Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Hva tror dere skjer når man dør? Er det bare et endeløst mørke, lever man videre på den andre siden, eller blir man født på ny? Hvorfor tror dere dette? er det mulig å treffe noen etter de har dødd?
herremann Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 akkurat som når jeg sover. alt er svart og stille. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Tipper det er som når man går under narkose, dvs. "ingenting". Anonymkode: 5805d...b4d 1
Gjest Mass Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Jeg tror på sjelen, jeg da. At det er en mening bak alt vi opplever her på jorden. Jeg kan rett og slett ikke tro at man opplever så mye vondt og så mye godt, og så bare dø - og det var det liksom. Jeg har også opplevd og følt at min far var rundt meg selv om han døde for en del år siden.
Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, Mass skrev: Jeg tror på sjelen, jeg da. At det er en mening bak alt vi opplever her på jorden. Jeg kan rett og slett ikke tro at man opplever så mye vondt og så mye godt, og så bare dø - og det var det liksom. Jeg har også opplevd og følt at min far var rundt meg selv om han døde for en del år siden. hvordan følte du nærværet hans om jeg kan spørre? Og hvordan kommer man i kontakt med kjære som er døde?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 3 minutter siden, Pernice skrev: Hva tror dere skjer når man dør? Er det bare et endeløst mørke, lever man videre på den andre siden, eller blir man født på ny? Hvorfor tror dere dette? er det mulig å treffe noen etter de har dødd? Det er neppe et endeløst mørke. Vi vet jo en hel del om hva som skjer når du dør. Vitale organer opphører å fungere, slik at hjernen ikke får blodsirkulasjon eller oksygen, og hjerneaktiviteten stopper. Deretter blir kroppen ubrukelig og gravlegges eller kremeres, fordi døde mennesker over alt ville vært en dårlig idé. Bevisstheten er en gåte for oss, og det finnes mange som tror at den er uavhengig av kroppen, men hvis den utelukkende er et resultat av hjerneaktivitet (siden folk tross alt ikke opplever bevissthet når de er - vel - bevisstløse), så er død rett og slett bare tap av bevissthet for den det gjelder. Hverken mørkt eller lyst. Anonymkode: 7784e...aa9 2
Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er neppe et endeløst mørke. Vi vet jo en hel del om hva som skjer når du dør. Vitale organer opphører å fungere, slik at hjernen ikke får blodsirkulasjon eller oksygen, og hjerneaktiviteten stopper. Deretter blir kroppen ubrukelig og gravlegges eller kremeres, fordi døde mennesker over alt ville vært en dårlig idé. Bevisstheten er en gåte for oss, og det finnes mange som tror at den er uavhengig av kroppen, men hvis den utelukkende er et resultat av hjerneaktivitet (siden folk tross alt ikke opplever bevissthet når de er - vel - bevisstløse), så er død rett og slett bare tap av bevissthet for den det gjelder. Hverken mørkt eller lyst. Anonymkode: 7784e...aa9 Takk for et godt begrunnet svar! Vet du om noe forskning på området?
Stiigen Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Dette har blitt studert i større detaljer. Det finnes en skog hvor de har lagt ut 50 døde mennesker slik at de kan følge forråtnelsesprosessen over måneder og år. Men sånn til syvende og sist så blir de til jord,sopp og planter. https://www.vox.com/2014/10/28/7078151/body-farm-texas-freeman-ranch-decay 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Akkurat nå, Pernice skrev: Takk for et godt begrunnet svar! Vet du om noe forskning på området? Vet ikke om noen spesiell forskning på død. Mortologi? Kanskje det er noe? Men jeg vil bare skyte inn en ting. For hver enkelt av oss er evig tap av kropp og bevissthet som et stort tap å regne, det største av dem alle, og det skylles kanskje en feilaktig innstilling til hva og hvor vi er, for vi er jo ikke adskilt fra altet. Det er bare skummelt å dø fordi vi ikke ijenner til noen annen form for eksistens enn den vi er i. Anonymkode: 7784e...aa9 2
Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 5 minutter siden, Stiigen skrev: Dette har blitt studert i større detaljer. Det finnes en skog hvor de har lagt ut 50 døde mennesker slik at de kan følge forråtnelsesprosessen over måneder og år. Men sånn til syvende og sist så blir de til jord,sopp og planter. https://www.vox.com/2014/10/28/7078151/body-farm-texas-freeman-ranch-decay Interessant. Men har du noe forskning på om det skjer noe med sjelen? Eller om alt som skjer når man dør kun er at man råtner - og det er det?
Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om noen spesiell forskning på død. Mortologi? Kanskje det er noe? Men jeg vil bare skyte inn en ting. For hver enkelt av oss er evig tap av kropp og bevissthet som et stort tap å regne, det største av dem alle, og det skylles kanskje en feilaktig innstilling til hva og hvor vi er, for vi er jo ikke adskilt fra altet. Det er bare skummelt å dø fordi vi ikke ijenner til noen annen form for eksistens enn den vi er i. Anonymkode: 7784e...aa9 Så fint sagt! Ja det er skremmende og skummelt med usikkerheten. Men jeg vil så gjerne finne ut av dette. Har selv en tanke om at sjelen lever videre - men man vet jo ingenting med sikkerhet
Gjest Mass Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 (endret) 17 minutter siden, Pernice skrev: hvordan følte du nærværet hans om jeg kan spørre? Og hvordan kommer man i kontakt med kjære som er døde? Jeg har aldri gått inn for å få kontakt, for helt ærlig, det skremmer meg litt. Dagen etter at han døde så kjente jeg lukten av ham. Det var ikke til å ta feil av for å si det slik. Dagen etter det igjen så hadde jeg en opplevelse med min sønn som da var 2 år når han sov. Han satt sovende i sengen med øynene åpne og reagerte ikke på noe. Likevel tok han hodet på skakke, smilte til meg og strøk hånden over kinnet mitt før han brått våknet og la seg til å sove igjen. Dette pleide min far å gjøre. Ikke mens han sov altså. Ellera har jeg hatt en del drømmer om ham. En drøm skilte seg veldig ut. Da hadde han vært død i 3 år. Jeg drømte at jeg var på jobb og en kollega kom til meg og fortalte at det var en mann som ville snakke med meg. Hun viste meg hvor han var og jeg ble både satt ut og glad når jeg så ham. Han så ut som seg selv, men likevel så annerledes. Så fri og fredfull. Hvit kappe og hvitt hår (jada jada, men han så slik ut i drømmen da) og vi forklarte kollegaen min at han hadde vært død i 3 år. Så viste jeg han rundt på jobben min, og til slutt veiledet han meg i å veilede noen andre som badet. Sånt rart basseng hvor vannet kom i sterke bølger og de som badet skulle lære seg å takle de sterke bølgene. Han forklarte at i livet kom det oppturer og nedturer, og forklarte meg hvordan jeg skulle veilede dem. Han var rolig og fredfull hele veien, og det er det stikk motsatte fra hvordan jeg kjente ham når han levde. Stod han bak meg mens jeg jobbet og støttet meg. Noen år senere når jeg fikk grunnen under meg smadret og revet i stykker, så følte jeg en hånd på skulderen min gjennom 2/3 av året. Jeg bare følte at jeg konstant hadde en hånd på skulderen som ga meg styrke til å stå oppreist i det. Jeg bare vet at det var ham. Men etter det så har jeg ikke kjent eller drømt så mye til/om ham. Jeg følte at han prøvde å fortelle meg noe. At jeg skulle gjennom noe tungt, men viktig, for jeg hadde det på fornemmelsen i et par år i forkant. Endret 1. juni 2018 av Mass
Gjest Pernice Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 3 minutter siden, Mass skrev: Jeg har aldri gått inn for å få kontakt, for helt ærlig, det skremmer meg litt. Dagen etter at han døde så kjente jeg lukten av ham. Det var ikke til å ta feil av for å si det slik. Dagen etter det igjen så hadde jeg en opplevelse med min sønn som da var 2 år når han sov. Han satt sovende i sengen med øynene åpne og reagerte ikke på noe. Likevel tok han hodet på skakke, smilte til meg og strøk hånden over kinnet mitt før han brått våknet og la seg til å sove igjen. Dette pleide min far å gjøre. Ikke mens han sov altså. Ellera har jeg hatt en del drømmer om ham. En drøm skilte seg veldig ut. Da hadde han vært død i 3 år. Jeg drømte at jeg var på jobb og en kollega kom til meg og fortalte at det var en mann som ville snakke med meg. Hun viste meg hvor han var og jeg ble både satt ut og glad når jeg så ham. Han så ut som seg selv, men likevel så annerledes. Så fri og fredfull. Hvit kappe og hvitt hår (jada jada, men han så slik ut i drømmen da) og vi forklarte kollegaen min at han hadde vært død i 3 år. Så viste jeg han rundt på jobben min, og til slutt veiledet han meg i å veilede noen andre som badet. Sånt rart basseng hvor vannet kom i sterke bølger og de som badet skulle lære seg å takle de sterke bølgene. Han forklarte at i livet kom det oppturer og nedturer, og forklarte meg hvordan jeg skulle veilede dem. Han var rolig og fredfull hele veien, og det er det stikk motsatte fra hvordan jeg kjente ham når han levde. Stod han bak meg mens jeg jobbet og støttet meg. Noen år senere når jeg fikk grunnen under meg smadret og revet i stykker, så følte jeg en hånd på skulderen min gjennom 2/3 av året. Jeg bare følte at jeg konstant hadde en hånd på skulderen som ga meg styrke til å stå oppreist i det. Jeg bare vet at det var ham. Men etter det så har jeg ikke kjent eller drømt så mye til/om ham. Jeg følte at han prøvde å fortelle meg noe. At jeg skulle gjennom noe tungt, men viktig, for jeg hadde det på fornemmelsen i et par år i forkant. Jeg vil gi deg en god klem! Selv tror jeg også på at sjelen lever videre, og at man kan få tegn og føle nærvær. Men jeg vil så gjerne få bekreftet at dette faktisk stemmer
omarel Skrevet 2. juni 2018 #14 Skrevet 2. juni 2018 (endret) På 2.6.2018 den 0.29, Pernice skrev: Hva tror dere skjer når man dør? Er det bare et endeløst mørke, lever man videre på den andre siden, eller blir man født på ny? Hvorfor tror dere dette? er det mulig å treffe noen etter de har dødd? Når man dør starter et nytt liv som heter gravens liv i påvente av oppstandelsens dag da alle mennesker fra Adam og til siste mann/dame på jord vekkes for regnskap. Endret 4. juni 2018 av omarel 1
Gjest -Willow Skrevet 8. juni 2018 #16 Skrevet 8. juni 2018 Jeg tror vi blir en del av "altet" og at det er utenfor vår fatteevne å se det for oss.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #17 Skrevet 8. juni 2018 Jeg bryr meg egentlig ikke om hva som skjer når jeg dør. Ihvertfall ikke med sjelen min osv. Det som skjer det skjer. MEN! Når jeg dør så vil jeg at alt som kan brukes av kroppen min skal doneres til syke, og så får de kremere resten. Asken vil jeg helst skal bli sendt opp med en værballong og spredd opp i atmosfæren (eller så høyt opp den ballongen kommer da selvfølgelig). Anonymkode: 463c2...44b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 Ingenting. Da finnes det ikke noe "jeg" lenger, bare noe masse i form av en død kropp. Den omdannes til energi av annen type. Det finnes ingen sjel, min personlighet er bare kjemiske reaksjoner i hjernen min, og når hjerneaktiviteten opphører og hjertet slutter å slå er det bare en klump igjen. Så det er vel forsåvidt ikke noe "endeløst mørke" heller, i hvert fall ikke noe jeg opplever. For jeg finnes ikke lenger, og da faller betydningen av lys og mørke også bort. Jeg kan ikke opplveve noe som helst fordi jeg ikke finnes. Tror jeg, da. Og ser ingen verdens indikasjoner på noe annet, men folk får nå tro annet om de ønsker det. Anonymkode: 18d14...d3a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 På 2.6.2018 den 0.52, Pernice skrev: Interessant. Men har du noe forskning på om det skjer noe med sjelen? Eller om alt som skjer når man dør kun er at man råtner - og det er det? Man kan ikke forske på hva som skjer med sjelen, når man ikke hva sjelen er eller om den i det hele tatt eksisterer. De har forsket mye på hva som skjer i dødsøyeblikket med personer som har vært klinisk døde, det er det nærmeste de kan komme. Og det typiske lyset man ser og ofte som en tunnel, er hjernen som får for lite oksygen og spiller et puss for bevisstheten. Anonymkode: 0ee96...21a
JesusErStammen Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 Jesus, guds enebårne sønn, sier at du vil få ett flott liv sammen med meg og ma daddy Guddern, etter døden. Vi kommer til å sitte sammen å se på fotball hver kveld å spise ostepop mens vi alle spiller minecraft eller fortnite hele dagen. Det er et flott liv her oppe. Ikke noe sport, vi kan alle bli feite og slappe av her. Dankmemes er noe alle må kunne lage, så hvis ikke vil du få litt problemer, men ellers er det helt greit her oppe. Du får ikke lov å drive med sport, for da blir guddern sliten av å se på dere. Mvh JesusErStammen Og Guddern
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå