AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Er det slik at om man har gått på AAP i flere år, også fyller man 26 år. Vil det da bli sendt søknad om ung ufør tillegget automatisk? Fikk nettopp brev om dette, og jeg har ikke søkt, og saksbehandler har ikke nevnt det. Snakket om ufør tidlig i behandling, men nå så er ufør uaktuelt. Så forstår ikke helt om saksbehandler har søkt om dette bak ryggen min... er det noe alle får "tilbud" om dersom man havnet på AAP på grunn av sykdom eller skade før man fylte 26? Er så kronglete å få tak i saksbehandler via telefon. Sitte en halvtime i telefon kø, for så å vente i to uker på å bli ringt opp. Skjer ikke, så jeg ringer og må vente enda en halvtime også venter jeg i dagsavis, før jeg endelig får tak i personen. Derfor prøver jeg her først. Anonymkode: 94348...617
SesameStreet Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Det er variabelt om hvordan det foregår. Du, som bruker, kan velge å søke om det selv. Saksbehandleren, som har kjennskap til saken din, kan begjære at du får det uten at du trenger å samtykke til det. Det er snakk om en ekstra utbetaling som du har krav på. F.eks meg. Jeg har et barn. Om de hadde glemt barnetillegget, så kunne de bare lagt det til i utbetalingen min uten at jeg trenger å søke om det eller samtykke til det. Det er ikke noe som alle får tilbud om, nei. Du må ha en alvorlig sykdom der uføretidspunktet blir satt før 26 år. Å bli syk før 26 år, er bare en av vilkårene. Jeg får det ikke og fyller ikke vilkårene for å få det, men jeg vet om flere som har fått det. Føler du at det er feil at du får det? Er det som du reagerer på? Det er jo snakk om noen ekstra kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 4 minutter siden, SesameStreet skrev: Det er variabelt om hvordan det foregår. Du, som bruker, kan velge å søke om det selv. Saksbehandleren, som har kjennskap til saken din, kan begjære at du får det uten at du trenger å samtykke til det. Det er snakk om en ekstra utbetaling som du har krav på. F.eks meg. Jeg har et barn. Om de hadde glemt barnetillegget, så kunne de bare lagt det til i utbetalingen min uten at jeg trenger å søke om det eller samtykke til det. Det er ikke noe som alle får tilbud om, nei. Du må ha en alvorlig sykdom der uføretidspunktet blir satt før 26 år. Å bli syk før 26 år, er bare en av vilkårene. Jeg får det ikke og fyller ikke vilkårene for å få det, men jeg vet om flere som har fått det. Føler du at det er feil at du får det? Er det som du reagerer på? Det er jo snakk om noen ekstra kroner i måneden. Ok, har fått ny saksbehandler som jeg ikke har møtt enda. Fikk beskjed for et par uker siden. Så kan være hun som har gjort det, vet ikke. AAP + ung ufør utgjør så å si like mye som AAP + bostøtte (det jeg har). Ved ung ufør så mister du bostøtte, men summen blir det samme sånn ca. Så økonomisk sett så er det ikke så viktig. Dessuten så er ikke vanlig ufør aktuelt for meg, over mitt lik. Har funnet riktig behandling og medisiner som faktisk funker, etter 4 år med prøving og feiling. Så jeg vil bli frisk en dag, det er jeg helt sikker på. Så synes det er litt rart at det i det hele tatt ble søkt om ung ufør tillegget. Forstår bare ikke hvorfor det ble søkt om akkurat dette. Fikk avslag så klart, hadde ikke forventet noe annet. ts Anonymkode: 94348...617
SesameStreet Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, har fått ny saksbehandler som jeg ikke har møtt enda. Fikk beskjed for et par uker siden. Så kan være hun som har gjort det, vet ikke. AAP + ung ufør utgjør så å si like mye som AAP + bostøtte (det jeg har). Ved ung ufør så mister du bostøtte, men summen blir det samme sånn ca. Så økonomisk sett så er det ikke så viktig. Dessuten så er ikke vanlig ufør aktuelt for meg, over mitt lik. Har funnet riktig behandling og medisiner som faktisk funker, etter 4 år med prøving og feiling. Så jeg vil bli frisk en dag, det er jeg helt sikker på. Så synes det er litt rart at det i det hele tatt ble søkt om ung ufør tillegget. Forstår bare ikke hvorfor det ble søkt om akkurat dette. Fikk avslag så klart, hadde ikke forventet noe annet. ts Anonymkode: 94348...617 Ja, da skjønner jeg du klør deg i hodet når du får avslag. Det ville jeg reagert litt på. Det er vanskelig å forstå hva som har foregått når du får avslag på et tillegg som du aldri har bedt om å få. Jeg trodde, vel, min erfaring er at når saksbehandleren tar initiativ til tillegget så er saken så soleklar at det går rett gjennom på en, to, tre. Om du har fått ny saksbehandler nettopp, så kan det være at den gamle har satt i gang prosessen?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, SesameStreet skrev: Ja, da skjønner jeg du klør deg i hodet når du får avslag. Det ville jeg reagert litt på. Det er vanskelig å forstå hva som har foregått når du får avslag på et tillegg som du aldri har bedt om å få. Jeg trodde, vel, min erfaring er at når saksbehandleren tar initiativ til tillegget så er saken så soleklar at det går rett gjennom på en, to, tre. Om du har fått ny saksbehandler nettopp, så kan det være at den gamle har satt i gang prosessen? Aner ikke jeg, sitter her som et spørsmålstegn og prøver å google til jeg blir blå. Må nok bare bite i det sure eple og ringe på mandag. Gud det blir en slitsomt uke å måtte vente på å bli ringt opp. Vet ikke om det er nødvendig heller, har ikke tenkt å klage på avslaget. ts Anonymkode: 94348...617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå