Gå til innhold

Katt sommer; kjølematte til hund og stikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to spørsmål som jeg ønsker input på.

For det første, mine to katter elsker alt av flyvende insekter, de har enda ikke fått tak i en veps/bie/humle, men det kan jo skje. Hva gjør jeg om det skjer? Bjørnemoren i meg tenker vetrinær!!! Ingen tid å miste, mens en annen del av meg tenker at det kanskje er overreagering og at en på lik linje som med mennesker bør avvente situasjonen, følge med på reaksjonen og handle der i fra. Kan alltids ta en telefon til dyrlegen å spørre,men siden jeg allerede var inne på KG hvorfor ikke slenge med et spm :) 

Det andre. Jeg kjøpte i dag en slik"kjølematte til hund". Det er fryktelig varmt! Og enn om jeg vet at katter er ørkendyr av natur, så blir en jo litt bekymret. 

Jeg gir dem nå våtfor to ganger om dagen for litt ekstra væske inntak, har en vannfontene som de er veldig glad i. Jeg gir dem litt melon også for væskeopptsk (de elske det!). 

Men har noen erfaring med slike matter? Bruker katter dem? Katter søker ofte varmen og solsteiken, men nå er det jo bare helt fælt varmt! Matten er nå kjøpt og lagt frem allerede, men var interessert i å høre hva folk har å si :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjølematte til hund vet jeg ingenting om. 

Men jeg har bodd mange år i Sør-Europa der temperaturer over 30 grader var helt normalt som sommeren. Også opp mot nærmere 40. Kattene mine klarte seg helt fint. De er flinke til å finne skyggefulle steder. Bare husk at de har tilgang til friskt vann (bytt vann flere ganger daglig). 

Den ene pusen min jaktet på en humle, og humla vant. Det var tydeligvis vondt, for pus hinket rundt på 3 ben. Vi dro til veterinær. Hun smurte på noe salve og tok på en liten sokk og tapet sokken godt fast. Det var nok for at pus ikke skulle slikke av salven. Pus var i topp form dagen etter. Når det gjelder veps, er det nok verre. Og kanskje spesielt dersom vepsen kommer inn i munnen. Du må bare følge med. Det er jo det samme for hunder (og mennesker). Et vepsestikk i luftveiene kan være svært farlig. 

Anonymkode: 97558...107

AnonymBruker
Skrevet

Har to katter. En jente og en gutt.

Jenta har fanget of spist veps noen ganger, til min store skrekk. Vet ikke om hun har stukket seg, men skulle hun hovne opp, så blir det rett til dyrelegen.

Hun har absolutt ingen interesse av kjølematten, men guttepusen elsker den. Han er litt latere av natur, og så har han betydelig mye mere underull enn jentepusen. Han er også noe eldre en hun er.

Anonymkode: deab4...142

Skrevet

Jeg har to pelsdotter, og yngstemann jaktet humle da han var førsteårspus, humla vant. Han endte opp med en boksehanske-pote i et lite døgn, og jakter ikke lenger på stripete jævler.
Så lenge de ikke blir stukket i munnen/halsen er ikke bier, veps eller humler noe farlige for katter, selv om det er dritskummelt for matmor første gangen man opplever det. Idioten haltet natta over, og hevelsen hadde halvert seg allerede neste morgen, så han var ikke spesielt affisert av det.
Gamlepus er ikke så interessert i flygeting.

For å holde temperaturen til kattene nede kan du legge isbiter i vannskålene deres. Eller lage en slik en;

Kjølematte er ikke spesielt viktig, kattepelsen er laget for å holde varmen ute, og ikke for å holde på varmen, så de klarer seg bedre i varmen enn i kulda.
Har dine tykk pels, kan du gre/børste dem litt oftere for å hjelpe til å fjerne den tykke underulla for å la pelsen bli litt lettere.

Du kan også legge våtfóret i kjøleskapet slik at det er kaldt når du gir det til pelsdottene.

Skrevet

Tenkte jeg kunne legge til at kjølematta har nå vert i hus i et par timer og han ene bruker den. Om det er pga kjøleeffekt eller bare for det er en matte å ligge på... who knows, men den brukes 😸 

Hiver et par isbiter i fontenen i ny og ne, de smelter ganske fort da. Hender jeg også tar frem en skål med nytt kalt vann i tilfelle det kan vekke interessen, men de drikker som regel ikke. Sikker bare jeg som overdriver 😹 de er jo faktisk ørkendyr opprinnelig, men mine har begge to lang pels, så det ser jo varmt ut :) 

Skrevet

Katten vår går etter humler hele tiden og har ikke skadet seg enda=)

• 1 år senere...
Skrevet

God pusemamma du er ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Kjølematten kan du jo bare legge frem og se om de bruker den :) Katter eeeelsker varme, og de tåler det svært godt, så selv om du svetter er det ikke sikkert de synes det er kjipt i det heletatt. Når gradestokken bikker 25-30 pluss i skyggen om sommeren pleier jeg å ta litt vann i hendene og klappe over pelsen på dem, for da er de så fryktelig sløve at de verken spiser eller drikker nok (synes jeg da...). Da begynner de å vaske seg, for pelsen er jo "skitten" ;) ... og får dermed i seg litt væske på den måten. 

Isbiter i vannskålen er en god idé for å gjøre vannet kaldt, men det viktigste er uansett at de ikke blir dehydrerte, ikke nødvendigvis at de blir kjølt ned. 

Hvis katten blir stukket av veps på en sånn måte som gjør at den svulmer opp i munnen som kan gjøre pusting vanskelig så ville jeg ringt veterinær og fått en time asap. Du kan jo ringe uansett, om du er bekymret :)

Anonymkode: 483ce...767

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjølematten kan du jo bare legge frem og se om de bruker den :) Katter eeeelsker varme, og de tåler det svært godt, så selv om du svetter er det ikke sikkert de synes det er kjipt i det heletatt. Når gradestokken bikker 25-30 pluss i skyggen om sommeren pleier jeg å ta litt vann i hendene og klappe over pelsen på dem, for da er de så fryktelig sløve at de verken spiser eller drikker nok (synes jeg da...). Da begynner de å vaske seg, for pelsen er jo "skitten" ;) ... og får dermed i seg litt væske på den måten. 

Isbiter i vannskålen er en god idé for å gjøre vannet kaldt, men det viktigste er uansett at de ikke blir dehydrerte, ikke nødvendigvis at de blir kjølt ned. 

Hvis katten blir stukket av veps på en sånn måte som gjør at den svulmer opp i munnen som kan gjøre pusting vanskelig så ville jeg ringt veterinær og fått en time asap. Du kan jo ringe uansett, om du er bekymret :)

Tråden er 2 år gammel 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 20111...dcf

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tråden er 2 år gammel 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 20111...dcf

Beklager, den dukket opp som ny fordi noen kommenterte i den, og jeg svarte uten å se på datoene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...