AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Noen som vet om kallus er vanlig å få etter et stressbrudd i bekkenet? Eller er det farlig, skadelig? Har hatt smerter i nesten 2 måneder, og fikk svar på CT i dag. "Ramus inferior ossis pubis høyre side viser status etter udislokert fraktur med allerede tegn til noe kallus". Står også at det er "mistanke om 9-10 mm cyste liggende anteriort i området som kan teoretisk være en locus minoris resistens". Vet jeg kan spørre legen, men hun er ikke ledig før på onsdag. Anonymkode: 18ded...224
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Det SKAL være kallusdannelse, så det er ikke farlig nei, bare positivt. Kallus er det som skal bli til nytt benvev, kort fortalt Angående cysten har jeg mindre kunnskap, men det kan jo dreie seg om et lite område med betennelse foran bruddet kanskje? Anonymkode: 9d890...243
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det SKAL være kallusdannelse, så det er ikke farlig nei, bare positivt. Kallus er det som skal bli til nytt benvev, kort fortalt Angående cysten har jeg mindre kunnskap, men det kan jo dreie seg om et lite område med betennelse foran bruddet kanskje? Anonymkode: 9d890...243 Okei, så det kan tyde på at bruddet er i ferd med å tilheles? Siden det er tegn til noe kallus? Synes det er litt rart at det går så lang tid, siden jeg har kuttet ut løping helt siden smertene kom. Er det vanlig med betennelse foran et brudd? Anonymkode: 18ded...224
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Kallus er kroppens tilhelingsvev etter brudd, så det er helt normalt. Et brudd bruker tid å bli bra, så at det fremdeles er vondt er helt naturlig. Cysten beskrives som et mulig locus minoris resistens, som dr Google forteller meg at er et begrep for et område som er mer sårbart, og som da rtg-legen mener teoretisk sett kan gi en svakhet i området. Så at det har noe med betennelse å gjøre høres ut som gjetting fra innlegget over. Forøvrig er inflammasjon (altså betennelse) kroppens generelle reaksjon på skade, så det vil gjerne være inflammasjonsreaksjon rundt et brudd. (trodde du/noen med omtrent samme problem var helsestudent, med kunnskap om hvor man sjekker slike ting i gode kilder? Hvis det ikke er deg så kanskje den andre med lignende problem som var helsefagstudent kan bidra med erfaring.) Anonymkode: c01dd...238
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kallus er kroppens tilhelingsvev etter brudd, så det er helt normalt. Et brudd bruker tid å bli bra, så at det fremdeles er vondt er helt naturlig. Cysten beskrives som et mulig locus minoris resistens, som dr Google forteller meg at er et begrep for et område som er mer sårbart, og som da rtg-legen mener teoretisk sett kan gi en svakhet i området. Så at det har noe med betennelse å gjøre høres ut som gjetting fra innlegget over. Forøvrig er inflammasjon (altså betennelse) kroppens generelle reaksjon på skade, så det vil gjerne være inflammasjonsreaksjon rundt et brudd. (trodde du/noen med omtrent samme problem var helsestudent, med kunnskap om hvor man sjekker slike ting i gode kilder? Hvis det ikke er deg så kanskje den andre med lignende problem som var helsefagstudent kan bidra med erfaring.) Anonymkode: c01dd...238 Jeg har lest at et brudd skal tilhele i løpet av 8 uker, og derfor synes jeg det er rart at dette ikke har tilhelet. Står også i svaret fra CT at "ingen overbevisning om pseudartrose, men frakturlinjen er vel tydelig". Dette tolker jeg som at bruddet er svært lite tilhelet...? Jeg er ikke helsestudent? Har prøvd å google det som står i CT-svaret, men ikke blitt klok på det Anonymkode: 18ded...224
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at et brudd skal tilhele i løpet av 8 uker, og derfor synes jeg det er rart at dette ikke har tilhelet. Står også i svaret fra CT at "ingen overbevisning om pseudartrose, men frakturlinjen er vel tydelig". Dette tolker jeg som at bruddet er svært lite tilhelet...? Jeg er ikke helsestudent? Har prøvd å google det som står i CT-svaret, men ikke blitt klok på det Anonymkode: 18ded...224 Tilheling vil variere avhengig av bruddtype, behandling og belastning. Hvis du googler ramus inferior fracture healing time kommer det opp en del om løpere og stressfrakturer, som viser at dette kan ta lang tid. Avlasting er tingen. REglene for fysioterapi er også endret, slik at du kan oppsøke fysioterapeut uten henvisning og betale det samme. Det ville jeg gjort, for å få råd og veiledning. http://gazelle74.blogspot.com/2012/05/pubic-ramus-fracture-in-distance-runner.html http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=5084116 Var dette innlegget jeg mente ang helsefagstudent Anonymkode: c01dd...238
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå