Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier allerede en bolig, men denne er arvet. Så vi hadde ingenting å si på hvilken kommune denne lå i osv. Jeg har dermed en viss peiling på hvilke utgifter som følger med å eie noe. Vi følger ærlig talt ikke så nøye med dog, utleie inntekter kommer inn på en egen konto, lån går ut og regninger som kommer i posten betales fra denne kontoen. Vi er 2 søstre som har arvet denne boligen sammen.  

Det jeg lurer på er hvilke aspekter jeg burde vurdere på forhånd nå når det snart er aktuelt for meg å kjøpe selv. 
Jeg har allerede sjekket opp i eiendomsskatt og kommunale gebyrer for å finne ut hvordan de aktuelle kommunene ser ut i forhold til hverandre. Er det flere slike ting jeg burde tenke på? 

For å finne ut om jeg har råd å bo en plass må jo også låneutgifter og potensielle fellesutgifter vurderes opp mot mitt budsjett. 
Pros and cons med selveier vs andel settes stor pris på. Eget bolighus vs sameige/leilighet/rekkehus etc med noe felles økonomi også. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel kjøpe et sted du trives i nærheten av der du jobber og har nettverket ditt?

Anonymkode: 07dea...505

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste finner vel en jobb først, eller et fast tilholdssted der de vil være, og så begynner de boligjakten i det området etterpå. :)  Kjipt å ha kjøpt drømmeboligen på Hamar og så får du jobb på Vestlandet.

Jeg har både hatt selveierleilighet i sameie, aksjeleilighet (a la borettslag), og selveier-rekkehus. Jeg liker best å ha selveierrekkehuset - altså en selveierenhet der det ikke er noe styre man må være med i, ikke noen som plutselig bestemmer at nå skal parkeringsplassene oppgraderes og alle må spytte inn 100 000 hver, etc.

Det var svært liten forskjell på selveierleilighet i sameie og aksjeleiligheten. Vi måtte uansett klippe plen og vaske trapper, det var dugnader og styremøter. Det gikk noen få tusen (et par-tre) hver mnd til felleskostnader og nedbetaling av felles lån i aksjeleiligheten, men når jeg ser i ettertid hvor høye utgidter det er når man eier (f.eks. kommunale avgifter som er helt enorme), var det helt ok.

Anonymkode: 6be8c...5a9

Skrevet

Du bør få en salgstakst på huset. Be flere meklere se på det og gi pris. Da vet du ca hvor mye dere får ut ved salg. Har du mulighet til å selge før du kjøper nytt er det det beste. 

Kjøp ett sted du kan trives. Når du går på visning, sjekk hvem naboene er. Dårlige naboer kan virkelig forsure livet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kjøpe i Oslo. Det er her du vil tjene mest på kjøpet.

Du bør også selge boligen du arvet og kjøpe en sekundærbolig i Oslo. Prisutviklingen på to boliger i Oslo vil på bare noen år mest sannsynlig overgå alt du og din søster vil tjene som lønnsmottaker i løpet av livet.

Anonymkode: 841a6...d03

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var svært liten forskjell på selveierleilighet i sameie og aksjeleiligheten. Vi måtte uansett klippe plen og vaske trapper, det var dugnader og styremøter. Det gikk noen få tusen (et par-tre) hver mnd til felleskostnader og nedbetaling av felles lån i aksjeleiligheten, men når jeg ser i ettertid hvor høye utgidter det er når man eier (f.eks. kommunale avgifter som er helt enorme), var det helt ok.

Aksjeleilighet er vel ikke lov å starte nå. For leiligheter fra dør 2005 vil på mange måter være likt med borettslag.

Blir det aktuelt å leie ut en gang er selveier en veldig stor fordel og oftest må større investeringer måtte skje ved konsensus og ikke flertallsavgjørelse, noe som kan ha store konsekvenser

Skrevet

Det første du må gjøre, er å finne ut hva du har råd til. Banken kan hjelpe deg med dette.

Deretter kjøper du det beste du har råd til, utifra dine egne kriterier for beliggenhet, standard etc etc.

AnonymBruker
Skrevet

Flere momenter bør vurderes, alt fra hvor man vil bo i en ideell verden, til hvor nærme eller langt unna man kan tolerere å bo unna jobb og andre forpliktelser. Dersom en ikke har noe mot å være pendler, så kan det fint gå an å kjøpe noe som ligger litt lenger unna jobben enn det man i utgangspunktet ser for seg. Men det er lurt å sjekke kollektivtransporten først, og gjerne prøve kollektivruta fra området man ønsker seg til stedet der man jobber. Det som tar lenger tid enn man kanskje tror, er dette med å bytte transportmiddel. Å bytte en gang er som regel greit nok hvis det er noenlunde korrespondanse eller kollektivtransportmiddel 2 går ofte nok til at en forsinkelse på den første strekninga ikke er noe problem, men å bytte flere ganger medfører gjerne mye stress rundt avgangstider og forsinkelser i det daglige. Hvert bytte tar også tid, man kan fort regne 5-15 minutter ekstra per bytte - i tillegg til selve transporttiden og det å komme seg til/fra stasjoner. 

Eiendomsskatt, gebyrer og kostadsnivå sjekker dere allerede så vidt jeg kan lese. Det er lurt å tenke på :)

Når det gjelder selveier vs. andel så er mye likt i dag, og prisene er hvertfall der jeg bor relativt like på andel/borettslagsleiligheter og selveierleiligheter, fordi de er omtrent like populære. Men det er noen forskjeller, og om de er viktige for deg, kommer an på hva du ønsker å gjøre med leiligheten fremover og om du evt. ønsker å leie ut i overskuelig fremtid. 

Borettslags/andelsleiligheter kan ikke nødvendigvis leies ut fritt. Med OBOS leiligheter må man f. eks. bo der to år selv før man kan leie ut, og så kan man leie ut i maksimalt tre år. Så de aller fleste som ønsker å leie ut, kjøper selveierleiligehter som normalt ikke har slike begrensninger. Det andre er dette med vedlikehold og oppussing. Borettslag/andelslag gjør gjerne dette felles, som følge av et felles vedtak på generalforsamling som gjelder hele laget. Fordelen er at laget gjerne får bedre priser når alle skal pusse opp badene sine, enn at hver enkelt bestiller oppussing selv som selvstendig eier. Bakdelen er at man mister noe kontroll over når dette gjøres, og kanskje også hvilke produkter og tjenester som kjøpes inn. Samtidig er det jo også noen sameier (en samling av selveiere som har bestemt seg for å opprette et sameie) som også gjør dette, så forskjellen er ikke nødvendig så stor - man må da sjekke vedtekter i det aktuelle sameiet for å sjekke om de har et omfattende samarbeide på slike ting. 

Anonymkode: f3db8...9d4

Skrevet
On 6/1/2018 at 7:22 AM, AnonymBruker said:

Du bør vel kjøpe et sted du trives i nærheten av der du jobber og har nettverket ditt?

Anonymkode: 07dea...505

Det er jo selvsakt, som nevnt så lurer jeg på hva jeg burde sjekke/sammenligne i de aktuelle kommunene. ++. Jeg har pr nå 4 aktuelle kommuner å forholde meg til. 

On 6/1/2018 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

De fleste finner vel en jobb først, eller et fast tilholdssted der de vil være, og så begynner de boligjakten i det området etterpå. :)  Kjipt å ha kjøpt drømmeboligen på Hamar og så får du jobb på Vestlandet.

Jeg har både hatt selveierleilighet i sameie, aksjeleilighet (a la borettslag), og selveier-rekkehus. Jeg liker best å ha selveierrekkehuset - altså en selveierenhet der det ikke er noe styre man må være med i, ikke noen som plutselig bestemmer at nå skal parkeringsplassene oppgraderes og alle må spytte inn 100 000 hver, etc.

Område er bestemt, så det er ikke noe problem. 😊 

Hvilke fordeler føler du det er med de forskjellige eierformene du har hatt? Sånn helt konkret? 

On 6/1/2018 at 9:05 AM, Duff said:

Du bør få en salgstakst på huset. Be flere meklere se på det og gi pris. Da vet du ca hvor mye dere får ut ved salg. Har du mulighet til å selge før du kjøper nytt er det det beste. 

Kjøp ett sted du kan trives. Når du går på visning, sjekk hvem naboene er. Dårlige naboer kan virkelig forsure livet ditt. 

Det skal vi så klart, men det er litt ting som må avklares før vi setter i gang salgsprosessen. Planen er å selge før jeg kjøper noe ja, jeg vil vite presis hvor mye jeg har å bruke som egenandel, iom jeg har lav inntekt så vil egenandelen kunne utgjøre en god forskjell på hva jeg kan kjøpe eller ei. 

On 6/1/2018 at 3:22 PM, AnonymBruker said:

Du bør kjøpe i Oslo. Det er her du vil tjene mest på kjøpet.

Du bør også selge boligen du arvet og kjøpe en sekundærbolig i Oslo. Prisutviklingen på to boliger i Oslo vil på bare noen år mest sannsynlig overgå alt du og din søster vil tjene som lønnsmottaker i løpet av livet.

Anonymkode: 841a6...d03

Oslo er uaktuelt, jeg kommer nok aldri til å ha så god økonomi at jeg har mulighet til å sitte med to boliger alene, Så den jeg kjøper skal jeg bo i selv i uoverskuelig fremtid. Noe av problemet med den vi har arvet er nettopp at den er altfor langt borte, Oslo er noen timer nærmere, men fremdeles altfor langt borte. 

On 6/1/2018 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Flere momenter bør vurderes, alt fra hvor man vil bo i en ideell verden, til hvor nærme eller langt unna man kan tolerere å bo unna jobb og andre forpliktelser. Dersom en ikke har noe mot å være pendler, så kan det fint gå an å kjøpe noe som ligger litt lenger unna jobben enn det man i utgangspunktet ser for seg. Men det er lurt å sjekke kollektivtransporten først, og gjerne prøve kollektivruta fra området man ønsker seg til stedet der man jobber. Det som tar lenger tid enn man kanskje tror, er dette med å bytte transportmiddel. Å bytte en gang er som regel greit nok hvis det er noenlunde korrespondanse eller kollektivtransportmiddel 2 går ofte nok til at en forsinkelse på den første strekninga ikke er noe problem, men å bytte flere ganger medfører gjerne mye stress rundt avgangstider og forsinkelser i det daglige. Hvert bytte tar også tid, man kan fort regne 5-15 minutter ekstra per bytte - i tillegg til selve transporttiden og det å komme seg til/fra stasjoner. 

Eiendomsskatt, gebyrer og kostadsnivå sjekker dere allerede så vidt jeg kan lese. Det er lurt å tenke på :)

Når det gjelder selveier vs. andel så er mye likt i dag, og prisene er hvertfall der jeg bor relativt like på andel/borettslagsleiligheter og selveierleiligheter, fordi de er omtrent like populære. Men det er noen forskjeller, og om de er viktige for deg, kommer an på hva du ønsker å gjøre med leiligheten fremover og om du evt. ønsker å leie ut i overskuelig fremtid. 

Borettslags/andelsleiligheter kan ikke nødvendigvis leies ut fritt. Med OBOS leiligheter må man f. eks. bo der to år selv før man kan leie ut, og så kan man leie ut i maksimalt tre år. Så de aller fleste som ønsker å leie ut, kjøper selveierleiligehter som normalt ikke har slike begrensninger. Det andre er dette med vedlikehold og oppussing. Borettslag/andelslag gjør gjerne dette felles, som følge av et felles vedtak på generalforsamling som gjelder hele laget. Fordelen er at laget gjerne får bedre priser når alle skal pusse opp badene sine, enn at hver enkelt bestiller oppussing selv som selvstendig eier. Bakdelen er at man mister noe kontroll over når dette gjøres, og kanskje også hvilke produkter og tjenester som kjøpes inn. Samtidig er det jo også noen sameier (en samling av selveiere som har bestemt seg for å opprette et sameie) som også gjør dette, så forskjellen er ikke nødvendig så stor - man må da sjekke vedtekter i det aktuelle sameiet for å sjekke om de har et omfattende samarbeide på slike ting. 

Anonymkode: f3db8...9d4

Takk for omfattende svar!! 

Ja jeg har en kommune jeg aller helst vil bo i og 2-3 som er "nærme nok" om alt annet klaffer. Jeg er dessverre avhengig av et godt helsetilbud, så det spiller også en stor rolle for meg. Jeg ble også satt på tanken om å bo i nærheten av f. Eks togstasjon, da det går mye oftere enn buss her iområdet. Dog kan de mer "øde" stedene være billigere å kjøpe på, så her må kostnaden med kollektivt Vs egen bil vurderes. 

Jeg skal ha ny hund så snart jeg får kjøpt noe selv og jeg har en katt, så jeg vurderer meget sterkt selveier. Av den enkle grunn at jeg ikke orker å krangle på om katta er innekatt eller utekatt og om jeg har den ene hunden eller senere ønsker å utvide med en til. 

Dyrehold setter også noen premisser for meg, som f. Eks egen inngang eller terrasse som ligger slik til at katten kommer seg inn/ut av katteluke/vindu på egenhånd, da vi begge trives best med det. Hage er for meg ikke så viktig, men mulighet til å lufte en hund uten å måtte reise et sted vil være en fordel. 

Økonomisk setter også fellesutgifter en stopper for meg, jeg kan ikke håndtere store utgifter der, så mange av de større leilighetskompleksene i området utgår av den grunn, selvom kjøpsprisen i utgangspunktet er helt innafor. 

Arveboligen vi eier nå er selveier, men del av et sameie. Det oppleves veldig greit. Men nå har jeg ikke bodd der selv, så kan hende det hadde opplevdes annerledes å bo i det enn å bare leie ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...