AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Hei. Vi (min samboer og meg), fikk nylig bekreftet at vår lille gladgutt har barneautisme. Det er fortsatt vondt for oss, og vi jobber med og finne veien videre herifra. Oppi det hele opplever vi og måtte slåss mot kommunen for å få en god oppfølging i barnehagen. Vi har også fått høre at akkurat denne kommunen, er dårlige til å ta vare på barn med spesielle behov. Så vi vurderer om vi skal selge hjemmet vårt og flytte til en kommune som har plass til ett barn som er litt annerledes. Spørsmålene til dere som har eller kjenner barn med autisme er: - Hvilken oppfølging får barnet ditt i barnehagen? - Hvilken kommune bor dere i? - Hvilken kjennskap har du/dere til TIOBA/EIBI? - Hva måtte til for at dere fikk denne støtten? (Klager, tid, osv...) Vi setter stor pris på alle rå og tips! Norma B. Anonymkode: 9704a...ad4 2
Gjest Solstråletårer Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Meld deg heller inn i Facebook gruppa. Vi som har barn med autisme. Får mye bedre råd enn her. Her er det del folk med litt feil syn. Det går bra. Det blir en litt tøff start nå. Men dere starter tidlig med å få hjelp og lage gode rutiner. Det hjelper masse.
Norma B. Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Tusen takk for tilbakemeldingen. Det skal jeg gjøre
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 44 minutter siden, Solstråletårer skrev: Meld deg heller inn i Facebook gruppa. Vi som har barn med autisme. Får mye bedre råd enn her. Her er det del folk med litt feil syn. Det går bra. Det blir en litt tøff start nå. Men dere starter tidlig med å få hjelp og lage gode rutiner. Det hjelper masse. Støtter denne! Har forsøkt meg på noen innlegg her inne, men har som regel fått noen skarpe svar og det legger bare stein til byrden... Det finnes mange facebookgrupper og nettsider der man kan lære av hverandre. SPISS sine sider, samt SPISS lunsjkurslager ( facebook) er også veldig nyttige. Det kan også være lurt å melde seg inn i Autismeforeningen, de har lokale grupper sånn at du kan få informasjon som gjelder ditt nærområde☺ Anonymkode: a19cf...e05 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Har ikke barn med autisme, men et barn på avd til barnet mitt har barneautisme og de får veldig tett oppfølgning. Dette er info vi får fra barnehagen om gutten og hvilken oppfølgning han får. Han har en ekstraressurs på seg hele dagen, de er tre personer som bytter på, de har eget treningsrom hvor de trener på ting før de trener med andre barn ute på avd, en dag annenhver uke er hele teamet hans på besøk i bhg for observasjon og veiledning. Han har også oppfølgning på fritiden. Anonymkode: ad82a...f18 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #7 Skrevet 4. juni 2018 På 1.6.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev: Hei. Vi (min samboer og meg), fikk nylig bekreftet at vår lille gladgutt har barneautisme. Det er fortsatt vondt for oss, og vi jobber med og finne veien videre herifra. Oppi det hele opplever vi og måtte slåss mot kommunen for å få en god oppfølging i barnehagen. Vi har også fått høre at akkurat denne kommunen, er dårlige til å ta vare på barn med spesielle behov. Så vi vurderer om vi skal selge hjemmet vårt og flytte til en kommune som har plass til ett barn som er litt annerledes. Spørsmålene til dere som har eller kjenner barn med autisme er: - Hvilken oppfølging får barnet ditt i barnehagen? - Hvilken kommune bor dere i? - Hvilken kjennskap har du/dere til TIOBA/EIBI? - Hva måtte til for at dere fikk denne støtten? (Klager, tid, osv...) Vi setter stor pris på alle rå og tips! Norma B. Anonymkode: 9704a...ad4 Ressurs/støttepedagog i bhg (to personer deler en 100% stilling) Barnet vårt følger EIBI (tidl. TIOBA), og vi har veldig god erfaring med det. Fikk kjapt mye bedre ordforråd og språk, lærte å lese før hen ble 5 (ikke et mål i seg selv, men siden EIBI baseres rundt barnets interesser, og hen var veldig interessert i tall og bokstaver ble det sånn ), har fått bedre hverdagsferdigheter. Mye er som ...f18 beskriver; eget rom for trening, men også trening i grupper (noe både hen og de andre barna liker godt), annenhver uke er det møter mellom oss foreldre, bhg og en person fra barnehabiliteringen, der vi går gjennom programmet og gjør justeringer ut fra hva som funker og ikke, og hva barnet er interessert i og hvilke situasjoner vi ser det trengs øving på. Vi fikk tilbud om TIOBA ganske kjapt etter diagnosen, tror det gikk ca. tre måneder før det ble satt igang. Fikk også ganske kjapt ressurs på plass, der tror jeg bhg gjorde en jobb med å legge trykk på kommunen. Tror vi var heldige som fikk hjelp så fort, har inntrykk av at det er litt ventetid på å komme i gang med EIBI her i kommunen nå, pga. for lite ressurser. Anonymkode: 380e9...205
Norma B. Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 Takk Dette stemmer overens med hva vi har lest om TIOBA. Vi fikk nettopp avslag av vår kommune, som ikke tilbyr denne metoden. Hvilken kommune tilhører dere? Hvis vi ikke kommer noen vei med klager, er flytting en mulighet vi vurderer.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Drar opp denne da den er relevant for enkelte av oss Flere som kan fortelle om erfaringer med EIBI? Anonymkode: c5129...d0a
n_97 Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Jeg kjenner veldig godt til spesialpedagogikken generelt, og jeg har inntrykk av at den er dårlig uansett hvor du bor. Noen steder er sikkert verre enn andre. Som foreldre er det utrolig viktig at dere ikke godtar lavere kvalitet på tilbudet enn dere ville ha funnet dere i dersom barnet ikke hadde diagnose. Bruk advokat om nødvendig, kostnaden med dette er en brøkdel av hva det vil koste å følge opp en autist som blir boende på rommet sitt til dere blir båret ut meg bena først. Det er dessverre ganske vanlig, jeg kjenner flere funksjonshemmede hvor det er tilfellet. På papiret har det blitt brukt mye ressurser på dem, men i virkeligheten har oppfølgingen vært av aller dårligste kvalitet og utført av de pedagogene som var for dårlige til å få seg jobb i den vanlige pedagogikken. Ressursene havner ikke alltid hos brukeren, jeg har hørt skrekkhistorier hvor assistenten blir satt til å passe alle barna osv. Det viktigste er at dere følger veldig tett opp så systemet merker at dere er på hugget. De funksjonshemmede med slike foreldre fikk mye bedre oppfølging enn de som i sin naive tro trodde at personalet i spesialpedagogikken var ekspertisen. Det er de ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå