Gå til innhold

Hvordan reagerer du om du ser folk blir utsatt for rasisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer du mer om en hvit person er rasistisk mot en mørk, eller er det likt? La oss ta et par eksempel, en hvit person ber en mørk person dra tilbake til Afrika sammen med de andre apekattene.

En mørk person kaller en hvit person jævla potet dra tilbake der du kom fra.

Så hva er verst?  Jeg mener det er like ille. Rasisme kommer i alle mulige farger og det er ikke kun hvite som er rasister, slik venstresiden og sosialistene innbiller seg.

Anonymkode: 99610...af7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt på det samme. Jeg reagerer på at folk behandler hverandre dårlig, ser ingen grunn til å skille på rasisme og trakassering av annet slag heller. Voksne mennesker bør kunne oppføre seg bra mot hverandre, punktum.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, heipådegsann skrev:

Kommer helt på det samme. Jeg reagerer på at folk behandler hverandre dårlig, ser ingen grunn til å skille på rasisme og trakassering av annet slag heller. Voksne mennesker bør kunne oppføre seg bra mot hverandre, punktum.

Det er dessverre de som gjør det, ser på rasisme mot svarte som mye være enn hvite, det er til og med de som mener hvite ikke kan bli utsatt for rasisme, noe som selvfølgelig bare er tull.

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg gir faen i om noen kommer med rasistiske ytringer mot meg. Jeg har aldri fått føle diskriminering pga rase og derfor har jeg lett for å ikke bry meg.

Slenger du dritt mot andre pga hudfarge slik at jeg hører det kan du regne meg at jeg blir å reise deg til h... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer nok likt. Blir stående litt handlingslammet og måpe. Er veldig konfliktsky, så vil i så fall se an personene før jeg blander meg inn.

Anonymkode: 15af7...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg reagerer likt, men det er jo litt forskjell på hvor stor effekt jeg tror min inngripen har ut fra hvem det er som utfører rasehetsen.

Jeg er av indisk opprinnelse, og jeg har et par ganger grepet inn når folk som ser ut som meg (men ikke indere, så dere kan jo gjette...) har stått og slengt dritt mot etniske nordmenn. Om man kan kalle det rasisme eller ikke er vel et definisjonsspørsmål, men det er hets jeg ikke kan se at har bygget på annet enn at mottaker har vært etnisk norsk, så det er vel antagelig fair å kalle det rasisme. De har i hvert fall blitt ganske satt ut og gitt seg. Det er vel naturlig når man opplever at en av "sine" tar til motmæle mot det du gjør mot en av "de andre". Ikke at jeg som inder egentlig er "en av dem", tvert imot er jeg vel ofte enda verre enn etniske nordmenn bare de får tenkt seg om, men sånn umiddelbart rygger gjerne rasister om en som ser ut som dem selv viser at de ikke har støtte fra "sine egne" heller.

Jeg tror ikke det ville hjulpet særlig om en etnisk nordmann steppet inn for å forsvare en annen etnisk nordmenn mot rasisme, i hvert fall tror jeg at det har langt større effekt om en som forsåvidt ligner på rasisten gjør det. Tilsvarende tror jeg at jeg, om jeg steppet inn idet en etnisk nordmann rasehetset en tamil, bare ville hisset opp rasisten enda mer. Man trenger å få høre det fra "sine egne", og som sine egne teller også folk som ser ut som rasisten selv enten de faktisk har noe til felles med ham eller ikke. Rasister er ikke mer avanserte enn som så.

Rasisme kan naturligvis gå begge veier. Jeg opplever vel ikke at noen benekter akkurat dét, sånn rent prinsipielt, men jeg er enig i at mange sjeldnere er villige til å påpeke det når det er hvite som er ofrene. Særlig i samfunn der majoriteten er hvite, naturlig nok. Blant mine indiske venner opplever jeg faktisk ikke at det er noen forakt for nordmenn å spore i det hele tatt, men blant enkelte andre innvandrergrupper jeg har hatt å gjøre med gjennom skolegangen har jeg merket at det er greit å se ned på nordmenn. Det er en idé i enkelte grupper om at norsk kultur ikke er verdig respekt (jeg tenker på Harald Eia-sketsjer med en gang jeg skriver ordet respekt i en slik betydning, men det er nå engang det de kaller det), og det smitter over på ungdommen som føler den har fripass til å gjøre litt som den vil med nordmenn.

Anonymkode: 1621a...e44

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer du mer om en hvit person er rasistisk mot en mørk, eller er det likt? La oss ta et par eksempel, en hvit person ber en mørk person dra tilbake til Afrika sammen med de andre apekattene.

En mørk person kaller en hvit person jævla potet dra tilbake der du kom fra.

Så hva er verst?  Jeg mener det er like ille. Rasisme kommer i alle mulige farger og det er ikke kun hvite som er rasister, slik venstresiden og sosialistene innbiller seg.

Nei, jeg synes på en måte ikke at det er helt likt, særlig i Norge. Tror ikke det er så mange hvite som kan si at de opplever rasisme jevnlig. Rasisme mot mørkhudede og muslimer er verre per dags dato på grunn av historie, omfang, maktforhold osv. 

Men det betyr ikke at rasisme mot hvite er greit. Ingen form for rasisme/diskriminering/hat er ok.

Anonymkode: c0cd9...25a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes på en måte ikke at det er helt likt, særlig i Norge. Tror ikke det er så mange hvite som kan si at de opplever rasisme jevnlig. Rasisme mot mørkhudede og muslimer er verre per dags dato på grunn av historie, omfang, maktforhold osv. 

Men det betyr ikke at rasisme mot hvite er greit. Ingen form for rasisme/diskriminering/hat er ok.

Nå tenker jeg generelt ikke bare Norge.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker jeg generelt ikke bare Norge.

Svaret blir det samme uansett, kanskje med enkelte unntak.

Skrevet

Jeg synes begge deler er ille, men særlig om den som ytrer seg rasistisk har et overtak. Hvis han er sammen med en gruppe og har deres støtte, eller hvis offeret er forsvarløst og alene. Jeg har vært vitne til stygg rasisme rettet mot både hvite og fargede og begge deler gjorde meg eitrende sint. Den ene gangen var det en hvit nordmann som stilte seg opp på trikken og skjelte ut en mørkhudet mann(som satt alene) og forklarte at sånne som han var uønsket i Norge. Ingen av de som satt rundt dem grep inn. Den andre gangen var det en gjeng med eldre ungdommer som plaget en eldre hvit kvinne med rullator og kalte henne for en norsk hore. Hva som er verst kommer etter min mening an på situasjonen og ikke etnisitet.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, frekvens said:

Vel, jeg gir faen i om noen kommer med rasistiske ytringer mot meg. Jeg har aldri fått føle diskriminering pga rase og derfor har jeg lett for å ikke bry meg.

Slenger du dritt mot andre pga hudfarge slik at jeg hører det kan du regne meg at jeg blir å reise deg til h... 

Så hvis noen slenger dritt til deg på grunn av hudfargen din så kan man regne med at du blir å reise deg til h... mens du gir faen i det?

Negre i Norge føler ikke stort mer diskriminering grunnet rase enn det vanlige nordmenn gjør heller, så med din logikk her burde ikke de bry seg heller.

Anonymkode: cf423...de9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om en afrikaner hadde kalt meg en potet og bedt meg dra tilbake der jeg kommer fra, hadde jeg sett rart på han og ledd.

Jeg kommer herfra. Vi har hatt slektsgården i 1200 år og var her som slekt lenge før den tid:-).

Anonymkode: 907bf...7ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en afrikaner hadde kalt meg en potet og bedt meg dra tilbake der jeg kommer fra, hadde jeg sett rart på han og ledd.

Jeg kommer herfra. Vi har hatt slektsgården i 1200 år og var her som slekt lenge før den tid:-).

Om du hadde vært i Afrika da?

Skrevet
På 1.6.2018 den 7.22, frekvens skrev:

Det er nok det som utgjør forskjellen mellom hvite og mørke i forhold til rasisme. Jeg tenker at man kan ikke sammenligne rasistiske utsagn mot mørke og rasistiske utsagn mot hvite fordi at historien bak rasisme mot mørke er tung, rett og slett. 

