Gå til innhold

Bør en gifte seg når man får barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er samboere, ett barn på to år, og en til som kommer i høst. Har aldri hatt noe ønske om å gifte meg, veldig fornøyd slik vi har det. Men er det ekstra lurt å være gift pga barna? tenker lover/regler hvis en eller begge dør, skattemessig og lignende, arv feks. Vi eier rekkehus sammen 50/50. Felles bil, all felles gjeld utenom Lånekassen. Føler ikke det er så vanlig å gifte seg lengre, men er det lurt? 

Anonymkode: 4df73...151

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha ordnede former uten å gifte seg. Sørg for at dere har gjensidig livsforsikring og annet i orden. 

Vi valgte ekteskap, både fordi vi synes det er fint og pga. det du nevner over. 

Anonymkode: 1c818...c0a

Skrevet

Det er jo koselig å gifte seg da. 

Bryllup er jo en flott anledning. 

Det gir jo en del fordeler juridisk, særlig i forhold til barna. Men alt dette kan ordnes uten giftermål. 

Det felles lånet binder dere hardere sammen enn et giftermål. Så lag en flott fest for dere selv og gift dere. 

Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har planer om å tilbringe livet sammen i utgangspunktet, hva er endret nå? Barna var jo en større beslutning.

Anonymkode: 9bad0...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan dere svare best for selv. 

Jeg angrer litt på at jeg giftet meg, egentlig. Jeg savner selvstendigheten min... 

Men om dere vil gifte dere, så gjør det nå. Ikke vent til dere blir så gamle at noen tror det er for andre gang... 

Anonymkode: fe887...c68

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ikke har planer om å tilbringe livet sammen i utgangspunktet, hva er endret nå? Barna var jo en større beslutning.

Anonymkode: 9bad0...802

Hvordan tolket du det slik at vi ikke vil tilbringe livet sammen? 

Hvis vi skal gifte oss så tror jeg vi rømmer utenlands, ingen fest, kun med forlovere og barn! 

Skrevet
56 minutter siden, stan skrev:

Det er jo koselig å gifte seg da. 

Bryllup er jo en flott anledning. 

Det gir jo en del fordeler juridisk, særlig i forhold til barna. Men alt dette kan ordnes uten giftermål. 

Det felles lånet binder dere hardere sammen enn et giftermål. Så lag en flott fest for dere selv og gift dere. 

Lykke til. 

TS skriver jo at hun ikke har noe ønske om å gifte seg, så hvorfor mener du at hun bør gjøre det fordi du synes det er koselig? :klo: 

Skrevet

Jeg vil ihvertfall det. I min familie er dette normen. 

Skrevet

Jeg har to barn med samboer, vi er ikke gift. Vi har sikra oss ved å ha livsforsikring på begge, slik at ingen sitter igjen alene med stort huslån om noe skulle skje. 

Samboere med barn er ganske likestilt som gifte i Norge, men det er noen forskjeller når det gjelder arv og skatt. 

Kort sagt er det lurt å være gift hvis en av dere har veldig lav inntekt, eller hvis en av dere har veldig mye formue.

Les her:

https://www.familierettsadvokater.no/samboerskap/arv-etter-samboer/

https://www.pengenytt.no/dette-er-de-okonomiske-fordelene-med-a-vaere-gift/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alle burde gifte seg før de får barn, det er tross alt det eneste riktige å gjøre FØR man gir bort jomfrudommen sin til sin utkårede. Hvordan får dere sove om natta når dere lever i synd? Hva med barna deres? Og hva tror dere Jesus sier? Han tar IKKE lett på slike saker, det kan jeg love deg!

Anonymkode: 6415e...ec8

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Sushi skrev:

TS skriver jo at hun ikke har noe ønske om å gifte seg, så hvorfor mener du at hun bør gjøre det fordi du synes det er koselig? :klo: 

Hun må jo gjøre som hun vil. Men istedenfor å tenke på et giftermål som en grei måte å løse noen juridiske rettigheter, tenk det heller som noe som kan være hyggelig for paret og de som dem ønsker å inkludere. 

Med dagens lover og holdninger i samfunnet er det jo egentlig ingen grunn til å gifte seg. En tur til en advokat så er både testamente og samboerkontrakt i orden, sikkert rimeligere enn et bryllup og. 

Så det som står igjen er at det er hyggelig og forhåpentligvis litt romantisk. Og er det jo noe man trenger som par, så er det nettopp å gjøre hyggelige ting sammen, som kan være med på å holde liv i romantikken. 

