Gå til innhold

Middagsmat i varmen - ikke grill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier - jeg trenger tips til middagsmat som helst kan spises uten å bruke grill, og uten å lage alt for mye varme på kjøkkenet. Selv spiser jeg gjerne bare en blandet salat, men min gamle mor vil gjerne ha noe litt mer "middagsaktig". Forslag tas imot med takk! :sol:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spekesild med hakket rødløk, ferdig potetsalat, rødbeter fra glass og dill.

Anonymkode: a52e4...972

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Dette er en av mine favoritter, men nå hadde jeg helt glemt den. Det må være varmen...

I morgen blir det spekesild og øl, ja! :yvonne:

• Liker 4
Skrevet

Spekemat med eggerøre og flatbrød + potetsalat hvis hun er av den typen som ikke mener det er middag med mindre det er poteter til. 

Reker med passende tilbehør.

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Ullvott said:

Spekemat med eggerøre og flatbrød + potetsalat hvis hun er av den typen som ikke mener det er middag med mindre det er poteter til. 

Reker med passende tilbehør.

Der minnet du meg på noe annet som mamma og pappa pleide å spise på lørdager, risgrøt med "pinne" (spekemat og flatbrød) etterpå. Risgrøten kan jo kjøpes i Fjordland-versjon, så da er dette absolutt en mulighet! Tusen takk for tipset! :)

Mamma er litt for mye heimføding til at reker er aktuelt, om de ikke er kamuflert i en mos. Men der minnet du meg på en forrett med fløte, røkelaks og reker purert og servert i butterdeigsskjell.

Endret av T-Rex
AnonymBruker
Skrevet

Side av laks med en kald potetsalat. Kjøper laks på Rema i form. Koker amadinepoteter som kjøles ned og blandes med viniagrette, og blander med babyleafsalat, rødløk, cherrytomater+++. 

Anonymkode: 929f1...f2b

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Side av laks med en kald potetsalat. Kjøper laks på Rema i form. Koker amadinepoteter som kjøles ned og blandes med viniagrette, og blander med babyleafsalat, rødløk, cherrytomater+++. 

Potetkoking er noe av det jeg prøver å unngå i varmen, men laksefiletbiter i mikro (som gir minimalt med overskuddsvarme) pluss kjøpt potetsalat kan gå an. Takk for den! :)

Skrevet

Røkt eller gravet laks med tilbehør.

Skulle foreslå scampi-wok, men hvis det er skepsis mot skalldyr, funker vel ikke det.

Spekesild + 🍺 fikk jeg lyst på selv!

• Liker 1
Skrevet

Jeg registrerer at jeg får tips om matretter jeg egentlig kjenner, men det er faktisk rimelig blåst oppi der nå i varmen, så jeg er veldig glad for at dere minner meg på dem. Veldig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde bare kjøpt noe i varmmat-disken på meny eller noe. De har jo utrolig mye utvalg nå.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Zenobia said:

Røkt eller gravet laks med tilbehør.

Skulle foreslå scampi-wok, men hvis det er skepsis mot skalldyr, funker vel ikke det.

Spekesild + 🍺 fikk jeg lyst på selv!

Dette er nok litt utafor for mamma. Scampi-wok kan nok gå, om jeg spiser sammen med henne, men da må det jo kokt ris til - som er varme på kjøkkenet. Men jeg fikk litt vann i munnen med tanke på thai curry med scampi. Har noen gode oppskrifter, og kanskje de blir brukt på hytta til uka, hvor jeg har litt bedre muligheter med hensyn til å produsere litt varme.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, visp said:

Jeg hadde bare kjøpt noe i varmmat-disken på meny eller noe. De har jo utrolig mye utvalg nå.

Vet du hva, det har jeg faktisk ikke tenkt på. :klaske: Jeg har ingen tradisjon med å kjøpe ferdigmat eller takeaway. Fjordland finnes jo, men jeg synes det oftest er dårlig mat for mye penger, så prøver å unngå det.

AnonymBruker
Skrevet

Kylling og pasta salat.

Anonymkode: 40d98...223

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Vet du hva, det har jeg faktisk ikke tenkt på. :klaske: Jeg har ingen tradisjon med å kjøpe ferdigmat eller takeaway. Fjordland finnes jo, men jeg synes det oftest er dårlig mat for mye penger, så prøver å unngå det.

Om du ikke handler for sent på dagen så har de alt fra gryter, lasagner, ferdigstekt ribbe (som du kunne hatt kjøpt potetsalat til) etc.Må innrømme at jeg sjelden benytter meg av det så kan ikke anbefale noe, men det er jo hjemmelaget i butikken. Det eneste jeg pleier å kjøpe er varme lunsjkaker om jeg må ha i meg noe fort etter jobben og ikke rekker å ordne noe annet.

Skrevet
Just now, visp said:

Om du ikke handler for sent på dagen så har de alt fra gryter, lasagner, ferdigstekt ribbe (som du kunne hatt kjøpt potetsalat til) etc.Må innrømme at jeg sjelden benytter meg av det så kan ikke anbefale noe, men det er jo hjemmelaget i butikken. Det eneste jeg pleier å kjøpe er varme lunsjkaker om jeg må ha i meg noe fort etter jobben og ikke rekker å ordne noe annet.

Altså det er jo genialt, i denne situasjonen! De ansatte får varmen og elendigheten, vi får god varmmat (som kan spises lunken).

Fortreffelig, fra vårt ståsted! :)

Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Altså det er jo genialt, i denne situasjonen! De ansatte får varmen og elendigheten, vi får god varmmat (som kan spises lunken).

Fortreffelig, fra vårt ståsted! :)

Alle butikkene har det jo kjølig og kaldt. Noen ganger surrer jeg rundt en time mens jeg bærer på en kiwi (bare for å kjøpe noe), haha.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kylling og pasta salat.

Anonymkode: 40d98...223

Det er notert. Om dette serveres litt som (ferdigstekt grill) kylling med tilbehør, kan det funke! :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, visp said:

Alle butikkene har det jo kjølig og kaldt. Noen ganger surrer jeg rundt en time mens jeg bærer på en kiwi (bare for å kjøpe noe), haha.

(I dag hadde jeg nesten en sånn opplevelse selv...)

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støttes. Nydelig mat.   :spise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, T-Rex skrev:

Potetkoking er noe av det jeg prøver å unngå i varmen, men laksefiletbiter i mikro (som gir minimalt med overskuddsvarme) pluss kjøpt potetsalat kan gå an. Takk for den! :)

Du kan fint koke potetene i micro :) Evt koke opp en tidlig morgen for 2-3 dager. Kalde poteter, gjerne blandet med andre grønnsaker, er super mat i varmen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...