Hvite har bare hørt noen ord.. og ikke opplevd rasisme i samme grad som mørke har. 

Nei, det går ikke an å sammenligne.

Enig med heipådegsann. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Mass said:

Det er nok det som utgjør forskjellen mellom hvite og mørke i forhold til rasisme. Jeg tenker at man kan ikke sammenligne rasistiske utsagn mot mørke og rasistiske utsagn mot hvite fordi at historien bak rasisme mot mørke er tung, rett og slett. 

Hvite har bare hørt noen ord.. og ikke opplevd rasisme i samme grad som mørke har. 

Nei, det går ikke an å sammenligne.

Enig med heipådegsann. 

Du mener med slik som alle de millionene som ble tatt til slaver av arabere?

Få huet ditt ut av ræva, for med din logikk så blir det bare enda flere som går rundt og syntes synd på seg selv og mener de er et offer. Hvite var offer for slavehandel og "rasistisk behandling" lenge før historien med slavehandel i USA der andre svarte solgte svare til hvite. Så du er en rasist som prøver å snakke bort diskrimineringen mot hvite. RASIST!

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener med slik som alle de millionene som ble tatt til slaver av arabere?

Få huet ditt ut av ræva, for med din logikk så blir det bare enda flere som går rundt og syntes synd på seg selv og mener de er et offer. Hvite var offer for slavehandel og "rasistisk behandling" lenge før historien med slavehandel i USA der andre svarte solgte svare til hvite. Så du er en rasist som prøver å snakke bort diskrimineringen mot hvite. RASIST!

Budskapet ditt falt bort i usakligheten og useriøsiteten din. Hva var budskapet ditt igjen? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Mass skrev:

Budskapet ditt falt bort i usakligheten og useriøsiteten din. Hva var budskapet ditt igjen? 🤔

Hvis vi skal overføre reell skyld fra ting våre forfedre gjorde mot hverandre, så må prinsippet opprettholdes konsistent. Å selektivt fremheve visse gruppers undertrykkelse er faktisk selve definisjonen på rasisme.

Er dette vanskelig å forstå for deg?

Anonymkode: 77e84...e7f

• Liker 5
Gjest Sjokoladeknask
Skrevet (endret)

Apropos svarte slaver... Nicolas Augustin Metoyer fra Louisiana eide 13 slaver i 1830. Familien hans på 12, eide tilsammen 215 slaver. I 1830 var 13,7% (319599) av den svarte befolkningen frie mennesker. Av disse var det 3776 som tilsammen eide 12907 slaver. Poenget er at, det var ikke bare hvite som holdt svarte slaver. Svarte holdt også svarte slaver. Noen av dem beskyttet egne familiemedlemmer, mens de fleste utnyttet «sine egne» grovt på lik linje med en del hvite. Dette høres det jo knapt en dritt om fordi svarte kan jo ikke være sånn. 

Endret av Sjokoladeknask
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde vært i Afrika da?

Umulig å si, siden det ville vært 100% uaktuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dere etniske nordmenn virkelig skjønner hvordan det er å være mørkhudet i Norge. Jeg flyttet til Norge som barn sammen med broren min da moren min giftet seg med en norsk mann. Vi er fra et afrikansk land sør for Sahara.

Både jeg og broren min er superintegrert. Vi har gått på norsk skole, har norske venner, og er som nordmenn flest. Likevel har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått drøye rasistiske slengbemerkninger. Og det er verre for broren min. Hver gang han er på byen må han deale med mer eller mindre aggressive mennesker som går til angrep verbalt (og noen ganger fysisk) bare på grunn av hudfargen hans. 

Dere kan si at disse menneskene ikke representerer nordmenn flest, og bare ignorer det osv. Men disse hatfulle kommentarene kan bryte et menneske ned. Men de fine norske sjelene som faktisk reagerer på våre vegne når vi får sånne rasistiske kommentarer gjør at jeg er glad for å bo her likevel. Skulle bare ønske at flere hadde reagert. De fleste later bare som ingenting.

Anonymkode: b6b13...d57

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...