Gå til innhold

Er det lov å ta penger som straff for barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 17, jeg blir 18 om to måneder. Her om dagen trodde foreldrene mine at jeg dro til jobb, mens jeg egentlig dro til kjæresten min. Jeg sa ifra først når jeg kom dit, og da fikk jeg beskjed om å dra hjem igjen. Jeg gjorde det og fikk deretter beskjed om at jeg ikke får lov til å se kjæresten min igjen før sommerferien kommer, og det er greit fordi jeg vet jeg gjorde noe galt. Men dagen etter fant jeg ut at moren min hadde gått inn på kontoen min å tatt 100kr for å straffe meg mer. Mitt spørsmål er, er dette lov? 

Anonymkode: cdd6c...21f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er tyveri. Men siden du er under 18 er foreldrene dine verger som styrer din økonomi, så det er ikke helt enkelt å få bevist det. 

Anonymkode: f91fb...2e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig forhold dere har i familien din. Hvorfor skulle du ikke kunne dra til kjæresten din? Hele greia blir helt surrealistisk for meg. 

Anonymkode: d5597...8db

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Okei.. men hva gjør jeg da? Er 100kr for lite å anmelde eller?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 17, jeg blir 18 om to måneder. Her om dagen trodde foreldrene mine at jeg dro til jobb, mens jeg egentlig dro til kjæresten min. Jeg sa ifra først når jeg kom dit, og da fikk jeg beskjed om å dra hjem igjen. Jeg gjorde det og fikk deretter beskjed om at jeg ikke får lov til å se kjæresten min igjen før sommerferien kommer, og det er greit fordi jeg vet jeg gjorde noe galt. Men dagen etter fant jeg ut at moren min hadde gått inn på kontoen min å tatt 100kr for å straffe meg mer. Mitt spørsmål er, er dette lov? 

Skulke jobb er ikke bra... Heller ikke at moren din tok ut penger fra din konto. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal holde ut i to mnd til jeg, og så flytte for deg selv. Og ta jobben din mer seriøst, ellers sitter du plutselig uten jobb også. 

Hvis det var sant at du skulle jobbe da? 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Tror du skal holde ut i to mnd til jeg, og så flytte for deg selv. Og ta jobben din mer seriøst, ellers sitter du plutselig uten jobb også. 

Hvis det var sant at du skulle jobbe da? 

Greia med jobben, er at jeg jobber gratis, og blir ikke tatt seriøst der. Jeg får alle drittjobbene slengt på mej, og ingen tar ansvar utenom meg så jeg må gjøre alt (Jeg jobber i barnehage) den dagen jeg skulka, hadde jeg fått nok, så jeg valgte å dra til kjæresten istedenfor.. Foreldrene mine vet hvordan jeg har det på jobben..

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett sum er det i alle fall dårlig gjort. Er du sikker på at du ikke skyldte henne de pengene for noe? Det er lett å glemme ut slikt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greia med jobben, er at jeg jobber gratis, og blir ikke tatt seriøst der. Jeg får alle drittjobbene slengt på mej, og ingen tar ansvar utenom meg så jeg må gjøre alt (Jeg jobber i barnehage) den dagen jeg skulka, hadde jeg fått nok, så jeg valgte å dra til kjæresten istedenfor.. Foreldrene mine vet hvordan jeg har det på jobben..

Hvorfor får du ikke lønn? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Supernova17 skrev:

Uansett sum er det i alle fall dårlig gjort. Er du sikker på at du ikke skyldte henne de pengene for noe? Det er lett å glemme ut slikt.

Ho sa ho tok det for å straffe meg, også låner jeg aldri penger av foreldrene mine..

AnonymBruker
Skrevet

Før du er 18 er det foreldrene dine som «eier» pengene dine, og de kan dessverre gjøre som de vil med dem. Man hører ofte om foreldre som stjeler konfirmasjonspenger osv - dessverre helt lovlig.

Anonymkode: af0c7...6e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ganske idiotisk å blande inn lovverk når det er snakk om dine egne foreldre. Skjerp deg.

Anonymkode: a2fdd...239

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke lønn? 

Fordi jeg inngikk en avtale med skolen min og jobben, OLA avtale, men det viste seg at barnehagen brukte meg i 2 år å ville ikke ha mej der 3 året fordi da ble jeg lærling å tjente på det...

Jeg gjorde jobben min bra nok, og var ikke borte annet enn når jeg var syk..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg inngikk en avtale med skolen min og jobben, OLA avtale, men det viste seg at barnehagen brukte meg i 2 år å ville ikke ha mej der 3 året fordi da ble jeg lærling å tjente på det...

Jeg gjorde jobben min bra nok, og var ikke borte annet enn når jeg var syk..

Hvorfor har du fortsatt etter at de ikke ville ha deg da? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske idiotisk å blande inn lovverk når det er snakk om dine egne foreldre. Skjerp deg.

Anonymkode: a2fdd...239

Enda mer idiotisk å stjele fra sine egne barn vil jeg påstå! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Før du er 18 er det foreldrene dine som «eier» pengene dine, og de kan dessverre gjøre som de vil med dem. Man hører ofte om foreldre som stjeler konfirmasjonspenger osv - dessverre helt lovlig.

Anonymkode: af0c7...6e3

Man har da råderett over egne penger etter man har fylt 15 år så det er feil 

Anonymkode: 8cb93...2e5

• Liker 10
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren din har ingen rett til å stjele pengene dine. Så enkelt er det. 

Så burde du slutte å juge til de så lenge du er under 18 og bor hjemme, det er også et lurt tips. Men tror det er mer enn det du forteller her, liker de kjæresten din? 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet

TS dersom du virkelig har det så ille hjemme med hensynsløse foreldre så ville jeg kontaktet barnevernet eller latt helsesøster kontaktet dem for deg. Nevnt situasjonen din og hvordan foreldrene dine straffet deg med å ta penger fra deg. Det er alvorlig, men jeg tviler på at en anmeldelse av egne foreldre etter 100 kr vil bli tatt spesielt seriøst. 
Kontakter du barnevernet vil du ha muligheten til å flytte for deg selv, få hjelp økonomisk, og ikke minst få barnebidraget som foreldrene dine får foreløpig 

AnonymBruker
Skrevet

Man har da råderett over egne penger etter man har fylt 15 år så det er feil 

Nei, det har man ikke. Bare penger man selv har tjent. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS dersom du virkelig har det så ille hjemme med hensynsløse foreldre så ville jeg kontaktet barnevernet eller latt helsesøster kontaktet dem for deg. Nevnt situasjonen din og hvordan foreldrene dine straffet deg med å ta penger fra deg. Det er alvorlig, men jeg tviler på at en anmeldelse av egne foreldre etter 100 kr vil bli tatt spesielt seriøst. 
Kontakter du barnevernet vil du ha muligheten til å flytte for deg selv, få hjelp økonomisk, og ikke minst få barnebidraget som foreldrene dine får foreløpig 

Er det helt sikkert at jeg ville fått hjelp det??

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Og i tillegg ødelegger man forholdet med sin egen familie totalt! Er du riktig så uheldig s0 bryter foreldrene båndet etter dette og ts må klare seg alene resten av livet pga 100 kr! 

Anonymkode: aa753...595

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...