Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på den nye bemanningsnormen kontra den gamle? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, yabbadoo skrev:

Hva er forskjellen på den nye bemanningsnormen kontra den gamle? 

Det har aldri vært en lovfestet norm, men en uskreven regel om at det er 1/3 små barn og 1/6. 

Så det eneste som har skjedd, er at en uskreven regel har blitt lovfestet 

Anonymkode: 3fea8...368

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært en lovfestet norm, men en uskreven regel om at det er 1/3 små barn og 1/6. 

Så det eneste som har skjedd, er at en uskreven regel har blitt lovfestet 

Anonymkode: 3fea8...368

Hva har det å si med det høye fraværet barnehagene har. Sier loven noe om hvor mange som skal være tilstede til envher tid med barna, eller hvor mange som skal være ansatt ( men er for øyeblikket hjemme i sykmelding, på kurs, på pause, på møte)  pr barn? 

Anonymkode: 7b161...920

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si med det høye fraværet barnehagene har. Sier loven noe om hvor mange som skal være tilstede til envher tid med barna, eller hvor mange som skal være ansatt ( men er for øyeblikket hjemme i sykmelding, på kurs, på pause, på møte)  pr barn? 

Anonymkode: 7b161...920

Nei, det var oppe til forslag, men ble ikke vedtatt. Så egentlig ingen reell forandring, men man kan forvente en høyere andel pedagoger, siden pedagognormen ble vedtatt.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, atropos skrev:

Nei, det var oppe til forslag, men ble ikke vedtatt. Så egentlig ingen reell forandring, men man kan forvente en høyere andel pedagoger, siden pedagognormen ble vedtatt.

Og høyere antall pedagoger er ikke noen god ting for å få flere voksne på gulvet, siden pedagoger skal ha plantid og pedmøter som tar tid borte fra barna. Høyere andel pedagoger vil ikke gi bedre kvalitet dersom det ikke er nok voksne til stede til at man kan gjennomføre pedagogisk opplegg.

Som assistent i barnehage støtter jeg barnehageopprøret. Vår barnehage har fulgt normen lenge, men siste årene har det blitt stadig mer møter, kurs og dokumentering som tar tid borte fra barna, og selv uten sykdom er bemanningen på grensen til uforsvarlig flere ganger i måneden. Det går bra, men med 2 voksne på 14 barn 1-3 år er man veldig sårbar hvis noe skulle skje. Det gjør også at syke ansatte knasker paracet på møtedager fordi en vikar ikke ville taklet situasjonen. 

Anonymkode: 74366...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og høyere antall pedagoger er ikke noen god ting for å få flere voksne på gulvet, siden pedagoger skal ha plantid og pedmøter som tar tid borte fra barna. Høyere andel pedagoger vil ikke gi bedre kvalitet dersom det ikke er nok voksne til stede til at man kan gjennomføre pedagogisk opplegg.

Som assistent i barnehage støtter jeg barnehageopprøret. Vår barnehage har fulgt normen lenge, men siste årene har det blitt stadig mer møter, kurs og dokumentering som tar tid borte fra barna, og selv uten sykdom er bemanningen på grensen til uforsvarlig flere ganger i måneden. Det går bra, men med 2 voksne på 14 barn 1-3 år er man veldig sårbar hvis noe skulle skje. Det gjør også at syke ansatte knasker paracet på møtedager fordi en vikar ikke ville taklet situasjonen. 

Anonymkode: 74366...e9f

Det er nettopp det... og i noen bhg må gode assistenter slutte fordi det skal pedagoger inn. I bhg til barna våre må en knallgod assistent slutte fordi det må inn en ped, og bhg har ikke økonomi til å ha ekstra personale. 

Pedagoger er heller ikke fornøyde med all den dokumentasjonen som det er krav til. Det tar sykt mye tid fra barna. Jeg jobber selv som pedagog, og jada, noen møter må man jo ha, men mye av den tiden jeg er borte fra avdeling bruker jeg på å dokumentere ting fordi regjeringen ikke stoler på at jeg kan gjøre jobben min...(?)

Anonymkode: f1555...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...