Gjest Selfie Skrevet 2. juni 2018 #1 Skrevet 2. juni 2018 Jeg jakter ikke, men ønsker meg en hund som vil være mye ute og gå lange turer. Har også lyst til å trene spor. Noen som vet hvilke raser som kan passe?
Tabris Skrevet 2. juni 2018 #2 Skrevet 2. juni 2018 Det spørs hvilke ambisjoner du har. De aller fleste raser som er normalt bygget vil kunne følge deg på lange turer samt gå spor (jeg går spor og trener søk med min japanske spisshund). Men ønsker du å konkurrere i spor, evt utdannne til viltsporhund og lignende så bør du kanskje gå for en rase som har en del utholdenhet og arbeidslyst i seg. F.eks en retriever eller spaniel kan passe.
Gjest Selfie Skrevet 2. juni 2018 #3 Skrevet 2. juni 2018 1 time siden, Tabris skrev: Det spørs hvilke ambisjoner du har. De aller fleste raser som er normalt bygget vil kunne følge deg på lange turer samt gå spor (jeg går spor og trener søk med min japanske spisshund). Men ønsker du å konkurrere i spor, evt utdannne til viltsporhund og lignende så bør du kanskje gå for en rase som har en del utholdenhet og arbeidslyst i seg. F.eks en retriever eller spaniel kan passe. Det kan hende jeg vil konkurrere. Det bare virker som om det er mange av sporhndene som "burde" bli brukt i jakt i tillegg, og det kan ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 Puddel, italiensk vannhund. Anonymkode: 15362...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 Vet ikke om dette er rasetypisk, da denne rasen er mer avlet som "sofahund". Men min engelsk cocker spaniel er helt vill etter spor. Hadde aldri gjort det før jeg fikk han. Nå er vi begge helt hekta, det er jo kjempegøy! Dog har vi aldri konkurrert, gjør det kun for gøy. Jeg jakter i tillegg, men kan dessverre ikke bruka han i jakt da han er for stor i henhold til reglene. Ellers et hundeslag å anbefale! Min mor har samme rase, og han er like gira! Engelsk cocker spaniel er ikke en hund som trenger over gjennomsnittet med mosjon sammenlignet med springer spaniel'n, og tro meg, de lange ørene er null problem 👍 Anonymkode: fda6b...4d5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om dette er rasetypisk, da denne rasen er mer avlet som "sofahund". Men min engelsk cocker spaniel er helt vill etter spor. Hadde aldri gjort det før jeg fikk han. Nå er vi begge helt hekta, det er jo kjempegøy! Dog har vi aldri konkurrert, gjør det kun for gøy. Jeg jakter i tillegg, men kan dessverre ikke bruka han i jakt da han er for stor i henhold til reglene. Ellers et hundeslag å anbefale! Min mor har samme rase, og han er like gira! Engelsk cocker spaniel er ikke en hund som trenger over gjennomsnittet med mosjon sammenlignet med springer spaniel'n, og tro meg, de lange ørene er null problem 👍 Anonymkode: fda6b...4d5 Cockeren er en støtende fuglehund, ikke sofahund (selv om de fleste gjerne vil være i sofaen med eier om de får lov). I forhold til høyde kan du bruke den på fuglejakt løs, men ikke på hjortevilt. Hvis en vil jakte, har Spanielklubben egen jaktkomite, og arrangerer jaktanleggsprøver. De aller fleste spanieler digger å bruke nesa si. Hvis en vil drive med nesearbeid er det en fin rasegruppe. Ts- de fleste hunder kan være mye ute og gå lange turer om de bare er vant til det. Noen unntak på fx kortsnuteraser i varmen. Tenk over størrelse hund du ønsker og hvor mye pelsstell du kan tenke deg. Anonymkode: e02b2...5de
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 De rasene som det har blitt drevet selektiv avl på i forbindelse med duftsporing er jo drivende hunder, fin kjæledyrstørrelse, men en bør kanskje unngå hi-hunder, (strihåret dachs, jakt-terrier), da de kan være veldig "natre" og egenrådige. Joda cocker etc. har jo en opprinnelse fra jakt, men det finnes jo ikke en jaktlinje igjen grunnet høl-i-hue avl Anonymkode: e1de7...9b9
frekvens Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Skulle jeg hatt bandhund og drevet med spor så hadd jeg valgt norsk elghund svart! Robust spisshund som ikke er for stor. At det er en norsk rase med lokal historie er bare positivt for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 19 minutter siden, frekvens skrev: Skulle jeg hatt bandhund og drevet med spor så hadd jeg valgt norsk elghund svart! Robust spisshund som ikke er for stor. At det er en norsk rase med lokal historie er bare positivt for meg. Litt vanskelig å få i? (Driver å følger litt med på disse, og sjelden jeg ser valper med gode linjer til slags). Anonymkode: e1de7...9b9
frekvens Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 Det er ikke så vanskelig tror jeg. Valpelistene til NKK viser en del parringer nå på våren. Jeg vet ikke noe om linjene men det er da godkjente parringer
Gjest Selfie Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 15 timer siden, frekvens skrev: Skulle jeg hatt bandhund og drevet med spor så hadd jeg valgt norsk elghund svart! Robust spisshund som ikke er for stor. At det er en norsk rase med lokal historie er bare positivt for meg. Dette er et godt eksempel på problemstillingen min. Jeg elsker svart elghund, kjenner godt til de og skulle gjerne hatt det. Men oppdrettere vil vel ikke selge til andre enn jaktinteresserte?
frekvens Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 Trist men forståelig. Jeg tenkte ikke i den retningen. Da vill mitt neste valg vært en jaktlabrador. Tøffe livlige hunder som godt kan trenes i søk. Dem blir ofte brukt utenfor jakt fordi det er en arbeidshund som ofte har god kontakt med fører, den er kjappere og på alle måter en krevende hund også. Den er mindre, tøffere og spenstigere enn den vanlige vandrende gjødselsprederen.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 10 timer siden, Selfie skrev: Dette er et godt eksempel på problemstillingen min. Jeg elsker svart elghund, kjenner godt til de og skulle gjerne hatt det. Men oppdrettere vil vel ikke selge til andre enn jaktinteresserte? Hvis du ser litt i samme gate, så har du lapphundrasene. Vi har selv svensk lapphund som går spor som bare det. Han har jo jaktinstinkt, og noen fra kullet brukes på jakt, resten ikke. Det er nok jaktinstinktet som gjør at han er såpass utholdende på spor som han er, men rasen må absolutt ikke jaktes med. Eneste "problemet" med jaktinstinktet er at jeg alltid må ha ham i bånd. Møter han en elg eller et rådyr, så har jeg ikke sjans til å holde ham tilbake om han er løs. Anonymkode: 15ab6...d0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå