Gå til innhold

Hvordan være en god venne for syke og slitne venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Venninna mi ligger på sykehus etter å ha gjennomført en stor, men ikke alvorlig operasjon. 

Hun har gitt uttrykk for at hun ønsket besøk. Da jeg besøkte henne i går, var hun veldig sliten, og i perioder sovnet hun nesten. Ellers var det også stort sett jeg som pratet. Bare så det er sagt, så har jeg full forståelse for at hun er sliten, og det er ingen følelser fra min side. Men jeg lurer på hvordan man kan være en god venn i sånne situasjoner? Vet ikke om  jeg fikk det helt til... Hva mener dere for eksempler om dette:

- Hvor lenge skal man bli? (Jeg sa at hun be meg gå hvis hun ønsket det, og vi kjenner hverandre så godt at jeg tror hun ikke har noen problemer med det. Ble der ca. 2 timer. Kunne gjerne blitt der lenger også.)

- Skal man være stille og la pasienten hvile, eller skal man prøve å holde praten i gang? Hva kan man fortelle om når det er enveiskommunikasjon? Jeg spurte mye om hennes situasjon, og fortalte ellers litt om min dag,hva jeg hadde gjort kvelden før, planer videre fremover osv..

- Er det andre ting man kan gjøre?

- Noen tips til gave? Jeg kjøpte en laang bok som hun kan lese når hun kvikner til litt.

- Hva kan jeg gjøre når hun kommer hjem, men fortsatt er sykemeldt og ganske redusert?

Anonymkode: c9efd...f29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 timer må da være nok. De gangene jeg har besøkt noen etter operasjon på sykehus har jeg vært der maks en time siden de ikke orket så langt besøk. Bare det at du stikker innom er veldig koselig. Du kan jo spørre om det er noe hun vil ha. Jeg tenker bøker er slitsomt, men det kan hende hun ikke gjør det

Anonymkode: 3f21e...f1f

Skrevet

Så flott venn du er❤️

AnonymBruker
Skrevet

2 timer hadde tatt knekken på vårt vennskap..Men folk er jo forskjellige, noen er jo veldig kontakt-søkende. 

Anonymkode: eb5c1...be7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du nok kan være trygg på vennskapet deres til å føle deg litt frem. Det er ikke noe fasitsvar på hvor lenge man skal bli, hva man skal snakke om etc.

Ellers synes jeg nå man alltid skal gå for personlige gaver i slike situasjoner. :) 

Anonymkode: 97bc7...f83

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene! Det viktigste er vel å vise at en bryr seg :)

AnonymBruker
Skrevet

To timer er altfor lenge, synes jeg. Tjue minutter hadde holdt. Hvis du ikke bor så langt unna sykehuset er det kanskje bedre å komme på korte, men hyppige besøk, samt tilby å gå noen ærend, f.eks handle litt frukt eller annet hun ønsker seg.

Det samme gjelder når hun kommer hjem.

Anonymkode: 78a93...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Spør henne? Still noen få spørsmål så hun kan svare ja eller nei på dem? 

Anonymkode: 63066...b1b

AnonymBruker
Skrevet

2 timer er for alt for lenge, med mindre du er på besøk hos noen som er våken og kjeder seg så du hjelper med å få tiden til å gå. Når vedkommende virker sliten, sovner i samtalen og gir lite respons, da burde du forstått at besøkstiden din var overskredet. Min erfaring er at mange ønsker besøk på sykehus, men fordi de fleste vil virker kvikk, med og mindre syke enn de er, så tar de seg veldig sammen under besøket og har stort behov for hvile etterpå. En halvtimes tid er vanlig, gjerne opp mot en time hvis pasienten er i god form og det er nær familie som er på besøk, eller hvis det er pasienter som sliter med f.eks å spise så familie holder dem med selskap så de får opp matlysten. Ofte er det jo flere som kommer på besøk også. To timer for en nyoperert er lenge, da er det bedre at du kommer på besøk flere ganger. Ønsker du å ta med noe så spør gjerne hva venninnen din har lyst på. Avhengig av operasjon er det ikke alle som orker eller kan spise alt, noen er kvalme og noen ønsker seg gjerne ett eller annet som er vanskelig å fikse via kjøkkenet.

Anonymkode: 2121c...704

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 timer er for alt for lenge, med mindre du er på besøk hos noen som er våken og kjeder seg så du hjelper med å få tiden til å gå. Når vedkommende virker sliten, sovner i samtalen og gir lite respons, da burde du forstått at besøkstiden din var overskredet. Min erfaring er at mange ønsker besøk på sykehus, men fordi de fleste vil virker kvikk, med og mindre syke enn de er, så tar de seg veldig sammen under besøket og har stort behov for hvile etterpå. En halvtimes tid er vanlig, gjerne opp mot en time hvis pasienten er i god form og det er nær familie som er på besøk, eller hvis det er pasienter som sliter med f.eks å spise så familie holder dem med selskap så de får opp matlysten. Ofte er det jo flere som kommer på besøk også. To timer for en nyoperert er lenge, da er det bedre at du kommer på besøk flere ganger. Ønsker du å ta med noe så spør gjerne hva venninnen din har lyst på. Avhengig av operasjon er det ikke alle som orker eller kan spise alt, noen er kvalme og noen ønsker seg gjerne ett eller annet som er vanskelig å fikse via kjøkkenet.

Anonymkode: 2121c...704

Ja, kanskje det var lenge. Samtidig spurte jeg henne jo, og hun sa at jeg gjerne kunne bli, bare jeg tålte at hun var sliten. Så vi hadde noen pauser også. Så jeg håper hun synes det var greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...