Gå til innhold

Den riktige mengden fettsyre gjør huden myk og klar

Anbefalte innlegg

Skrevet

I form 4/2005

Har du underskudd av de essensielle fettsyrene, det vil si både omega-6 og omega-3, kan du få problemer med tørr, gusten og grå hud. Huden trenger fettsyrer.

Fettsyren omega-6 fungerer som byggesten i den konstante cellefornyelsen i huden, og du trenger dem for å øke hudens evne til å lege og fornye seg.

Samtidig er det lurt å holde inntaket av mettede fettsyrer nede, ettersom de fremmer åreforkalking. Når blodårene blir forkalket, blir det nemlig vanskeligere å transportere næringsstoffer frem til huden og avfallsstoffer vekk fra huden. Kviser, urenheter og røde, irriterte partier i huden kan også skyldes betennelse, eller de blir forverret av betennelse.

Men irritert eller betent hud roer seg hvis du øker inntaket av omega-3-fettsyrer, fordi disse fettsyrene motvirker betennelsestilstandene.

Det er viktig for huden at du får i deg nok omega-6-fettsyre, men omvendt er det også avgjørende ikke å overdrive inntaket av omega-6, fordi denne fettsyren blant annet kan øke betennelsesreaksjoner i huden.

Det kan motvirkes ved at man reduserer inntaket av omega-6 samtidig som øker inntaket av omega-3.

De to essensielle fettsyrene virker nemlig motsatt av hverandre når det gjelder betennelsesreaksjoner i huden.

Ellers er også nok væske viktig for å holde huden smidig. I samme magasin står følgende:

Huden reagerer synlig hvis væskebalansen ikke er i orden. Huden blir ganske enkelt tørr hvis du drikker for lite væske. Derfor må du sørge for for å drikke tilstrekkelig.

Som hovedregel bør kvinner drikke 2,2 liter per dag, og menn 3,0 liter per dag.

Vann er det aller beste. Får du nok å drikke, hjelper det også kroppen med å skille ut avfallsstoffer, og det er viktig for fordøyelsen. Men med mindre du mosjonerer mye eller driver mye med idrett, bør du ikke drikke vesentlig mer enn de anbefalte mengdene.

Det er nemlig økende mistanke om at et daglig inntak av svært store mengder væske kan øke risikoen for vannlatingsproblemer og forstyrrelser i mineralinnholdet i blodet.

Men behovet for væske er individuelt. Derfor er det en god idé å sjekke fargen på urinen: Er den helt klar, drikker du for mye. Er den derimot mørke gul drikker du for lite.

Tenkte dette kunne være interessant lesing i tillegg til alt det som skrives opp og ned om pleie som foretas på utsiden. Det er ingen kremer som kan motvirke ubalanse innvendig. Bare så det er sagt liksom......

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

I nesten hele fjor tok jeg 1ss udos choise olje ,huden ble kjempemyk og ble IKKE rød eller solbrendt.Jeg har god hud ,men ville teste det og solte meg en hel dag uten solkremog ble ikke Rød ENGANG.

Skrevet

Udo's choice ja - den har jeg lest om og helt glemt. Man får den på helsekost, eller?

Skrevet
I nesten hele fjor tok jeg 1ss udos choise olje ,huden ble kjempemyk og ble IKKE rød eller solbrendt.Jeg har god hud ,men ville teste det og solte meg en hel dag uten solkremog ble ikke Rød ENGANG.

Håper dette bare var noe du testet ut den ene dagen og at du ikke har sluttet med solkrem på grunn av Udos Choice?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja,det var bare noe jeg testet ut den ene dagen.Har IKKE tenkt å bli en inntørket sviske +faren for hudkreft.

Skrevet

Har selv begynt med nattlysolje for å hjelpe mot tørr hus, etter tips på parfymeri.

Skrevet

Ja, man tenker vel vanligvis ikke på at huden først og fremst trnger de riktige fettsyrene fra innsiden, ikke bare utsiden.

Leste et tips her på KG for et års tid siden, om å ta Udos Choice for å motvirke tørr hud, og har ikke angret! Huden er myk og fin og forbruket av ansiktskrem (til dels også bodylotion) er mindre!

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

er den bra for fet, balndingshud også?

Skrevet

Disse fettsyrene skal visst være bra for å regulere alle slags hudproblemer, også fet eller blandingshud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...