Leneol Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Har opplevd dette noen ganger når jeg går hjem fra byen. Menn tar tak i meg og holder meg fast, eller prøver å dra meg med(ikke inn i smau nødvendigvis). Hvorfor skrives det ikke mer om dette i mediene? Dette må jo være ganske vanlig? Hvorfor bøtelegger ikke politiet de? Virker på meg som at de gjør dette med ganske mange kvinner for å finne en som er dritings nok til å bli med de. Da må man jo nødvendigvis gå igjennom en del. Så dette burde være ganske åpenlyst for politiet? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Er desverre ikke uvanlig nei, spesielt hvis man går alene. Det er vanskelig for politiet å være tilstede overalt hele tiden. Ja, det er altfor mange menn som holder på sånn og håper å finne en som er dritings nok. Overgreps mentalitet. Viktig at menn seg i mellom også snakker om holdnigene her og slutter å ha som mission når de går ut på byen at det er for å få seg noe, og slutte å ha den tanken at fulle jenter er villige og lettere offere for de osv. Anonymkode: f99e4...3ae 7
Leneol Skrevet 2. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2018 Politiet må jo ikke være tilstede overalt. Ta f.eks grilling. Politiet er jo ikke over alt, men håndhever det allikevel. Gir man bot til de man ser så slutter folk å grille. Aldri hørt om noen som har fått bot for dette, og utenom de sakene som ender med voldtekt, så aldri hørt at mediene skriver om det. Men media skriver f.eks om noen som skriker, høy musikk osv.... 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 47 minutter siden, Leneol skrev: Har opplevd dette noen ganger når jeg går hjem fra byen. Menn tar tak i meg og holder meg fast, eller prøver å dra meg med(ikke inn i smau nødvendigvis). Hvorfor skrives det ikke mer om dette i mediene? Dette må jo være ganske vanlig? Hvorfor bøtelegger ikke politiet de? Virker på meg som at de gjør dette med ganske mange kvinner for å finne en som er dritings nok til å bli med de. Da må man jo nødvendigvis gå igjennom en del. Så dette burde være ganske åpenlyst for politiet? Og dette er norske menn? Anonymkode: ddf26...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 Det du skriver om, @Leneol er et alt for vanlig problem. Har opplevd slikt selv, f.eks. på kollektivtransport midt på dagen. Flere vitner, ingen gjorde noe annet enn å glo - på meg. Får dessverre inntrykk av at dette er noe kvinner "må tåle" så snart de går ut døra. Jeg er så lei av den holdningen at jeg spyr. Verstingene på trakassering i det offentlige rom er menn av diverse utenlandsk opphav, men jeg har også møtt på norske menn som f... ikke er gode i det hele tatt, da de verste overgrep jeg har blitt utsatt for, har vært i nære relasjoner. Anonymkode: b5f46...de6 7
abc123detvardet Skrevet 2. juni 2018 #6 Skrevet 2. juni 2018 12 minutter siden, Leneol skrev: Politiet er jo ikke over alt, men håndhever det allikevel. Gir man bot til de man ser så slutter folk å grille. De som har litt vett slutter. Fortsatt en del som griller... 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #7 Skrevet 2. juni 2018 Skaff deg overfallsalarm og bruk den Anonymkode: eadd7...d69 1
RoH Skrevet 2. juni 2018 #8 Skrevet 2. juni 2018 Hadde jeg sett det som du beskriver hadde jeg reagert. De håper jeg de fleste andre menn også hadde gjort. 2
RoH Skrevet 2. juni 2018 #9 Skrevet 2. juni 2018 1 time siden, Leneol skrev: Har opplevd dette noen ganger når jeg går hjem fra byen. Menn tar tak i meg og holder meg fast, eller prøver å dra meg med(ikke inn i smau nødvendigvis). Hvorfor skrives det ikke mer om dette i mediene? Dette må jo være ganske vanlig? Hvorfor bøtelegger ikke politiet de? Virker på meg som at de gjør dette med ganske mange kvinner for å finne en som er dritings nok til å bli med de. Da må man jo nødvendigvis gå igjennom en del. Så dette burde være ganske åpenlyst for politiet? Hvor og når skjer dette? Er selfølgelig total uakseptabelt 1
Sykkelkopp Skrevet 2. juni 2018 #10 Skrevet 2. juni 2018 Se for deg at en kvinne drar i en mann på gaten og spør deg selv om det er noe som er naturlig å bøtelegge eller fengsle for Etter det svarer du på om vi skal godta sexisme i norge Etter det svarer du på om menn burde bøtelegges for dette Høres ikke akkurat ut som det er noe kidnappingsforsøk. De prøver å dra deg, du nekter, de slutter å dra deg 1
Leneol Skrevet 2. juni 2018 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2018 5 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Se for deg at en kvinne drar i en mann på gaten og spør deg selv om det er noe som er naturlig å bøtelegge eller fengsle for Etter det svarer du på om vi skal godta sexisme i norge Etter det svarer du på om menn burde bøtelegges for dette Høres ikke akkurat ut som det er noe kidnappingsforsøk. De prøver å dra deg, du nekter, de slutter å dra deg En mann blir jo ikke redd, frykter å bli voldtatt eller tenker på det med grøss årevis etterpå? Er visse forskjeller. Jeg mener dette er ganske grov trakassering. Det kan være mer enn bare det du skriver. F.eks første gang jeg opplevde det så holdt han rundt meg, slik at jeg ikke fikk låst meg inn i bygården. Dette pågikk kanskje 5 min? Der han bare holdt rundt meg, først når jeg tok opp telefonen og vurderte å ringe politiet løp han avgårde. Jeg fryser veldig til, og er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Ingen av mennene har snakket til meg. Det å ta kontakt med andre på gaten, be om hjelp osv sitter litt inne. Vet ikke hvorfor, kanskje jeg er redd for at han blir voldelig. Også vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Eh kan du hjelpe meg, denne fyren holder meg fast. Litt pussig samtale. Dette burde tas mer alvorlig, flere slike saker har endt i voldtekt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #12 Skrevet 2. juni 2018 5 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Se for deg at en kvinne drar i en mann på gaten og spør deg selv om det er noe som er naturlig å bøtelegge eller fengsle for Etter det svarer du på om vi skal godta sexisme i norge Etter det svarer du på om menn burde bøtelegges for dette Høres ikke akkurat ut som det er noe kidnappingsforsøk. De prøver å dra deg, du nekter, de slutter å dra deg Om en kvinne er 20 cm høyere og veier 30 kilo mer enn menn flest og holder fast menn på gaten så er det selvsagt ikke greit. Tenker du det er greit? Jeg har opplevd det samme som TS og jeg skal love deg at det ikke er bare å si et forsiktig nei. Man må være aggressiv for at de skal slutte. Jeg har opplevd mannfolk som har blitt svært truende når jeg har bedt dem om å slutte, men nå finnes jeg ikke redd menn og hadde bare gledelig takket ja til å fysisk vise drittsekkene hvem som er sjefen om jeg hadde fått en unnskyldning til å kunne gjøre det. Men nå er det ikke sånn at alle jenter vokser opp med kampsport, og mange synes truende menn som veier 30 kilo mer enn dem er skumle. Det må du lære deg å forstå; at mange blir redd selv om nødvendigvis du eller jeg ikke blir det. Det er veldig synd om vi i Norge må tvinge alle å lære seg å sloss fra barndomsalder om de ikke ønsker det fordi vi lever i et samfunn der vi aksepterer at menn bare kan ta seg til rette med kroppene våre. Anonymkode: e9182...a74 7
Sykkelkopp Skrevet 2. juni 2018 #13 Skrevet 2. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om en kvinne er 20 cm høyere og veier 30 kilo mer enn menn flest og holder fast menn på gaten så er det selvsagt ikke greit. Tenker du det er greit? Jeg har opplevd det samme som TS og jeg skal love deg at det ikke er bare å si et forsiktig nei. Man må være aggressiv for at de skal slutte. Jeg har opplevd mannfolk som har blitt svært truende når jeg har bedt dem om å slutte, men nå finnes jeg ikke redd menn og hadde bare gledelig takket ja til å fysisk vise drittsekkene hvem som er sjefen om jeg hadde fått en unnskyldning til å kunne gjøre det. Men nå er det ikke sånn at alle jenter vokser opp med kampsport, og mange synes truende menn som veier 30 kilo mer enn dem er skumle. Det må du lære deg å forstå; at mange blir redd selv om nødvendigvis du eller jeg ikke blir det. Det er veldig synd om vi i Norge må tvinge alle å lære seg å sloss fra barndomsalder om de ikke ønsker det fordi vi lever i et samfunn der vi aksepterer at menn bare kan ta seg til rette med kroppene våre. Anonymkode: e9182...a74 Så du vil lage en lov basert på folks fysiske størrelse? Å ikke slippe når du sier slipp kombinert med trusler er derimot er allerede forbudt og kan straffes. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #14 Skrevet 2. juni 2018 3 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Så du vil lage en lov basert på folks fysiske størrelse? Å ikke slippe når du sier slipp kombinert med trusler er derimot er allerede forbudt og kan straffes. Hvor har jeg sagt jeg vil lage en lov? Jeg trenger ikke lage noen lov, for vold og trakassering er allerede ulovlig. Man trenger ikke ville lage lover bare fordi man prøver å få folk som deg til å reflektere litt rundt hva som gjør at noen blir redd og andre ikke. Om du ikke forstår at fysisk størrelse spiller inn på hvor truet man føler seg i en situasjon med et annet menneske så er det ihvertfall rart. Anonymkode: e9182...a74 3
Sykkelkopp Skrevet 2. juni 2018 #15 Skrevet 2. juni 2018 17 minutter siden, Leneol skrev: En mann blir jo ikke redd, frykter å bli voldtatt eller tenker på det med grøss årevis etterpå? Er visse forskjeller. Jeg mener dette er ganske grov trakassering. Det kan være mer enn bare det du skriver. F.eks første gang jeg opplevde det så holdt han rundt meg, slik at jeg ikke fikk låst meg inn i bygården. Dette pågikk kanskje 5 min? Der han bare holdt rundt meg, først når jeg tok opp telefonen og vurderte å ringe politiet løp han avgårde. Jeg fryser veldig til, og er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Ingen av mennene har snakket til meg. Det å ta kontakt med andre på gaten, be om hjelp osv sitter litt inne. Vet ikke hvorfor, kanskje jeg er redd for at han blir voldelig. Også vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Eh kan du hjelpe meg, denne fyren holder meg fast. Litt pussig samtale. Dette burde tas mer alvorlig, flere slike saker har endt i voldtekt. Reaksjon hos offer er ikke grunnlag for forskjellsbehandling av voksne mennesker under loven 2
Sykkelkopp Skrevet 2. juni 2018 #16 Skrevet 2. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg sagt jeg vil lage en lov? Jeg trenger ikke lage noen lov, for vold og trakassering er allerede ulovlig. Man trenger ikke ville lage lover bare fordi man prøver å få folk som deg til å reflektere litt rundt hva som gjør at noen blir redd og andre ikke. Om du ikke forstår at fysisk størrelse spiller inn på hvor truet man føler seg i en situasjon med et annet menneske så er det ihvertfall rart. Anonymkode: e9182...a74 TS snakker om bøtelegging. Det er ikke anledning for bøtelegging av folk som drar en annen persons arm, med mindre det er av en viss voldsomhet eller ikke stopper når det er tydelig du ikke vil. SKal man det må man skrive om loven Reflektere? Hvem som ikke gir seg når jenten roper stopp er det som kommer til å tenke "åja det var slemt det jeg gjorde, det skulle jeg tenkt på jeg skal slutte" om du skriver et innlegg? De som "reflekterer" er de som allerede ikke ville gjort noe sånt
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #17 Skrevet 2. juni 2018 5 minutter siden, Sykkelkopp skrev: TS snakker om bøtelegging. Det er ikke anledning for bøtelegging av folk som drar en annen persons arm, med mindre det er av en viss voldsomhet eller ikke stopper når det er tydelig du ikke vil. SKal man det må man skrive om loven Reflektere? Hvem som ikke gir seg når jenten roper stopp er det som kommer til å tenke "åja det var slemt det jeg gjorde, det skulle jeg tenkt på jeg skal slutte" om du skriver et innlegg? De som "reflekterer" er de som allerede ikke ville gjort noe sånt Du har misforstått dette noe kraftig. Du sammenlignet kvinner som holder fast menn vs menn som holder fast kvinner og du spurte om det burde være slik at det er ulovlig for kvinner å gjøre det mot menn. Loven er klar på at det ikke spiller noen rolle hvilket kjønn man er som utfører vold, men jeg prøver fånyttes å få deg til å forstå at det ofte likevel i en forskjell i hvor truet en kvinne vil føle seg om en mann er voldelig eller truende kontra hvor truet en mann vil føle seg om en kvinne er voldelig eller truende. Dette er på grunn av fysisk størrelse. Om du ikke forstår at det er en forskjell har du tydeligvis aldri opplevd vold eller truende atferd både av noen som er mye større enn deg og noen som er like stor eller mindre enn det du er. Jeg greier virkelig ikke å forklare dette til deg enda nøyere, så nå håper jeg du unngår å misforstå det som blir skrevet enda en gang. Anonymkode: e9182...a74 5
Leneol Skrevet 2. juni 2018 Forfatter #18 Skrevet 2. juni 2018 6 minutter siden, Sykkelkopp skrev: TS snakker om bøtelegging. Det er ikke anledning for bøtelegging av folk som drar en annen persons arm, med mindre det er av en viss voldsomhet eller ikke stopper når det er tydelig du ikke vil. SKal man det må man skrive om loven Jeg tror Paragraf 390a er mer enn dekkende for å gi folk bøter slik det er i dag. Så får man gi bøter til kvinner som gjør det samme med menn. Har ikke noe imot at kvinner også får bot for det samme. Sitat " 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år." Men har aldri hørt om noen som har fått bot for det. Eller at medier skriver om dette. Jeg ønsker at samfunnet skal ta tak i dette problemet. Folk må kunne gå i fred på gaten.
Nicathv Skrevet 2. juni 2018 #19 Skrevet 2. juni 2018 37 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Se for deg at en kvinne drar i en mann på gaten og spør deg selv om det er noe som er naturlig å bøtelegge eller fengsle for Etter det svarer du på om vi skal godta sexisme i norge Etter det svarer du på om menn burde bøtelegges for dette Høres ikke akkurat ut som det er noe kidnappingsforsøk. De prøver å dra deg, du nekter, de slutter å dra deg Vis litt intellektuell ærlighet. Det er forskjell på å "ta tak i en person og holde personen fast", og å "dra i en person". Det var ikke meg du spurte, men for å svare på spørsmålene dine: Selvfølgelig skal en kvinne som tar tak i, og holder fast en mann mot hans vilje bli bøtelagt. I loven kalles dette kroppskrenkelse og er straffbart jamfør §271 i straffeloven. Sexisme skal selvsagt ikke godtas. Menn som gjør dette skal selvsagt også straffes. 3
Duftavsommerregn Skrevet 2. juni 2018 #20 Skrevet 2. juni 2018 6 minutter siden, Nicathv skrev: Vis litt intellektuell ærlighet. Det er forskjell på å "ta tak i en person og holde personen fast", og å "dra i en person". Det var ikke meg du spurte, men for å svare på spørsmålene dine: Selvfølgelig skal en kvinne som tar tak i, og holder fast en mann mot hans vilje bli bøtelagt. I loven kalles dette kroppskrenkelse og er straffbart jamfør §271 i straffeloven. Sexisme skal selvsagt ikke godtas. Menn som gjør dette skal selvsagt også straffes. Det finnes ikke en kvinne i verden som klarer å holde meg fast, om jeg ikke ønsker at hun skal gjør det Så for meg kan de godt holde meg fast ! Uten at jeg dermed går med på noe som helst. Det er jo enorm forskjell på dette og en mann som tar tak i en kvinne og gjør det samme, fordi de fysiske forskjellene er så enorme. Tipper ikke en liten tynn flis av en mann gjør noe slikt, det er nok menn som tror de kan dominere en kvinne med fysisk makt. Har aldri sett eller hørt noe slikt selv, det ville da endt med en knyttneve rett i gjeipen på vedkommende uten forvarsel Dette er da et overgrep mener jeg, iallefall om vedkommende man ikke slipper øyeblikkelig når kvinnen sier ifra. Så sammenligne dette blir for dumt. Til kvinner som opplever dette, kom deg vekk fra vedkommende observer og kontakt politiet på 112. De vil garantert komme, og vil da ransake og avhøre vedkommende som har gjort dette, og notere personalia. Slike menn har ikke noe på gaten å gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå