Pipaluk Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Har i mange år holdt meg unna melk pga diverse plager men har begynt å innføre litt ost og smør til kosten. Jeg vet at noen også bruker tabletter. Har dere erfaring med det?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Vanlig hvitost er naturlig laktosefritt. I tilleg finnes det smør som ikke er laget av melk (rapskokos) og masse alternativer som er laktosefrie, så tabletter har jeg aldri behøvd. Men ei venninne gjør det, å hun kan spise så å si normalt når hun tar tabletter før hun skal innta noe ledning laktose. Anonymkode: 39705...553 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vanlig hvitost er naturlig laktosefritt. I tilleg finnes det smør som ikke er laget av melk (rapskokos) og masse alternativer som er laktosefrie, så tabletter har jeg aldri behøvd. Men ei venninne gjør det, å hun kan spise så å si normalt når hun tar tabletter før hun skal innta noe med laktose. Anonymkode: 39705...553 Rettet Anonymkode: 39705...553 1
Pipaluk Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettet Anonymkode: 39705...553 Hvor fort fungerer tablettene?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Hvor fort fungerer tablettene? Med en gang. Du tar de samtidig som du spiser noe med laktose. Hvis jeg vil ha normal is tar jeg piller kanskje 1 minutt før jeg starter å spise Anonymkode: e22eb...361 1
Pipaluk Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med en gang. Du tar de samtidig som du spiser noe med laktose. Hvis jeg vil ha normal is tar jeg piller kanskje 1 minutt før jeg starter å spise Anonymkode: e22eb...361 Er det flere typer medisiner en kan prøve ?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 Ta tabletter for å kunne spise en annen arts morsmelk? Eh....neppe. Tåler ikke melk selv men ser det ikke som noe tap akkurat. Anonymkode: ae098...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Tablettene inneholder lactase enzymer som spalter lactulosen, derfor skal de tas samtidig som man spiser mat med melk. Jeg synes de fungerer til mindre mengde mat. En is går greit, men ikke masse grøt f.eks. Kan fortsatt bli oppblåst, men slipper magesmerter og diaré. Anonymkode: 1963f...57e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Nesten alle med laktoseintoleranse tåler en god del laktose før de blir dårlige. Derfor er det tullete å kutte det helt ut. Jeg brukte tabletter i ca et år og etter det har jeg tålt store mengder laktose sammenlignet med før. Har tabletter i veska som jeg kaster innpå om jeg er på resturant eller lignende. Det som er dumt er at det bare er ca 50% av laktoseintolerante som har effekt av desse tablettene. Anonymkode: 405a0...9db 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 Jeg bruker ikke tabletter. Jeg bruker alle laktosefrie alternativ med kumelk, og spiser ellers laktose i små doser. Anonymkode: 92bef...805 2
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 Jeg bruker laktosetabletter når jeg skal spise is, grøt eller vafler. Ellers bruker jeg laktosefrie produkter i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 1 time siden, Pipaluk skrev: Hvor fort fungerer tablettene? De skal fungere med en gang. Man må føle seg frem på dosen. Noen trener bare en tablett før en kaffe latte, andre trenger to tabletter. Derfor er det lurt å begynne testingen feks hjemme eller et annet sted man er komfortabel med eventuelle mageknip Anonymkode: 39705...553 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #14 Skrevet 2. juni 2018 Dere som bruker den typen tabletter, tenker dere over hva dere putter i dere? Faren for å bli allergisk mot Aspergillius, som produktet er laget av, er stor, og da vil dere virkerlig slite langt mer enn dere gjør uten de pillene. Anonymkode: 910b2...d6e
OPIgirl Skrevet 2. juni 2018 #15 Skrevet 2. juni 2018 13 timer siden, Pipaluk skrev: Har i mange år holdt meg unna melk pga diverse plager men har begynt å innføre litt ost og smør til kosten. Jeg vet at noen også bruker tabletter. Har dere erfaring med det? Har fått påvist hos lege at du har intoleranse for melkeprodukter? 1
Pipaluk Skrevet 2. juni 2018 Forfatter #16 Skrevet 2. juni 2018 (endret) 1 minutt siden, OPIgirl skrev: Har fått påvist hos lege at du har intoleranse for melkeprodukter? Nei men jeg får problemer med halsen og vondt i øret hver gang jeg får i meg melk. Dessuten blir jeg kvalm og får vondt i magen. Mistenker at det også kan være selve proteinet jeg også reagerer på Endret 2. juni 2018 av Pipaluk
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #17 Skrevet 2. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nesten alle med laktoseintoleranse tåler en god del laktose før de blir dårlige. Derfor er det tullete å kutte det helt ut. Jeg brukte tabletter i ca et år og etter det har jeg tålt store mengder laktose sammenlignet med før. Har tabletter i veska som jeg kaster innpå om jeg er på resturant eller lignende. Det som er dumt er at det bare er ca 50% av laktoseintolerante som har effekt av desse tablettene. Anonymkode: 405a0...9db Vil gjerne se tall på dette, at de fleste laktoseallergikere tåler en god del laktose. Det stemmer simpelthen ikke med de tallene jeg er forsepspeilet. Det er individuelle forskjeller ja, men de fleste tåler ikke en god del laktose. Anonymkode: c5e7e...ae3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #18 Skrevet 2. juni 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som bruker den typen tabletter, tenker dere over hva dere putter i dere? Faren for å bli allergisk mot Aspergillius, som produktet er laget av, er stor, og da vil dere virkerlig slite langt mer enn dere gjør uten de pillene. Anonymkode: 910b2...d6e Kom med forskringsresultater Anonymkode: 39705...553
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #19 Skrevet 2. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kom med forskringsresultater Anonymkode: 39705...553 Det kan du søke opp selv ved å gå inn i forskningsbaserte databaser legene bruker. Anonymkode: 910b2...d6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå