Gå til innhold

Gla'nyhet!!: Hjertet vil ha pizza!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I form. 4/2005

Pizza kan halvere risikoen for å få blodpropp i hjertet.

En gruppe italienske forskere har undersøkt 507 hjertepasienter og 478 personer uten hjertelidelser. Forsøkspersonene ble delt inn etter hvor ofte de spiste pizza, og her er resultatet:

Hvis man spiser pizza åtte eller flere ganger per måned, reduseres risikoen for hjerte- og karsykdommer med hele 56 % i forhold til folk som aldri spiser pizza. Hvis man spiser pizza fire til åtte ganger i måneden, reduseres risikoen med 30 prosent, og hvis man spiser pizza en til tre ganger i måneden, reduseres den med 22 prosent.

I undersøkelsen definerte forskerne "1 gang pizza" som 250g pizza. Tidligere undersøkelser har vist at pizza også beskytter mot kreft.

(European Journal of Clinical Nutriotion)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men dette gjelder bare italienske pizzaer vil jeg tro. :wink:

Så et program om dette, den italienske pizzaen har lite fyll og nesten ikke ost, mens vi her i Norge ofte spiser digre, saftige pizzaer som i tillegg er dynget med ost, så da spørs det om hjertene våre vil ha pizzaen likevel :ler:

Skrevet

men italiensk pizza er jo veldig godt da, så jeg spiser gjerne det jeg, for å glede hjertet :-)

Skrevet

Det med den italienske pizzaen har du sikkert rett i..... men jeg er enig med deg, jeg har fått fullstendig sansen for de italienske jeg. Og spiser gjerne det åtte ganger i måneden

Skrevet

Det er tomater og olivenolje som gjør utslaget. Tomater er jo sundt både for potensen og kreft... og gudenenvet hva annet!

Skrevet

Tror i hvert fall ikke vi skal regne med at frossenpizzaer eller ferdigpizzaer a la Dolly/Peppes sparer hjertet vårt. Det er ganske mye salt i disse (og sikkert mye mettet fett), så er vel ikke å anbefale med tanke på blodtrykk og innsiden av blodårene.

Men en fersk italiensk pizza med mye olivenolje og tomater og lite ost er nok bedre ja.

Gjest Jamila
Skrevet

Hjertet mitt vil alltid ha pizza! :sjarmor:

Skrevet
Hjertet mitt vil alltid ha pizza! :sjarmor:

Mitt også :)

Gjest porselen
Skrevet

Ok, dette begynner å bli bra. Pizza hver dag for hjertet og mørk sjokolade for puppene.......... det begynner å nærme seg et kosthold jeg kan leve med :ler:

Når kommer den matvaren som automatisk strammer opp magen?

Gjest Lompa
Skrevet

Hvis det er tomater og olivenolje som gjør susen er det jo masse andre ting man kan lage som er like bra.

Mørk sjokolade for puppene?Har jeg ikke hørt noe om,men det lyder bra. Forklar, er du snill?

Gjest Porselen
Skrevet

Mørk sjokolade for fastere bryst.......... den ligger bare litt lenger nede på aktuelle saker, er Mysan som kom med den også.......... full av fornuftige råd den damen :ler:

Gjest Lompa
Skrevet

Så deilig, da har jeg alltid en unnskyldning for å spise sjokkis!

Mysan, I DIGG YOU!

Flere sånne gode nyheter?

Gjest Gjesta
Skrevet
Ok, dette begynner å bli bra. Pizza hver dag for hjertet og mørk sjokolade for puppene.......... det begynner å nærme seg et kosthold jeg kan leve med :ler:

Når kommer den matvaren som automatisk strammer opp magen?

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...