AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Hei godtfolk! Jeg har boliglån på 1,7 millioner på en leilighet ligger midt på Gimle på Frogner i Oslo. Leiligheta er knøttliten, men prisene har nå skutt i været og objektet har en prisantydning på ca 3,500,000 kr (!!!!!!). Planen har hele tiden vært å selge objektet, men usikker på om jeg skal det likevel. - Da jeg har sett flere steder at det forventes at prisene dobles i fremtiden. Hvis jeg selger nå tror jeg aldri jeg har råd til å få kjøpt i samme område igjen hvis det skjer, og jeg elsker virkelig området! Jeg ønsker å invistere i en større leilighet slik at jeg kan leie ut ett rom. 1. Tror dere prisene i Oslo vil dobles innen noen år? 2. Hvilke områder tror dere vil ha mest fremgang? Jeg har lurt på om jeg skal selge, og evt. kjøpe på Bjerke etterhvert! 3. Bør jeg selge eller vente? Jeg vil egentlig selge og invistere i en leilighet m. flere rom i et dårligere område for utleie, men er som sagt veldig redd Frogner blir altfor dyrt for meg i fremtiden... 4. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 15afe...764
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Kan ikke tenke meg at prisene skal dobles, hvordan skal folk ha råd til å kjøpe så dyrt ? Rentene skal vel opp også så blir ikke bare å låne 10 mill for folk flest lenger heller Anonymkode: f40d4...5a9 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke tenke meg at prisene skal dobles, hvordan skal folk ha råd til å kjøpe så dyrt ? Rentene skal vel opp også så blir ikke bare å låne 10 mill for folk flest lenger heller Anonymkode: f40d4...5a9 Det er vel ikke bare å låne 10 mill for folk flest i dag heller.... Anonymkode: d4ae3...272
matrobot Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Du må huske på at de andre boligene også stiger i verdien, så du kommer "like" langt ved å selge boligen din og kjøpe en ny bolig i Oslo. Du bør bare selge hvis du er misfornøyd med leiligheten og ønsker en annen - ikke for å tjene penger. Og husk på at meglerne tar en god del av kaken for hver gang du selger/kjøper huset. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Hold på investeringen. Boligprisene i Oslo skal rett til værs. Utlendingene har også fått øyene opp for boliginvestering i Oslo. Siv Jensen betrygger alle investorer om at bolig fortsatt skal subsidiseres. Ingen politisk parti overlever om de våger å røre den hellige kua i norsk økonomi. Så bolig er trygg invesetering i generasjoner fremover. https://www.nrk.no/norge/vil-ha-slutt-pa-at-lanerenter-kan-trekkes-fra-pa-skatten-1.14061587 Når en etteroms på Frogner på 15-19 kvm når en pris på rundt 20-25 millioner kan man snakke om et pristak. Men vi er enda langt unna og det er fortsatt mye penger å tjene. Anonymkode: dfb4c...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 Spiller liten rolle m du kjøper og selger i samme marked, men Frogner er dyrere enn Bjerke, så ja - du risikerer at det blir for dyrt senere. Anonymkode: 2e1f2...348
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller liten rolle m du kjøper og selger i samme marked, men Frogner er dyrere enn Bjerke, så ja - du risikerer at det blir for dyrt senere. Anonymkode: 2e1f2...348 Man trenger jo ikke kjøpe og selge i samme marked heller...Selv tror jeg ikke prisene skal opp i 10+ mill for en liten studioleilighet i Osloområdet, men om det skulle skje, så kan du banne på at det er en del som selger, realiserer en ganske bra gevinst, og flytter til et billig sted i landet. Kunne vært digg å ikke jobbe 140% for å si det sånn, og med bolig i Oslo har man i det minste en viss mulighet til å realisere større verdier senere i livet, og å kunne leve livets glade dager senere. Anonymkode: 8943f...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Dersom boligprisene i Oslo skal dobles, så må også lønningene øke tilsvarende. Og med dagens låneregler om 5 x årsinntekt, så blir det svært få kjøpere. Kort og godt: For at boligprisene skal øke, må det finnes kjøpere som er villige til å betale. Jeg har svært liten tro på at boligprisene blir doblet. Kanskje 10% ila. de neste 5 åra, men det kan også hende at ting går ned. Anonymkode: c2efb...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Mener jeg hørte boliglånsrenta skulle opp? Det vil jo holde prisene nede? Anonymkode: a2d53...ffb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom boligprisene i Oslo skal dobles, så må også lønningene øke tilsvarende. Og med dagens låneregler om 5 x årsinntekt, så blir det svært få kjøpere. Kort og godt: For at boligprisene skal øke, må det finnes kjøpere som er villige til å betale. Jeg har svært liten tro på at boligprisene blir doblet. Kanskje 10% ila. de neste 5 åra, men det kan også hende at ting går ned. Anonymkode: c2efb...2e3 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener jeg hørte boliglånsrenta skulle opp? Det vil jo holde prisene nede? Anonymkode: a2d53...ffb Generelt over hele landet, så stemmer nok dette. Men i veldig populære pressområder som deler av Oslo og de andre byene, så er det så mange med så mye å investere i bolig at jeg ser for meg at prisene kan stige en god del utover lønnsstigning og andre begrensnninge på boliglånr/rentenivå. Det har vi allerede historiske data på, også lenge før finanskrisen skjedde. På nittitallet kunne man kjøpe en stor leilighet på Grünerløkka til 500K-1 mill. Nå går de gjerne for 5-10 mill, man så altså gjennom nitti- og 2000-tallet en stigning som langt oversteg lønnsutviklingen eller reflekterte det generelle rentenivået. Anonymkode: 8943f...bf6 1
Mis(s)Understood Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Generelt over hele landet, så stemmer nok dette. Men i veldig populære pressområder som deler av Oslo og de andre byene, så er det så mange med så mye å investere i bolig at jeg ser for meg at prisene kan stige en god del utover lønnsstigning og andre begrensnninge på boliglånr/rentenivå. Det har vi allerede historiske data på, også lenge før finanskrisen skjedde. På nittitallet kunne man kjøpe en stor leilighet på Grünerløkka til 500K-1 mill. Nå går de gjerne for 5-10 mill, man så altså gjennom nitti- og 2000-tallet en stigning som langt oversteg lønnsutviklingen eller reflekterte det generelle rentenivået. Anonymkode: 8943f...bf6 Ikke glem at "på nittitallet" (i praksis de første årene av nittitallet) så hadde bankkrisen i nittien og nittito tatt strupetak på børsen og jappetiden var død. Resultatet var en arbeidsledighet på over 8 prosent i nittitre, og lånerenta lå på over 14% i nitti. Den kombinasjonen gjorde (selvfølgelig) at boligprisene stupte! Rentenivået og arbeiedsledigheten sørget for det.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 Det som skjedde etter jappetiden og i 2008 vil skje igjen. slike "dipp" vil alltid forekomme, men varer alltid kun et svært kort periode. Likevel advares det mot boligprisnedgang, arbeidsløshet og rentesjokk. All historiske data viser at det kun går en vei, oppover. De aller aller fleste klarer slike små "dipper" som vi sist opplevde i 2008 for en kort periode. Over et lengre perspektiv er normalen en oppgang. Boliger i Oslo er i ferd med å gå fra et objekt man bor i, til et objekt man investerer i. Derfor kan man ikke forutse boligpriser basert på gamle metoder som lånerente, arbeidsledighet osv. Bolig må prises etter forventet fremtidig avkastning. Anonymkode: dfb4c...cbf
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 6 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Ikke glem at "på nittitallet" (i praksis de første årene av nittitallet) så hadde bankkrisen i nittien og nittito tatt strupetak på børsen og jappetiden var død. Resultatet var en arbeidsledighet på over 8 prosent i nittitre, og lånerenta lå på over 14% i nitti. Den kombinasjonen gjorde (selvfølgelig) at boligprisene stupte! Rentenivået og arbeiedsledigheten sørget for det. Ja, men selv på slutten av nittitallet da økonomien var stabilisert og arbeidsmarkedet godt, var prisene fortsatt langt lavere enn de er nå, og jeg tviler på at vi har sett pristaket ennå. Dessuten er slike lavkonjunkturer heller ingen god indikator for den generelle prisutviklingen over mange tiår - vi har sett en mangedobling av prisene, og jeg er ikke overrasket hvis prisene dobles igjen over de neste 20 årene. Dog er jeg usikker på om man noensinne kommer dit at man ser 15-20 mill. for en etroms i Oslo. Men 5-10 mill har jeg enklere for å se for meg. Anonymkode: 8943f...bf6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som skjedde etter jappetiden og i 2008 vil skje igjen. slike "dipp" vil alltid forekomme, men varer alltid kun et svært kort periode. Likevel advares det mot boligprisnedgang, arbeidsløshet og rentesjokk. All historiske data viser at det kun går en vei, oppover. De aller aller fleste klarer slike små "dipper" som vi sist opplevde i 2008 for en kort periode. Over et lengre perspektiv er normalen en oppgang. Boliger i Oslo er i ferd med å gå fra et objekt man bor i, til et objekt man investerer i. Derfor kan man ikke forutse boligpriser basert på gamle metoder som lånerente, arbeidsledighet osv. Bolig må prises etter forventet fremtidig avkastning. Anonymkode: dfb4c...cbf Er nok en ganske riktig vurdering. Oslo er faktisk en av de byene med sterkest boligprisstigning i verden. Det innebærer at man fint kan se for seg et høyere innslag av internasjonale spekulanter/prisdrivere i årene fremover. Anonymkode: 8943f...bf6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #15 Skrevet 2. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men selv på slutten av nittitallet da økonomien var stabilisert og arbeidsmarkedet godt, var prisene fortsatt langt lavere enn de er nå, og jeg tviler på at vi har sett pristaket ennå. Dessuten er slike lavkonjunkturer heller ingen god indikator for den generelle prisutviklingen over mange tiår - vi har sett en mangedobling av prisene, og jeg er ikke overrasket hvis prisene dobles igjen over de neste 20 årene. Dog er jeg usikker på om man noensinne kommer dit at man ser 15-20 mill. for en etroms i Oslo. Men 5-10 mill har jeg enklere for å se for meg. Anonymkode: 8943f...bf6 Til en viss grad enig. Alikevel vil ethvert marked være avhengig av samfunnsstruktur, arbeidsmarked, graden av nybygg i sammenheng med etterspørsel og prognoser, og ikke minst justeringer underveis. Så har det seg slik at folk flest har en bolig for å bo. Joda, jeg noterer at mange på KG ønsker å bli eiendomsspekulanter, men de færreste vil lykkes siden det er et faktum bevist gjennom tidene og ingenting annet enn mengden av potensielle spekulanter har endret seg. Dersom prisene bli høyere enn markedet er villig til å betale så stanser omsetningen. Så enkelt og så vanskelig. De som kjøpte (eller hadde) eiendom på Grünerløkka før bankkrisen tidlig nittitall og som overlevde, eller som kjøpte da markedsprisen var på det laveste, har på papiret hatt stor gevinst. Så selger og kjper de fleste i samme marked, og selv om lønnsøkningen har vært pen siden tidlig nittitall så har det kommet begrensninger i max lånesbeløp for folk flest. Boligprisene har med ndre ord ingen mulighet til å fortsette å øke med samme takt i uovervinnelig fremtid. Markedet korrigerer seg selv med jevne mellomrom. Anonymkode: 7bbc5...06c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #16 Skrevet 2. juni 2018 Det er mange (gode) grunner til boligprisene har økt mye de siste 30 år, men bolig er definitivt ikke en investering med lav risiko, slik mange later til å tro. Historikken viser store bevegelser både opp og ned. Det er i tillegg verdt å merke seg at boligprisindekser ikke justerer nedover for oppgraderinger og vedlikehold. Mao, ens egen avkastning er langt lavere enn boligpris-indeksene tilsier. Anonymkode: a2cb7...bc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå