AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Jeg har nettopp fått meg en skjønn liten kattunge, han er en blandingskatt og 3 mnd. Jeg bare lurte på om det er noen vits i å forsikre han?Har aldri hatt forsikring på katt før, men mener jeg leste noe om at forsikring på huskatter som går ute er høyere enn på rasekatter. Noen som har erfaring? Anonymkode: 5e3f7...7c0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Har ikke erfaring men ble anbefalt av noen (som hadde hatt huskatter). Da mye av vetrinærurgifter blir dekket om katten blir syk eller skadet (kun egenandel). Har ikke selv på mine to da 😅 men har vurdert det. Må bare sjekke opp skikkelg meg «fagfolk» hvordan forsikringen fungerer og ikke minst pris kan ikke se for meg at huskatter skal være dyrere.. eller ... de er kanskje oftere utekatter da, og ... men rasekatter har større sjangse for genetisk feil ... det beste vil være å spørre om pris hos noen som selger forsikring. Anonymkode: cfd1f...898
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Så lenge du vaksinerer,chipper og kastrerer så får du en god pris. Kan anbefale agria. Og ja, har kastrert min huskatt fra dyrebeskyttelsen. Har hatt såpass mange katter at jeg vet at det fort blir jævla dyrt uten hvis katten er uheldig. Anonymkode: da41e...c53 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Takk for svar. Jeg har en maine coon-katt i tillegg, tror dere jeg kan få en bra pris for å forsikre de samme sted? Skal selvfølgelig sjekke opp dette med Agria/Gjensidige (maine coon er forsikra i Gjensidige av oppdretter). Og begge skal kastreres/chippes Har brukt mye penger på veterinær med tidligere katter, bare en bittskade kostet nærmere 6000 kr, uten forsikring.. Men tenkte det var greit å høre med noen her først, som kanskje har den type forsikring Anonymkode: 5e3f7...7c0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Vi har forsikret vår huskatt Hva gjør du hvis katten din blir syk eller trenger en dyr operasjon? Har du råd til å betale det? Prisen kan komme opp i flere titalls tusen i verste fall. Katter som går ute kan også fort havne i slosskamp, opp til flere ganger i livet. Da kan de få stygge sår, og det er vanlig at de får verkebyller som vokser frem i små, nærmest usynlige sår (kan være nok med at ei klo trenger gjennom huden), og da kan pengene fort fly avgårde om du er veldig uheldig... Vi har også erfart at det er ganske typisk at dyr blir syke i helger og helligdager, og da må man på dyrlegevakta. Da koster det mange tusen bare å komme inn døra! Vi tenkte litt som deg da vi fikk katt, "er det noe vits i å forsikre?", men etter hun havnet i slosskamp og ble dårlig med feber måtte vi til dyrlegen på en lørdag. Det krevde etterkontroll, blodprøver og en tannrøntgen etter det ble påvist symptomer på tannkjøttbetennelse (hun hadde spist dårlig den siste uken, så det ga mening for oss). Etter de besøkene kom regningen samlet på 8000, og den regningen var mildt sagt smertefull for oss. Vi bestilte da forsikring på dagen. Det er fryktelig urettferdig for katten sin del om den er nødt til å bøte med livet fordi du ikke har råd til å betale dyrlegen for å fikse en skade eller pleie en sykdom katten blir helt frisk av etterpå. Anonymkode: 1f357...69b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har forsikret vår huskatt Hva gjør du hvis katten din blir syk eller trenger en dyr operasjon? Har du råd til å betale det? Prisen kan komme opp i flere titalls tusen i verste fall. Katter som går ute kan også fort havne i slosskamp, opp til flere ganger i livet. Da kan de få stygge sår, og det er vanlig at de får verkebyller som vokser frem i små, nærmest usynlige sår (kan være nok med at ei klo trenger gjennom huden), og da kan pengene fort fly avgårde om du er veldig uheldig... Vi har også erfart at det er ganske typisk at dyr blir syke i helger og helligdager, og da må man på dyrlegevakta. Da koster det mange tusen bare å komme inn døra! Vi tenkte litt som deg da vi fikk katt, "er det noe vits i å forsikre?", men etter hun havnet i slosskamp og ble dårlig med feber måtte vi til dyrlegen på en lørdag. Det krevde etterkontroll, blodprøver og en tannrøntgen etter det ble påvist symptomer på tannkjøttbetennelse (hun hadde spist dårlig den siste uken, så det ga mening for oss). Etter de besøkene kom regningen samlet på 8000, og den regningen var mildt sagt smertefull for oss. Vi bestilte da forsikring på dagen. Det er fryktelig urettferdig for katten sin del om den er nødt til å bøte med livet fordi du ikke har råd til å betale dyrlegen for å fikse en skade eller pleie en sykdom katten blir helt frisk av etterpå. Anonymkode: 1f357...69b Jeg har råd altså, er ikke det, men jeg bare lurte på om forsikringene lønner seg med tanke på egenandel osv. Og hvis forsikring koster typ 1000-2000 kr i mnd blir jo det fryktelig dyrt.. Anonymkode: 5e3f7...7c0
Sequel Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 Vi har forsikring på huskatten ja. Ikke er den så dyr heller, tror det er rett i overkant av 1000 kr i året.
Tvist Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Jeg har ikke forsikret mine, men har en sparekonto til dem. Sparer litt hver måned, og skulle noe skje før sparekontoen er full, får jeg enkelt lånt nok penger. Mine katter sin skjebne skal ikke styres av penger 💕 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har råd altså, er ikke det, men jeg bare lurte på om forsikringene lønner seg med tanke på egenandel osv. Og hvis forsikring koster typ 1000-2000 kr i mnd blir jo det fryktelig dyrt.. Anonymkode: 5e3f7...7c0 Hvilke forsikringer koster 1000-2000 kr/mnd? De fleste ligger på rundt 1000 i året. Anonymkode: bcb05...982 1
Brimi Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 Ja, har hatt god bruk for den også😬 Måtte blant annet ta CT (ca. 5000,-) og MR (ca. 10 000,-). For å ikke snakke om en virustest som kostet nesten 3000,- og samtidig ble hun syk i forbindelse med en slosskamp. Det kom på litt over 5000,- tilsammen første gangen vi var hos dyrlegen. Så var det omtrent 1000,- annen hver dag i en uke etter det. Det er dyrt å ha katt! Jeg betaler ca. 5000,- i året for 2 katter (i følge Agria er de seniorer).
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 Ikke velg AGRIA om du skal ha forsikring. De er dyre, og vanskelige. Har ingen god erfaring med de. Anonymkode: d1d23...028
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 4 dyr er forsikret i agria. Har tjent det inn mange ganger. Senest i vinter da pusedama på 16 år fikk infeksjon. Anonymkode: 093ec...af5 1
tøydokka Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 Ja, du bør forsikre katten. Evt ha en sparekonto med nok midler til å dekke utgiftene selv dersom katten blir skadet eller syk.(kalkulert risiko). En huskatt har like stor risiko for å bli syk og trenge veterinærbehandling som en rasekatt. Dette kan bli veldig dyrt. Snakker av erfaring. Hadde ikke forsikring på min katt, og regningene for veterinærbehandling kom på over 50 000. Jeg hadde tatt en kalkulert risiko ved å ikke forsikre, slik at jeg visste at jeg kunne dekke utgiftene uten forsikring. Har nå i ettertid tegnet forsikring, og det er ikke store summene det er snakk om i forsikringspremie. Enten du velger forsikring eller ikke er det viktigste at katten får nødvendig hjelp. Du ønsker ikke å havne i den situasjonen at du må avlive katten pga at du ikke har penger. Da vil du føle deg som et dårlig menneske resten av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå