Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Rekeaften, hva trenger man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fersk loff, smør (smør, ikke margarin), avokado, majones, masse fersk dill, sitron og noen tynne skiver rødløk! Jeg foretrekker faktisk frosne reker fremfor ferske, mulig jeg har vært uheldig med mine ferske, de "skal" jo være best. 

Anonymkode: a922f...a5e

Ferske reker av topp kvalitet er bedre enn frosne reker av topp kvalitet. Frosne reker av topp kvalitet er derimot bedre enn mesteparten av det jeg pleier å få tak i av ferske reker, som har en tendens til å være små, ramsalte og litt tørre. Så det gjelder å se an kvaliteten på det som er å få når du skal handle. :) 

(Bakgrunn: Jeg bor i Østfold, og på butikkene i området er det stadig ferske Hvalerreker å få tak i i kjølediskene. Jeg har kjøpt dem en del ganger, og de smaker godt men er som sagt ofte små, salte og litt tørre. De frosne polarrekene i de samme butikkene har derimot jevn og ganske høy kvalitet, og jeg har gått over til disse så sant jeg har tid til å tine dem. Derimot har jeg også spist ferske Hvalerreker kjøpt fra båt av noen som kjenner fiskerne og vet hvem som har ting på stell, og det tror jeg er de beste rekene jeg har spist i mitt snart 50-årige liv.) 

Anonymkode: 57a03...d92

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten: Minimums-servering for reker her i huset er, som for mange andre en halvkilo reker pr. pers, fersk loff, smør, ekte majones og sitron, og øl eller tørr hvitvin å drikke.

Oftest lager vi aioli i stedet for å bruke majones, og det er godt med et dryss nykvernet svart pepper og litt finhakket rødløk. (Vi bruker sitron og pepper, aldri sitronpepper.) Tørr rosévin eller champagne er også skikkelig godt til. :) Salatblader og annet grønt bryr vi oss ikke om. 

Anonymkode: 57a03...d92

AnonymBruker
Skrevet

For å få virkelig gode ferske reker må man spise dem når de er på topp og i sesong. Og det er om vinteren, typisk januar/februar. Når det blir varmere i vannet gjør rekene seg klar til gyting, og konsistensen på kjøttet blir slappere.

Frosne reker er ofte fanget når de er på sitt beste. Derfor kan frosne reker fra vinteren om sommeren smake bedre enn ferske reker fisket samme sommerdag.

Anonymkode: 31c0e...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...