Gå til innhold

Komplimenter som ikke er komplimenter. Svare hva?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke normalt en person som biter meg i tungen, men jeg har lagt merke til at det er en situasjon som gjør at jeg mister munn og mæle. Det er når noen sier noe tilsynelatende positivt, men med en tone eller et uttrykk som gjør at det ikke høres positivt ut. Da blir jeg helt tom for svar, og selv etterpå, når jeg har fått tenkt meg om, lurer jeg på hva jeg burde ha svart. Normalt sier jeg enkelt og greit "Takk!" når jeg får komplimenter, men hva svarer man når det gis et kompliment, som egentlig ikke høres ut som et kompliment, på grunn av av måten det blir sagt på? 

Eksempel 1: Jeg har på meg en lang kjole på jobben, og pent tilbehør. Så sier en kollega "Sjekk den fjonge frua da! Skal du på vift?". Nærmest med spydig undertone. (Vi har generelt et godt kollegaforhold.) 

Eksempel 2: En forretningsforbindelse kommer innom meg for å hente noe. Jeg inviterer inn mens jeg gjør klart, og hun stopper i døren til stuen og ser seg om. Så sier hun "Åh! Du er en slik som er flink på interiør også du!"  Sagt i helt nøytralt tonefall, nærmest som om hun tenkte høyt. Ikke et smil. Jeg oppfattet det nærmest som om det var noe som irriterte henne. (Generelt har også vi et godt samarbeid.) 

Hva svarer man på slikt og tilsvarende? Uten å bli ufin, selv om min umiddelbare tanke er "Hva i all verden stikker under her?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns ikke disse kommentarene var ufine jeg da.

Anonymkode: 94971...8bd

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eksempel 1 ville jeg spøkt med et eller annet tilbake.

I eksempel 2 ville jeg takket. "Så hyggelig at du synes det." Så får hun heller tenke hva hun vil ellers.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg er ikke normalt en person som biter meg i tungen, men jeg har lagt merke til at det er en situasjon som gjør at jeg mister munn og mæle. Det er når noen sier noe tilsynelatende positivt, men med en tone eller et uttrykk som gjør at det ikke høres positivt ut. Da blir jeg helt tom for svar, og selv etterpå, når jeg har fått tenkt meg om, lurer jeg på hva jeg burde ha svart. Normalt sier jeg enkelt og greit "Takk!" når jeg får komplimenter, men hva svarer man når det gis et kompliment, som egentlig ikke høres ut som et kompliment, på grunn av av måten det blir sagt på? 

Eksempel 1: Jeg har på meg en lang kjole på jobben, og pent tilbehør. Så sier en kollega "Sjekk den fjonge frua da! Skal du på vift?". Nærmest med spydig undertone. (Vi har generelt et godt kollegaforhold.) 

Eksempel 2: En forretningsforbindelse kommer innom meg for å hente noe. Jeg inviterer inn mens jeg gjør klart, og hun stopper i døren til stuen og ser seg om. Så sier hun "Åh! Du er en slik som er flink på interiør også du!"  Sagt i helt nøytralt tonefall, nærmest som om hun tenkte høyt. Ikke et smil. Jeg oppfattet det nærmest som om det var noe som irriterte henne. (Generelt har også vi et godt samarbeid.) 

Hva svarer man på slikt og tilsvarende? Uten å bli ufin, selv om min umiddelbare tanke er "Hva i all verden stikker under her?" 

Det er nok ikke noe vondt med i de tingene, tenker jeg. 

Men om det skulle være en liten mulighet for at det er det, hadde jeg ikke gitt de 'makten' til å la det gå inn på meg. Jeg hadde bare svart 'takk', og latet som om jeg ikke forsto. :) med mindre det er noe som skjer hele tiden da, at du oppfatter at enkelte 'spøker' litt på din bekostning, da hadde jeg spurt rett ut hva de mener med det. 

Anonymkode: 5be39...be7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne folk er så ekle... Tror ofte det handler om misunnelse jeg.. at man liksom må komme med en stikkende kommentar når noen ser bra ut, har noe fint eller sånn. Et forsøk på å hevde seg rett og slett, ved å antyde at «du skal ikke tro du er noe». Og så sier de det gjerne på en sånn måte at det er vanskelig å ta dem på det, for da er det du som er den kjipe og «de mente det jo bare snilt». 

Men hva skal man gjøre med det? Jeg prøver å overse spydigheterne og takke oppriktig for «komplimentet», fordi jeg tipper det er ganske irriterende hvis formålet var å gjøre meg forlegen eller jekke meg ned... Ellers prøver jeg bare å svare kort og bytte tema. 

Anonymkode: c617f...e3b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel 1 var da ikke så ille. Kompliment med humor til slutt.

Eksempel 2 kan ha vært greit, men må nesten være der for å føle på det da. Det du følte hun mente er ikke nødvendigvis slik andre ville oppfattet det som. Spørs hvor sensitiv man er kanskje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånne folk er så ekle... Tror ofte det handler om misunnelse jeg.. at man liksom må komme med en stikkende kommentar når noen ser bra ut, har noe fint eller sånn. Et forsøk på å hevde seg rett og slett, ved å antyde at «du skal ikke tro du er noe». Og så sier de det gjerne på en sånn måte at det er vanskelig å ta dem på det, for da er det du som er den kjipe og «de mente det jo bare snilt». 

Men hva skal man gjøre med det? Jeg prøver å overse spydigheterne og takke oppriktig for «komplimentet», fordi jeg tipper det er ganske irriterende hvis formålet var å gjøre meg forlegen eller jekke meg ned... Ellers prøver jeg bare å svare kort og bytte tema. 

Bare en liten tilføyelse til innlegget mitt - nå går jeg så klart ut fra at det faktisk ER en ekkel undertone der da. Jeg prøver normalt å være raus og putter mye i «hun mente sikkert ikke noe vondt med det». Men noen folk er jo eksperter på det der med å gi «komplimenter» som egentlig ikke er hyggelig ment. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Trolltunge said:

Tenker at du enten er flink å gjennomskue mennesker og derfor oppfatter undertonen i det de sier. Men det betyr ikke at de faktisk vil være ekle, bare at de har negative følelser som kanskje de selv til og med misliker i seg selv. Du har kanksje følt sjalusi en gang selv om du syntes det var teit å føle i den situasjonen? Noen ganger kan det være slik om man synes noen er flinke til noe (som for eks interiør) eller ser bra ut i en kjole. Kanskje de ønsker være kjipe, kanskje oppfatter du usikkerheten og de negative følelsene mange bærer rundt på og tolker det som om de forsøker være kjipe. 

Eller kanskje du er litt i overkant sårbar grunnet vonde hendelser i fortiden der du overtolker negativt

Du kan evt bare late som om du tar det som et kompliment uansett hva intensjonen deres er. La det prelle av. Ingenting er mer irriterende for den som forsørger terge- enn at fornærmelsen ikke blir oppfattet eller at den blir ignorert.

Anonymkode: 00ce2...9bf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Den første hadde jeg tatt som et forsøk på å være morsom og spilt med. Gud så mye gøy man kan få ut av sånt.

Den andre er litt mer i grenseland. Men hadde nok bare svart takk eller noe og latt det gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe av dette var ufint. Jeg ville nok bare smilt og ikke sagt noe, evt takket etter eksempel 2. Vanligvis har man bare tolket noe i overkant negativt og om det faktisk skulle være ment ufint ville neppe en kommentar fra min side nyttet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke disse kommentarene var ufine jeg da.

Anonymkode: 94971...8bd

Nei, det er jo akkurat det! Komplimentene var ikke ufine, men måten de blir sagt på gjør at det likevel ikke høres ut som et kompliment, slik egentlig. 

Jeg synes faktisk det er mye enklere å få direkte kritikk enn slike udefinerbare "komplimenter". 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare uvitenhet eller personen blir rett og slett overrasket (pga undervurdering/forhåndsdømming).

Ta meg f.eks. - jeg er oppvokst tospråklig og snakker et annet språk i tillegg til norsk. Når jeg snakker mitt andre språk med noen og plutselig bytter til norsk, så sier noen "Oi, du prater bra!".

Det var sikkert godt ment, men jeg er norsk og født i Norge (og har til og med et norsk utseende).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Trolltunge said:

Nei, det er jo akkurat det! Komplimentene var ikke ufine, men måten de blir sagt på gjør at det likevel ikke høres ut som et kompliment, slik egentlig. 

Jeg synes faktisk det er mye enklere å få direkte kritikk enn slike udefinerbare "komplimenter". 

Hvorfor må positive utsagn være ment som komplimenter for at de skal være positive for deg? Jeg hadde satt mer pris på positive ting som noen sier om meg uten å tenke seg om, enn ting de sier for å smigre.

Anonymkode: 4d07b...c89

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nr 1 var mobbing. Jeg har opplevd så mye av dette selv at jeg vet at dette er mobbing skjult under forsøk på å være morsom.

Nr 2 er ren misunnelse og tydeligvis snakket vedkommende før h#n tenkte seg om. Men ville fulgt med på hvordan personen oppfører seg videre da jeg har opplevd at slike har laget seg egne ideer om meg som var så langt fra sannheten det var mulig å komme.

Rent generelt ville jeg rådet deg til kun å ha kontakt i forbindelse med jobb. Ikke slipp de inn i privatlivet ditt.

Anonymkode: 512c0...bce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at du enten er flink å gjennomskue mennesker og derfor oppfatter undertonen i det de sier. Men det betyr ikke at de faktisk vil være ekle, bare at de har negative følelser som kanskje de selv til og med misliker i seg selv. Du har kanksje følt sjalusi en gang selv om du syntes det var teit å føle i den situasjonen? Noen ganger kan det være slik om man synes noen er flinke til noe (som for eks interiør) eller ser bra ut i en kjole. Kanskje de ønsker være kjipe, kanskje oppfatter du usikkerheten og de negative følelsene mange bærer rundt på og tolker det som om de forsøker være kjipe. 

Eller kanskje du er litt i overkant sårbar grunnet vonde hendelser i fortiden der du overtolker negativt

Du kan evt bare late som om du tar det som et kompliment uansett hva intensjonen deres er. La det prelle av. Ingenting er mer irriterende for den som forsørger terge- enn at fornærmelsen ikke blir oppfattet eller at den blir ignorert.

Anonymkode: 00ce2...9bf

Det du skriver i første avsnitt er litt det jeg tenker selv. For ja, jeg har selv følt på sjalusi, eller en slags irritasjon ovenfor at noen tilsynelatende har alt og klarer alt, selv om jeg vet at slikt aldri er tilfellet. Når jeg gir komplimenter til noen der jeg av og til tenker et lite stikk av "Søren og! Skulle ønske jeg...!" så passer jeg veldig på å skjule/skyve bort disse følelsene, og gi dem anerkjennelsen og komplimentene de fortjener, på en oppriktig måte, men jeg tenker også at alle kan bomme litt her. Eller rett og slett ha en dårlig dag selv, og at det egentlig er det som skinner gjennom. At de selv føler seg litt liten akkurat der og da, og så skinner det gjennom en liten uvilje mot at andre ikke har det slik den dagen. (Eller aldri generelt... tror man.)

Jeg tror jeg bør poengtere, jeg føler at jeg takler slike "komplimenter" godt. Jeg blir ikke lei meg, usikker på meg selv, eller drar med meg vonde følelser ut fra dette, men spørsmålet mitt er hva man svarer. I eksempel 2 for eksempel, svarer man: 

1: "Takk!", og later som man ikke har lagt merke til den lille brodden? 

2: "Jo takk for det, det er dessverre en av mine laster at jeg er litt for opptatt av interiør. Også." Altså at man poengterer at man la merke til brodden.

3: "Huff da, det der fikk du til å høres ut som jeg ofrer småbarn på nattestid, men at du forsøker å respektere det, fordi du tror på religionsfrihet!" 😂

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolltunge skrev:

Jeg har fått nesten AKKURAT samme kommentar, av ei som selv ser ut som en grå mus. Bruker ikke sminke, går bare i sort/grått/kaaanskje hvitt.

Jeg svarte (i en like hyggelig tone)

: «det er ganske normalt å ha på sminke/kjole, uten at det nødvendigvis er fest. Noen liker å pynte seg, andre liker å være ei grå mus. Folk er forskjellig» :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, veggteppe skrev:

Jeg har fått nesten AKKURAT samme kommentar, av ei som selv ser ut som en grå mus. Bruker ikke sminke, går bare i sort/grått/kaaanskje hvitt.

Jeg svarte (i en like hyggelig tone)

: «det er ganske normalt å ha på sminke/kjole, uten at det nødvendigvis er fest. Noen liker å pynte seg, andre liker å være ei grå mus. Folk er forskjellig» :) 

Men da tipper man over til å være ufin, og det ønsker jeg ikke. Jeg tenker at under et slikt "kompliment" ligger det gjerne en egen usikkerhet, eller tristhet, og den vil jeg ikke pirke kniv i. Jeg får nesten mer lyst til å gi vedkommende en klem jeg, eller å si en morsomhet på min bekostning, så vedkommende forstår at jeg på ingen måter er bedre. 

Må nesten tillegge at det kan jo ligge under at vedkommende rett og slett ikke liker meg også, men det tror jeg generelt ikke, når det ellers er en person jeg har god tone med. Det er helt ok at ikke alle liker meg, eller at noen kan synes at enkelte sider ved meg er uspiselig, for jeg liker ikke alle jeg heller, men når det er en person man ellers har en grei tone med tenker jeg mer at det bare var noe som stakk vedkommende litt. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, matrobot skrev:

Noen ganger er det bare uvitenhet eller personen blir rett og slett overrasket (pga undervurdering/forhåndsdømming).

Ta meg f.eks. - jeg er oppvokst tospråklig og snakker et annet språk i tillegg til norsk. Når jeg snakker mitt andre språk med noen og plutselig bytter til norsk, så sier noen "Oi, du prater bra!".

Det var sikkert godt ment, men jeg er norsk og født i Norge (og har til og med et norsk utseende).

Ikke alltid sånn at selv om man er født/oppvokst i Norge at man snakker bra norsk...

Anonymkode: 7d24e...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dette er en person du ellers har et godt forhold til er det da mer sannsynlig at du har tolket feil enn at personen faktisk var spydig. Du må være åpen for at det er du som ser følelser og meninger som ikke eksisterer heller enn at normale hyggelige mennesker prøver å være slemme med deg.

Anonymkode: 153d5...ec2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du normalt har et godt forhold til disse personene, tenker jeg at du overtolker, ikke oppfatter humoren til førstnevnte eller at de er litt uheldige med tonefallet slik at det framstår som spydig selv om det ikke var meningen. 

Er det ment spydig, så lat som du ikke oppfatter det. Si takk, det var hyggelig sagt eller lignende, og skriv det på kontoen for uheldige kommentarer. Jeg ville ikke gjort noe mer ut av det med mindre det blir et stort problem.

Anonymkode: 4dbe3...235

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...