AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Jeg har hørt at gjenomsnitts-nordmannen inntar 1,6 gram protein per kg. kroppvekt, at minimum bør være 0,8, men at det er et minimum slik at 1,6 er bedre. Jeg går ned i vekt og spiser 1500 kcal per dag. Jeg ligger mellom 15 og 30% av det daglige inntaket i protein (anbefalt er 10-20), i snitt litt i overkant av 20. Veier 95 kg Når jeg regner ut dette så ligger jeg å vipper mellom 0,7 og 0,9 gram pr. kg kroppsvekt. Andelen vil jo øke ettersom jeg går ned, men er bekymret for at jeg ikke får i meg nok proteiner. Har jeg regnet rett? Og bør jeg ha økt fokus på å få i meg proteiner? Har tenkt at jeg ligger bra an når jeg følger anbefalingen. Men det må kanskje være sånn mens jeg går ned i vekt? Anonymkode: e089a...611
Pringle Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Energiprosentandel og gram per kilo kroppsvekt er to dårlige måte å bestemme proteinbehov på. Proteinbehovet ditt er noenlunde likt uavhengig av hvor mye du veier - det burde baseres på høyde, eller fettfri masse; men litt økt når du skal ned i vekt - siden du helt sikkert vil beholde så mye muskler som mulig. Men det å ikke gå for langt ned i kalorier totalt, er enda mer viktig for å ikke miste for mye muskelmasse; samtidig er det viktig at du holder deg til kaloriunderskuddet, og der kommer energiprosentandel inn - et kosthold hvor du tilstreber å få rundt 20 prosent av kaloriene fra protein, vil være enkelt å sette opp, og følge.
Inwe Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Nja, det spørs jo helt hva målet ditt er. Trener du styrke? Vil du øke muskelmassen mens du går ned og etter du er ferdig? Antagelig får du i deg nok i dag, men jeg vil likevel anbefale deg å spise mer. Rett og slett av den grunn at proteiner holder deg mett lenger og i overskudd vil proteiner legge seg mer riktig (altså ikke på problemområdene dine). Proteiner kan også hjelpe deg med å gå ned, men jeg klarer ikke forklare det på noen annen måte enn egne erfaringer. Selv fokuserer jeg på proteiner, teller ikke kalorier og går ned 0,5-1 kg i uka til tross for at jeg ikke er overvektig (jeg drikker i tillegg litt mere øl enn jeg bør i helgene da jeg bor i er øl-land for tiden). Jeg veier i dag 68 kg, er 175 høy og vil ned noen kg til (har veid 120 kg tidligere). Spiser vel rundt 150-200g protein om dagen, skal alltid være over 100g.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Du kan slappe av når det gjelder proteiner. Den regelen fungerer ikke så bra når du er ovevektig, det er ikke som om all overvekten er muskler som trenger protein. Om du absolutt vil regne det ut, spis heller protein x den kroppsvekten du vil ha som normalvektig. Ta en normal BMI, da burde du få i deg rikelig med protein Å utvikle proteinmangel i Norge er veldig vanskelig, da skal du sulte deg over lengre tid og leve på suppe. Spiser du 1500 kcal og ca 15-35% av det er protein, så er du innafor Anonymkode: 6d98e...355
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Skjønner at jeg trenger mindre av alt når jeg er overvektig. Dumt det regnes ut på denne måten da. Spesielt for oss som skal ned i vekt og prøver å søke kunnskap. Jeg regnet ut at med 25% av 1500 kcal spiser jeg 94 gram proteiner hver dag (hvis jeg har regnet rett). Må prøve å ligge på 30% da. Jeg gjør det mange dager. Må se litt på historikken i dagboka hva som er utslagsgivende. Får prøve å bytte ut bananen jeg spiser til mellommåltid med noe meieriprodukt i hvert fall. Har vært litt dårlig på å få i meg melk uansett siden jeg ikke vil drikke kcal. når jeg skal ha så få. Jeg liker best kondisjonstrening ute nå. Sykler, prøver å lære å jogge litt og går turer. Må vel lære meg litt styrketrening før jeg blir gammel og benskjør, men en ting om gangen. Anonymkode: e089a...611
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan slappe av når det gjelder proteiner. Den regelen fungerer ikke så bra når du er ovevektig, det er ikke som om all overvekten er muskler som trenger protein. Om du absolutt vil regne det ut, spis heller protein x den kroppsvekten du vil ha som normalvektig. Ta en normal BMI, da burde du få i deg rikelig med protein Å utvikle proteinmangel i Norge er veldig vanskelig, da skal du sulte deg over lengre tid og leve på suppe. Spiser du 1500 kcal og ca 15-35% av det er protein, så er du innafor Anonymkode: 6d98e...355 Det er jo det jeg hører, men så sier denne forskeren «minimum 0,8 og de fleste ligger på 1,6». Ville bare sjekke hva jeg ligger på. Anonymkode: e089a...611
Rumle Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at gjenomsnitts-nordmannen inntar 1,6 gram protein per kg. kroppsvekt --- Anonymkode: e089a...611 Hvor har du lest det? Det kan da ikke stemme?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 7 minutter siden, Rumle skrev: Hvor har du lest det? Det kan da ikke stemme? Sorry. Det var en enkeltstudie av unge utrente personer og i den gruppen var gjennomsnittet 1,6. Hørte det på Sprekpodden 31. januar i år med en forsker fra NIH (og en fra Proteinfabrikken siden de hadde hatt en debatt). Han fra NIH anbefaler mellom 1,2 og 1,8 og sier at 0,8 er et absolutt minimum. Fra ca. 6 min. 30 sek. ut i podden. Anonymkode: e089a...611 1
Rumle Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sorry. Det var en enkeltstudie av unge utrente personer og i den gruppen var gjennomsnittet 1,6. Hørte det på Sprekpodden 31. januar i år med en forsker fra NIH (og en fra Proteinfabrikken siden de hadde hatt en debatt). Han fra NIH anbefaler mellom 1,2 og 1,8 og sier at 0,8 er et absolutt minimum. Fra ca. 6 min. 30 sek. ut i podden. Anonymkode: e089a...611 Det kan godt være det stemmer, bare hørtes så mye ut for en gjennomsnitts-nordmann. Skal sjekke podden, takk for tips
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Sorry. Det var en enkeltstudie av unge utrente personer og i den gruppen var gjennomsnittet 1,6. Hørte det på Sprekpodden 31. januar i år med en forsker fra NIH (og en fra Proteinfabrikken siden de hadde hatt en debatt). Han fra NIH anbefaler mellom 1,2 og 1,8 og sier at 0,8 er et absolutt minimum. Fra ca. 6 min. 30 sek. ut i podden. Anonymkode: e089a...611 Absolutt minimum for hva? Unngå proteinmangel der du må på sykehus? Anonymkode: 6d98e...355
matrobot Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 0.8 er minimum for å «beholde» musklene ved vektnedgang, men det er anbefalt å ha mer protein enn det mye for å unngå muskeltap. Muskler er viktig for å forbrenne fettet. Du bør beholde mye av disse som mulig ved vektnedgang - 1.6g per kilo høres ikke så dumt ut. Men istedenfor å telle / regne ut, kan man f.eks. bruke en app som passer på for deg. Jeg bruker f.eks. MyFitnessPal - til å holde oversikt over hvor mye protein jeg tar. Man kan også justere tallene selv. Helt gratis (har aldri abonnert, hehe).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå