Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er så omfattende at jeg ikke kan gå i alle detaljer. Men saken er:

For ca 6-8 år siden måtte jeg ta over halvparten av lånet på et hus, som mine to brødre hadde kjøpt sammen, dette fordi den eldste broren vår ikke klarte å betjene lånet. Jeg gikk motvillig med på det. På grunn av vanskelige omstendighetene og fordi ingen av oss ønsket å bo i huset lot vi mamma og far bo i huset. Jeg har betalt på halve lånet i alle år og har ikke krevd husleie. 

For etpar år siden bygde broren min ut en utleiedel og sitter nå og får en husleie som kan dekke huslånet i sin helhet. Han mener jeg ikke har krav på husleie, da jeg ikke har lagt ut penger for oppussingen. Jeg har ikke hatt råd til dette! Stemmer dette?

Når vår mor gikk bort har faren vårt ytret at han ønsker å fortsette å bo i huset sammen med ny samboer. Jeg syns absolutt ikke at det er greit å sitte å betale på et lån, mens far og ny samboer bor gratis, og broren min faktisk tjener på ha huset. Jeg er den som taper på det hele.

Med familieforøkelse trenger vi større leilighet, jeg ønsker derfor enten få dekket huslånet gjennom utleie inntekten på huset eller at bror kjøper meg ut!

Etter at mor døde ble forholdet med broren min  betent, og forholdet til far kjølig fordi han fant seg ny samboer i løpet av 4 mnd! Jeg stod mamma nær og har ikke klart å komme meg over tapet/ gjennom sorgen.

Jeg opplever broren min som truende og vet han kan bli voldelig hvis gardinene ruller ned. Han er ikke en som man kan sitte og diskutere saklig med. Han er forferdelig grisk og lite empatisk person.

Jeg vil bare ut av hele greia og slippe å ha noe med de å gjøre! Nå som jeg har min egen familie ønsker jeg å ivareta dem/oss! Eneste grunnen til at jeg gikk med på å ta på meg boliglånet var på grunn av mamma, og den grunnen har jeg ikke lenger!

Hvordan kan jeg løse denne saken med minst mulig kaos, kvalme og smerte? Jeg føler meg så sliten og utmattet allerede!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kreve tvangsoppløsning av sameiet. Da blir hele eiendommen solgt på det åpne marked til høystbydende, gjelden blir gjort opp, og eierne deler overskuddet i samsvar med sine eierbrøker. Sameierne har forkjøpsrett

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer TS, jeg håper du får det godt med deg selv og at sorgen til slutt blir levelig. 

Gå til en advokat og få hjelp, så gjør dere slik Testosteron sier. Du har vært utrolig god og snill med din mor, og resten av gjengen skylder du ikke noen ting. Håper salget går fort, og at du får igjen et overskudd. For du tok vel ikke bare over lånet, men også eierskap til halve huset? 

I tilfelle din bror skal innse alvoret og prøve å få deg til å selge utenfor markedet så pass på å få en god pris. Jeg skjønner at det er fristende å gi etter for å bli kvitt problemet, men å selge til markedspris kan være din eneste mulighet til å få noe igjen her. 

Anonymkode: a2ca3...12d

• Liker 2
Skrevet

Huff, kan tro det er kjipt å havne i en sånn situasjon med familie. Jeg ville gått til advokat, lagt frem hele historien og fått råd til hvordan ordne opp. Fått i orden en salgskontrakt, enten med far eller bror. Siden far bor der, ville jeg hatt han som førstevalg. Hadde det ikke blitt noen enighet ville jeg gjort som beskrevet over her av Testosteron. At du å din familie skal lide fordi andre ikke gidder ta ansvar er helt idiotisk. Håper det ordner seg for deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Advokat og anmeldelse.

For den utleieenheten er vel neppe registrert lovlig heller, eller søkt om tillatelse fra kommune til å bygge ut.

Anonymkode: ede69...fdb

• Liker 5
Gjest Nina1975
Skrevet

Har du bare overtatt lånet? Håper du eier halvparten?? Du blir grovt utnyttet.

AnonymBruker
Skrevet

Klart du ikke har krav på utleiedelen og leieinntekten npr du ikke har puttet penger i det og heller ikke løftet en finger. Du har dog rett til andelen av boligen, verdi sett uten utleiedelen.

Anonymkode: f15a9...4b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...