digger det.

I våre dager heter studiet barnehagelærer og det har erstattet det som tidligere var førskolelærerutdanningen. 

Du får ikke den høyeste lønna i dette yrket, men du får lett fast jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan er det å være leder for de andre ansatte? Hvor mye lærer man om det på studiet?

har en også da ansvar for vaktlister og alt annet administrativt?

Anonymkode: 86770...29c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nå lenger dessverre. Ja, er vel spes ped som er mest vanlig :) Søk opp videutdanning for barnehagelærere så ser du litt hva man kan ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med lønna stemmer ikke på min arbeidsplass. jeg jobber i en kommunal barnehage og barnehagelærerne som er relativt nyutdannet har godt under 400 000,- i årslønn. I følge tariff har de 386200,- med 0 års ansiennitet.

Anonymkode: 1203f...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det med lønna stemmer ikke på min arbeidsplass. jeg jobber i en kommunal barnehage og barnehagelærerne som er relativt nyutdannet har godt under 400 000,- i årslønn. I følge tariff har de 386200,- med 0 års ansiennitet.

Anonymkode: 1203f...484

Som ab sier her, lønn kommer veldig an på hvilken kommune du jobber i, og om det er kommunal eller privat barnehage. Kommer også an på om man er pedagogisk leder eller barnehagelærer.

Du lærer om hvordan lede de ansatte, du skal gjennom flere lederdager ila studiet, hvertfall der jeg studerer. Ledelse går også inn under et emne. Du har ansvar for å skrive vaktlister, foreldresamtaler, pedagogisk dokumentasjon, skrive henvisninger osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.6.2018 den 11.30, minister-mio skrev:

Jeg er førskolelærer, jobber i barnehage og digger det.

I våre dager heter studiet barnehagelærer og det har erstattet det som tidligere var førskolelærerutdanningen. 

Du får ikke den høyeste lønna i dette yrket, men du får lett fast jobb.

Takk! Hvor lenge har du jobbet som barnehagelærer da, siden du sier det med lønn? Når jeg ser på gjennomsnittslønna til barnehagelærere, så står det 460 000kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Takk! Hvor lenge har du jobbet som barnehagelærer da, siden du sier det med lønn? Når jeg ser på gjennomsnittslønna til barnehagelærere, så står det 460 000kr..

Jeg har jobben en del år. Det er en kjent sak at det ikke er det yrket med høyest lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...