AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Se overskriften! For nevøen min er det f meg det samme hva det kalles, det forandrer ikke noe for ham, men for andre (foreldre!) må jeg tydeligvis kunne argumentere for at det ikke er snakk om bare litt erting som alle burde tåle litt av...... (Grunnen til at jeg som tante er involvert i dette med å snakke med foreldre kan jeg ikke gå in på, men det har ikke noe med saken å gjøre og det er heller ingenting noen reagerer på her.) Jeg vil ikke gå i detalj på hva det dreier seg om, men det handler altså om andre barns (en fast gjeng) ord og handlinger rettet mot nevøen min, og i mitt forsøk på å få en slutt på dette møter jeg foreldre som mener jeg overdriver da de mener det langt fra er snakk om mobbing, heller "erting" som ikke er så ille allikevel. Etter jeg tok kontakt fikk jeg en god dialog med de fleste (tok det opp med flere samtidig) og trodde at dette ville løse seg, men nei. Ved at jeg brukte ordet mobbing satte disse foreldrene seg på bakbena og mener at dette er noe barna må finne ut av selv eller at de til nød kan nevne for dem, helt generelt, at ikke alle ord og all oppførsel er greit. For ved å snakke med barna deres om nevøen min nå vil være det samme som å si seg enig med meg i at det er mobbing, noe de nekter fordi barna deres ikke er mobbere, som de sier. Men at de først sa seg villige til å snakke med barna og selv ga uttrykk for at ting de fikk høre om ikke er greit, viser jo bare at de er enig i at dette ikke er greit og da burde det ikke ha noe å si for dem at jeg kalte det mobbing. Da vi først snakket, så tok jeg opp konkrete episoder de sa de ikke visste om, men også andre ting som går igjen som de har vært klar over. Her opplevde jeg forståelse og at de skulle snakke med barna sine for å få en slutt på dette. MEN, så satte jeg i en bisetning ord på dette og kalte det mobbing og det var altså da alt låste seg. Jeg trodde det var opplagt at dette var et riktig begrep og mente overhode ikke å gjøre ting verre eller anklage barna ekstra, men det viser seg at jeg er den eneste som har tenkt "mobbing" om det som foregår. Det har vist seg nyttesløst for meg å prøve å snakke meg ut av dette, at jeg kalte det mobbing var visst veldig ille og det kan jeg ikke ta tilbake, for nå stiller situasjonen seg litt annerledes har jeg fått høre. Derfor trenger jeg å forklare hvorfor jeg kalte det mobbing og jeg vil helst kunne argumentere for dette ved å ha en klar definisjon spesielt det som handler om styrkeforhold, sånn at foreldrene kan forstå vår side og sånn at jeg ikke får motargumenter jeg ikke er forberedt på, men som helt sikkert kommer enten det er hold i dem eller ikke. Det kan jo hende det ikke ER mobbing etter alle mulige definisjoner, men det er altså ikke det viktige her.... Disse ungene er rundt 10 år, så de er jevngamle og det er ikke noe ujevnt forhold på det området. Håper på svar! Anonymkode: 8fa3d...102
atropos Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Hva sier nevøen din da? Mener han selv at det er mobbing/erting? Jeg synes du skal oppmuntre nevøen din til å snakke med læreren sin. Kanskje det blir tatt tak i da? Det virker jo ikke som foreldrene er veien å gå...
absinthia Skrevet 2. juni 2018 #3 Skrevet 2. juni 2018 Er dette noe som foregår i skoletiden eller et annet sted? Dersom det foregår på skolen, er det en relativt dårlig ide at dere tar det opp med foreldrene. Dere må ta kontakt med skolen, slik at de får sette i gang med å jobbe mot mobbingen, gjennom samtaler, arbeid med vennskap og inkludering. Lærerne kan snakke med foreldrene. Det dere kan gjøre om dette ikke foregår på skolen ( eller uansett, egentlig) er å jobbe med å skape positive relasjoner mellom disse barna.
absinthia Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 Dersom nevøen din synes det er plagsomt og at dette er negative handlinger som gjentar seg, så er det mobbing.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 Eplet faller ikke langt fra stammen tydeligvis, og disse foreldrene virker ikke som den ydmyke typen. Å prøve å forklare og argumentere for at gutten blir plaget er nyttesløst når gullungene deres tydeligvis ikke gjør noen feil. Kan du kontakte skolen gutten går på for å få hjelp? Anonymkode: 27ab1...dd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå