AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Barnet mitt er 14 mnd og er allergisk mot kumelkprotein, egg, avokado og omtrent alle nøtter. I tillegg til dette er h*n ikke storspist men jeg ammer fortsatt. Tidligere i dag leste jeg en artikkel om foreldre som unngår å gi barn visse type matvarer og det igjen fører til at barna blir feilernærte. Jeg kom da til å tenke at mitt barn inntar ikke viktige næringstoffer og da spesifikt jod. Vi skal innføre torsk i de nærmeste dagene, og da vil jod inntaket også blir bedre. Det jeg lurer på er om det er flere her inne som har barn med allergier som samsvarer med mitt barns allergier, og hva gir dere for at barnet skal få alle viktige næringstoffene? Anonymkode: 77147...e1b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Anbefaler deg å snakke med helsesøster. Da vil du få riktig svar på det du spør om. Anonymkode: ed2cc...945 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å snakke med helsesøster. Da vil du få riktig svar på det du spør om. Anonymkode: ed2cc...945 Barnet er under oppfølging av allergolog, men er lang ventetid fra time til time. Helsesøster henviser bare videre til å ta det opp med allergolog/lege. Jeg kommer selvsagt til å oppsøke informasjon hos hs/lege, men tenkte å høre her om andre foreldre har erfaring med allergi barn og matveien. -TS Anonymkode: 77147...e1b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #4 Skrevet 2. juni 2018 Strever med det samme, gav melkefri mme fra 6 mnd men nå nekter han den lenger og nekter plutseøig alt av disk unntatt makrell i tomat. Han er og kresen og småspist, så jeg gir ham multivitamin og kalsium siden mangel av særlig jod er veldig uheldig. Han er snart 16 mnd, og har den siste måneden helt fint håndtert tyggetabletter, får de mens han sitter i stol og jeg følger med. Det finnes god melkefri mme (feks Pepticate) som du kan blande i fruktsmoothie og gi som yoghurt eller lage lapper ol av. Den er veldig næringsrik så det hjelper på. Sykehuset og ernæringsfysiolog sa jeg måtte gi kalsium (anbefalte da å løse opp i vann me jeg ikke fikk til) så selv om små barn helst ikke skal ha søtstoffene i disse tablettene så er vitaminmangel værre. Man må sjekke at man ikke gir dobbelt av d vitamin om man gir både kalsium og multivitamin. Skal be om ny veiledning på sykehuset nå. Jeg justerer kalsiuntabletten ut i fra hvor mye Pepticate jeg har fått i ham den dagen. Bruker også Sinlac grøt, og Semper sin melkefrie i perioder når jeg får i ham det, de er og fine ernæringsmessig (sett vekk fra sukkeret i Sinlacen). Nylig har han spist litt av de veganske ostene (finn en med tilsatt kalsium og b-12). Prøver tilvenning av hvaremelk med 0 suksess, men som hovedbilde til kalsium er dem for lite fettrik frem til de er 3 år. Var jeg deg ville jeg forsøkt å gå over til Pepticate og slutta å amme, for å få i mer næringsrik kost. Han vil kanskje ikke godta å drikke slik mme men dem kan brukes i smoothie, mat og grøt. I sommer skal vi prøve ut om han tåler melk igjen. Det hadde vært veldig fint om han vokste dette av seg snart Anonymkode: 1e2a7...c8c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #5 Skrevet 2. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Strever med det samme, gav melkefri mme fra 6 mnd men nå nekter han den lenger og nekter plutseøig alt av disk unntatt makrell i tomat. Han er og kresen og småspist, så jeg gir ham multivitamin og kalsium siden mangel av særlig jod er veldig uheldig. Han er snart 16 mnd, og har den siste måneden helt fint håndtert tyggetabletter, får de mens han sitter i stol og jeg følger med. Det finnes god melkefri mme (feks Pepticate) som du kan blande i fruktsmoothie og gi som yoghurt eller lage lapper ol av. Den er veldig næringsrik så det hjelper på. Sykehuset og ernæringsfysiolog sa jeg måtte gi kalsium (anbefalte da å løse opp i vann me jeg ikke fikk til) så selv om små barn helst ikke skal ha søtstoffene i disse tablettene så er vitaminmangel værre. Man må sjekke at man ikke gir dobbelt av d vitamin om man gir både kalsium og multivitamin. Skal be om ny veiledning på sykehuset nå. Jeg justerer kalsiuntabletten ut i fra hvor mye Pepticate jeg har fått i ham den dagen. Bruker også Sinlac grøt, og Semper sin melkefrie i perioder når jeg får i ham det, de er og fine ernæringsmessig (sett vekk fra sukkeret i Sinlacen). Nylig har han spist litt av de veganske ostene (finn en med tilsatt kalsium og b-12). Prøver tilvenning av hvaremelk med 0 suksess, men som hovedbilde til kalsium er dem for lite fettrik frem til de er 3 år. Var jeg deg ville jeg forsøkt å gå over til Pepticate og slutta å amme, for å få i mer næringsrik kost. Han vil kanskje ikke godta å drikke slik mme men dem kan brukes i smoothie, mat og grøt. I sommer skal vi prøve ut om han tåler melk igjen. Det hadde vært veldig fint om han vokste dette av seg snart Anonymkode: 1e2a7...c8c Takk for svar og gode tips. Ble du anbefalt av helsepersonell om å gi multivitamin og kalsium? Jeg tenker at vi også bør begynne med noe slikt, per i dag får han bare d-vitamin dråper. Legen anbefalte ikke å gi noe MME ettersom jeg ammer. Barnet er veldig gla i puppen men får ikke så ofte. Er en til tre ganger ila dagen og omtrent to ganger ila natta. Ammer også kort hver gang, blir fort ferdig. Av måltider har han tre til fire måltider. H*n er veldig gla i brød så det spiser h*n omtrent hver morgen, ellers får h*n variert med kjøtt, grønnsaker og frukt. Grøt misliker h*n, vi har prøvd alle typer men h*n godtar ingen ettersom h*n ikke liker konsistensen. H*n vil helst ha noe tyggbart. Får man jod mangel raskt? Merker jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette. Skal ta en telefon til sykehuset på mandag tenker jeg. -TS Anonymkode: 77147...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå