AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Kan noen vær så snill å hjelpe meg med medikamentregningen? sitter fast ved infusjon dose. Trenger å fullføre læringstien før tidlig på morgen. 1. AmBisome pulver oppløses i 1000 ml infusjonsvæske og gis til ei dame som veier 50 kg. Infusjonen skal inn på 8 timer. Forordnigen lyder på 4 mg/kg kroppsvekt. Behandlingen avbrytes etter 2 timer. Hvilken dose har pasienten fått når det skjer? 2. 75 ml Kaliumklorid 1 mmol/ml blandes med infusjonsvæske til en total væskemengde på 500 ml. 3. En pasient skal behandles med Penicillin 2 g oppløst i 100 ml NaCl 9 mg/ml fire ganger per døgn.Hvilken dose (g) har pasienten fått i løpet av et døgn? Anonymkode: 578ef...e8d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Oppgave 1; 50mg om jeg forstod riktig at det er 4mg/kg timen Oppgave 2; 8gram. Anonymkode: d8bd6...920
yellowdar Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppgave 1; 50mg om jeg forstod riktig at det er 4mg/kg timen Oppgave 2; 8gram. Anonymkode: d8bd6...920 Tusen takk, jeg kom fram til 500ug men glemmer å omgjøre. Så 50mg hørtes riktig ut.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Du trenger jo ikke omgjøre noe ting, 4mg * 50kilo =200 og avbrutt etter 2 timer så 50mg. Og den andre er jo latterlig 2gram medikament 4 ganger om dagen, ikke så vanskelig å finne ut. Anonymkode: d8bd6...920 3
yellowdar Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger jo ikke omgjøre noe ting, 4mg * 50kilo =200 og avbrutt etter 2 timer så 50mg. Og den andre er jo latterlig 2gram medikament 4 ganger om dagen, ikke så vanskelig å finne ut. Anonymkode: d8bd6...920 Snilt av deg å forklare, har kommet videre. holdt på med læringstien i timesvis og hode mitt sprekker snart.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 Og den med 75ml kalium, om det bare skal blandes til 500ml volum er jo bare å slenge på 425ml. Anonymkode: d8bd6...920 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 Rimelig skremmende at du ikke klarer så enkle oppgaver, spesielt 2*4! Anonymkode: 9013f...274 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Rimelig skremmende at du ikke klarer så enkle oppgaver, spesielt 2*4! Anonymkode: 9013f...274 Så lenge de klarer det når de er ferdig utdannet så kan du bare roe helt ned. Anonymkode: ccd38...922 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Nei det er fremdeles skremmende at voksne folk ikke kan barneskole matte!!!! Anonymkode: 62298...d1f 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge de klarer det når de er ferdig utdannet så kan du bare roe helt ned. Anonymkode: ccd38...922 Om dette fremdeles oppfattes som vanskelig matte etter at man er ferdig med barneskolen bør man ikke ha en jobb der selv helt enkle utregninger som dette er en viktig del av ansvaret. For her kan små feil få store skadevirkninger når man kommer i jobb. Vi snakker pluss, minus, gange og dele her. Anonymkode: 55181...892 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #11 Skrevet 4. juni 2018 On 6/1/2018 at 12:58 PM, AnonymBruker said: Nei det er fremdeles skremmende at voksne folk ikke kan barneskole matte!!!! Anonymkode: 62298...d1f ...og du kan ikke rettskrivning på barneskolenivå... Alle har sine styrker og svakheter. 😃 Anonymkode: 068d9...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 På 4.6.2018 den 18.24, AnonymBruker skrev: ...og du kan ikke rettskrivning på barneskolenivå... Alle har sine styrker og svakheter. 😃 Anonymkode: 068d9...9a8 Hahah, den satt! 😂 Anonymkode: a074a...dd7
stan Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 På 4.6.2018 den 18.24, AnonymBruker skrev: ...og du kan ikke rettskrivning på barneskolenivå... Alle har sine styrker og svakheter. 😃 Anonymkode: 068d9...9a8 Ikke alle utdanner seg til jobber der folks liv og helse avhenger nettopp av disse svakhetene. TS prøver å lære seg dette og jeg lurer på om det er matematikken som blinder i disse oppgavene. Siden de er alle ganske praktiske, kan det lønne seg å skjønne hva som skjer og luke vekk unødvendig informasjon først. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 På 1.6.2018 den 3.01, AnonymBruker skrev: Kan noen vær så snill å hjelpe meg med medikamentregningen? sitter fast ved infusjon dose. Trenger å fullføre læringstien før tidlig på morgen. 1. AmBisome gis til ei dame som veier 50 kg. Infusjonen skal inn på 8 timer. Forordnigen lyder på 4 mg/kg kroppsvekt. Behandlingen avbrytes etter 2 timer. Hvilken dose har pasienten fått når det skjer? - 4 mg/kg X 50 kg = 200 mg. Total dose pasienten skal ha er 200 mg AmBisome. Infusjonen skal gå over 8 timer. 200 mg / 8t = 25 mg/t. Dette er infusjonshastigheten. Etter to timer har pasienten fått 25 mg/t X 2t = 50 mg. Det er dosen pasienten har fått. Skjønner ikke hvorfor du omgjør noe til ug her? Ikke gjør det ekstra komplisert! 2. 75 ml Kaliumklorid 1 mmol/ml blandes med infusjonsvæske til en total væskemengde på 500 ml. Hva er spørsmålet? Hvis spørsmålet er hvor mye infusjonsvæske du skal tilsette, er det så enkelt som 500 ml (total) - 75 ml KCl = 425 ml infusjonsvæske. 3. En pasient skal behandles med Penicillin 2 g fire ganger per døgn.Hvilken dose (g) har pasienten fått i løpet av et døgn? 2 g X 4 doser = 8 g. Anonymkode: 578ef...e8d Har fjernet irrelevant informasjon fra spm 1 og 3. Da ser du spørsmålet mye tydeligere Hva er læringstien? Anonymkode: aca98...d47
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #15 Skrevet 5. juni 2018 Jeg forstår ikke hvordan mennesker klarer seg i samfunnet når de ikke kan minus/pluss og enkel ganging/deling. Anonymkode: 7b6ae...694 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå