Gå til innhold

Kjøkkenhage UTEN kryp og insekter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker hage! Og spesielt nytteplanter som salat, urter, grønnsaker og bær. Jeg er litt sent ute i år, men planen er å planlegge så jeg har et godt utgangspunkt neste år :)

Utleier har gitt meg lov til å plante i pallekarmer og kasser, SÅ LENGE det ikke tiltrekker seg maur, snegler, larver, lus, veps eller andre greier som kan gjøre skader på leiligheten eller nabolaget. Det er helt greit for meg altså, jeg haater sånne kryp 😛

Så, hvilke planter tiltrekker seg ikke sånt, hva kan jeg eventuelt gjøre for å bli kvitt de som kommer? Feks maur, som er det utleieren er mest redd for?

Anonymkode: 88f5f...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sorry, what? Tror ikke akkurat det der blir et problem.

Anonymkode: 68f70...18c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, what? Tror ikke akkurat det der blir et problem.

Anonymkode: 68f70...18c

Beklager, men jeg forstår ikke helt svaret ditt?

Mener du at det ikke blir noe problem å unngå bier, maur og lignende? Har du tips til hva jeg kan plante? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker hage! Og spesielt nytteplanter som salat, urter, grønnsaker og bær. Jeg er litt sent ute i år, men planen er å planlegge så jeg har et godt utgangspunkt neste år :)

Utleier har gitt meg lov til å plante i pallekarmer og kasser, SÅ LENGE det ikke tiltrekker seg maur, snegler, larver, lus, veps eller andre greier som kan gjøre skader på leiligheten eller nabolaget. Det er helt greit for meg altså, jeg haater sånne kryp 😛

Så, hvilke planter tiltrekker seg ikke sånt, hva kan jeg eventuelt gjøre for å bli kvitt de som kommer? Feks maur, som er det utleieren er mest redd for?

:hoho: Hvilken kjøkkenhage eller annen hage kan leve og blomstre uten naturens naturlige kryp? 

Snegler, maur, veps m.m. er naturens insekter og kryp. De kan okke styres, verken av mennesker eller teknikk.

Anonymkode: 09cd5...c56

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal unngå sånne kryp i kjøkkenhagen må du pøse på med giftig insektmiddel. Og da blir det ikke spiselig for noen.  Når det er sagt, så er tomatplanter kjent for iallfall å holde fluer unna.

Og grønnsåpevann kan holde lus unna. Det fungerer sånn at lusa sklir nedover i det sleipe grønnsåpevannet og får ikke feste på planten. 

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg forstår ikke helt svaret ditt?

Mener du at det ikke blir noe problem å unngå bier, maur og lignende? Har du tips til hva jeg kan plante? :)

Du vil unngå bier? Sånne som pollinerer? Mark som sørger for jordstruktur. Jeg tror du bør gå for noen fine plastikk blomster og en roundup sprøytet tuja. 

Anonymkode: 15703...a96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hoho: Hvilken kjøkkenhage eller annen hage kan leve og blomstre uten naturens naturlige kryp? 

Anonymkode: 09cd5...c56

Samme lurer jeg på 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil unngå bier? Sånne som pollinerer? Mark som sørger for jordstruktur. Jeg tror du bør gå for noen fine plastikk blomster og en roundup sprøytet tuja. 

Anonymkode: 15703...a96

Eller kanskje lese litt om bier og insekter. Hvilken funksjon de har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er klar over at biene er viktige og bla bla bla, og jeg sier jo ikke at jeg vil ta livet av dem :roll: Jeg vil bare ikke ha dem i min hage :) Og utleier presiserte også blant annet veps, snegler, mygg, maur og mye mer. Jeg prøver altså å kunne plante noe uten å komme på kant med utleieren.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner hva du mener. Vi plantet neper på plena og skal love deg det tiltrakk seg snegler! I hopetall! På jobb får vi paller av rema for å ha uteblomster på, disse kan de ikke ta tilbake, da det har en tendens til å gå mye mark i dem, og da kan de jo ikke brukes til å oppbevare mat på etterpå. Har ikke tips til hva du kan plante dessverre...

Anonymkode: dcef1...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noen insektplage her så jeg har lite erfaring med det,men hva med hvitløk, ruccola, salvie, rosmarin, timian, oregano, mynte, reddiker..? Tenker det som lukter og smaker sterkt holder utøy unna. Og tomater er det vel ikke mange insekter som går på heller? Eller unntatt lus da kanskje....men får de rett jord (næringsrik, må vannes) og er sterke planter skulle de ikke få det?

Her er noen flere tips: 

https://helloglow.co/10-bug-repelling-plants-your-backyard-needs/

https://www.mnn.com/your-home/organic-farming-gardening/stories/12-plants-that-repel-unwanted-insects

Google natural insect repellant plants, det kommer opp en del tips :) 

Anonymkode: cbaa5...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du maur, har du det for tørt. 

Anonymkode: 83c5b...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...