Gå til innhold

Si opp stilling før man har begynt pga. annet tilbud - hva gjelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet i den situasjonen at jeg har fått tilbud om, og takket ja til skriftlig, jobb på en skole i 100% årsvikariat (01.08.18-31.07.2019). Men jeg var i samme periode på flere intervjuer, og fikk i dag tilbud om jobb på den skolen jeg helst ville jobbe på. Også 100% årsvikariat i samme periode.

De på skolen hvor jeg først fikk jobbtilbud er/var kjempehyggelige, og jeg gruer meg skikkelig til å ringe dit. Men før jeg eventuelt gjør det, lurer jeg på hvilke regler som gjelder?

Om oppsigelsestiden er på 2 måneder, er det jo kanskje for sent å takke ja til det andre tilbudet? Altså siden begge jobbene har offisiell startdato 1.august (men faktisk startdato er 14.august).

Hva burde jeg gjøre? Føler meg slem om jeg gjør helomvending og takker nei til den første jobben, men har jo mest lyst på den andre.

Anonymkode: 609bf...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder oppsigelsestid som angitt i arbeidskontrakten. På et års vikariat tror jeg det er en måned som gjelder. 

Arbeidsgiver vil normalt her ønske å få på plass en annen lærer fra skolestart. 

Gi beskjed så snart som mulig, så rekker de å kontakte neste person på lista. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kommet i den situasjonen at jeg har fått tilbud om, og takket ja til skriftlig, jobb på en skole i 100% årsvikariat (01.08.18-31.07.2019). Men jeg var i samme periode på flere intervjuer, og fikk i dag tilbud om jobb på den skolen jeg helst ville jobbe på. Også 100% årsvikariat i samme periode.

De på skolen hvor jeg først fikk jobbtilbud er/var kjempehyggelige, og jeg gruer meg skikkelig til å ringe dit. Men før jeg eventuelt gjør det, lurer jeg på hvilke regler som gjelder?

Om oppsigelsestiden er på 2 måneder, er det jo kanskje for sent å takke ja til det andre tilbudet? Altså siden begge jobbene har offisiell startdato 1.august (men faktisk startdato er 14.august).

Hva burde jeg gjøre? Føler meg slem om jeg gjør helomvending og takker nei til den første jobben, men har jo mest lyst på den andre.

Anonymkode: 609bf...8f9

Si i fra med en gang, det løser seg helt sikkert for deg. Men gi beskjed nå! 

Gjest Klokkeblomst90
Skrevet

Jeg tror du har to ukers oppsigelse gjensidig i prøveperioden på 6 måneder. Jeg har sagt opp jobben min etter bare en uke, fordi jeg fikk et bedre tilbud. Og jeg har bare to ukers oppsigelsestid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...