Men det er slik jeg tenker, TS og du trenger jo ikke være enige. 

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Hun må jo gjøre som hun vil. Men istedenfor å tenke på et giftermål som en grei måte å løse noen juridiske rettigheter, tenk det heller som noe som kan være hyggelig for paret og de som dem ønsker å inkludere. 

Med dagens lover og holdninger i samfunnet er det jo egentlig ingen grunn til å gifte seg. En tur til en advokat så er både testamente og samboerkontrakt i orden, sikkert rimeligere enn et bryllup og. 

Så det som står igjen er at det er hyggelig og forhåpentligvis litt romantisk. Og er det jo noe man trenger som par, så er det nettopp å gjøre hyggelige ting sammen, som kan være med på å holde liv i romantikken. 

Men det er slik jeg tenker, TS og du trenger jo ikke være enige. 

Jeg er helt enig med deg hvis det er snakk om noen som ønsker å gifte seg og nettopp synes er det koselig og romantisk med bryllup. Synes bare det er en rar ting å foreslå når noen i utgangspunktet ikke har noe spesielt ønske om giftermål, men lurer på om det er juridiske fordeler.

Jeg skal ikke snakke for TS, men for meg ville ikke et bryllup vært en hyggelig ting å gjøre sammen, det ville bare vært stress. Jeg vil heller holde styrke forholdet gjennom å gjøre fine ting sammen ofte - ikke ha én fest.

Andre tenker helt annerledes, og synes kanskje det å planlegge et bryllup i seg selv er en koselig aktivitet å gjøre sammen.

Begge deler må være greit :) 

Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

gjøre fine ting sammen ofte - ikke ha én fest

Helt klart. Men det ene utelukker ikke det andre. 

Livet er full av hverdager som svinner hen, derfor er det fint med dager som for all tid blir stående. 

Klart det er litt stress og jobb, men det meste som er fint i livet koster litt innsats. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er samboere, ett barn på to år, og en til som kommer i høst. Har aldri hatt noe ønske om å gifte meg, veldig fornøyd slik vi har det. Men er det ekstra lurt å være gift pga barna? tenker lover/regler hvis en eller begge dør, skattemessig og lignende, arv feks. Vi eier rekkehus sammen 50/50. Felles bil, all felles gjeld utenom Lånekassen. Føler ikke det er så vanlig å gifte seg lengre, men er det lurt? 

Hvorfor vil du ikke gifte deg? Ekteskapet inneholder en pakke av forpliktelsr og rettigheter man over lang tid har funnet det fornuftig at to som lever sammen, og får barn samen, har. Hvilke av disse rettighetene og pliktene er det du ikke vil ha?

Anonymkode: a0b6d...fe8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alle burde gifte seg før de får barn, det er tross alt det eneste riktige å gjøre FØR man gir bort jomfrudommen sin til sin utkårede. Hvordan får dere sove om natta når dere lever i synd? Hva med barna deres? Og hva tror dere Jesus sier? Han tar IKKE lett på slike saker, det kan jeg love deg!

Hva har Jesus sakt om dette?

Anonymkode: a0b6d...fe8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt Jesus?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Solbærsaft skrev:

Har du spurt Jesus?

Ja, vi snakker sammen hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Alt det juridiske kan ordnes uten giftemål, så jeg syns ikke dere skal gifte dere på det grunnlaget 

Anonymkode: f4959...8da

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, stan skrev:

Helt klart. Men det ene utelukker ikke det andre. 

Livet er full av hverdager som svinner hen, derfor er det fint med dager som for all tid blir stående. 

Klart det er litt stress og jobb, men det meste som er fint i livet koster litt innsats. 

Men det er ikke alle som ønsker at en av de «dagene som blir stående» skal inneholde et bryllup. Og det er ikke alle som vil legge inn innsatsen akkurat der, fordi det ikke er en av de tingene man synes er «fint i livet». Skjønner du ikke?

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Sushi skrev:

Men det er ikke alle som ønsker at en av de «dagene som blir stående» skal inneholde et bryllup. Og det er ikke alle som vil legge inn innsatsen akkurat der, fordi det ikke er en av de tingene man synes er «fint i livet». Skjønner du ikke?

Jeg skjønner at du tenker sånn. Om TS tenker sånn vet jeg ikke. Det var bare et forslag. Okay? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...