AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Jeg er mildt sagt forbannet. Jeg bor i et borettslag hvor dyrehold er svært velkomment og det er flere i laget her som har et sunt hundehold. Styret pleier å henge opp lapper i gangene etter hvert styremøte for info. Og nå rett føre jul så ble det skrevet i referatet at hunder får ikke lenger lov å gjøre fra seg på borettslaget eiendom, de må gå ut av laget, og dette begrunner de med at det er noen hundeeiere som ikke plukker opp dritten etter hunden(e) sine. (Hvordan kan de vite at det er hundene som bor der, hundene som er på besøk eller som er på tur der fra andre steder?). Nå har det kommet et nytt styrereferat og nå er det påpekt igjen at det tydeligvis ikke hadde noe for seg det styret skrev om å gjøre sitt fornødne på området og skriver nå at om det blir klage fra andre på sjenanse så kan man nå bli bedt om å kvitte seg med dyret? I reglementet så står at man skal plukke opp etter seg om dyr gjør fra seg på borettslaget eiendom, så det er ingen ny regel på dette. Syns dette er helt høl i huet og sett på med øyne fra noen som ikke har hund selv. Hva gjelder her? Referatet eller reglementet? Jeg og et par naboer til reagerer på dette og syntes det er helt uhørt... Anonymkode: c1cce...b27
stan Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 Bli med i styret selv. Ved neste generalforsamling stiller dere flere som har hund til styret. Da lager dere reglene selv. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Enig i at det er høl i huet. Det kan være andres hunder, og for så vidt katter, som bæsjer der også. Sorry, men har man valgt å bo i borettslag har man også valgt å finne seg i litt ekstra "dritt" fra andre folk. Det er så mye regelhysteri i borettslag at jeg som boligkjøper har droppet mange slike leiligheter av den grunnen. Ikke en gang i enebolig på landet vil du slippe unna kattebæsj. Mener de virkelig at de kan tvinge kanskje 10-15 stk til å kvitte seg med et familiemedlem? Har de ingen forståelse for hvor kjær en hund er? Tror de folk står i kø for å overta eldre dyr? Dessuten mener jeg å ha lest at slike regelendringer må opp til generalforsamling, enten ved 2/3 flertall eller enstemmig (usikker på hvilken). Styret kan ikke alene bestemme at alle hunder skal forvises fra boligene. Tenk da, etter alle hunder er omplassert og kanskje 1/4 av beboerne hater styret, så forsvinner ikke bæsjen likevel og alt har vært for ingenting. Anonymkode: a6c7b...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Jeg bor i enebolig like ved et borettslag med kanskje 15 blokker. Det er et ganske stort område jeg lufter hunden min på. Om det skulle være er forbud mot å lufte hunder der så har ikke jeg fått det med meg for jeg bor jo ikke der. Anonymkode: 9cea6...e98 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 I mitt borettslag er det heller ikke lov å la hunden slippes ut for å gjøre sitt på fellesområdet. Syns faktisk det er helt greit, du får jo ikke emd deg all driten, noen bli liggende igjen i gresset og så får ungene det på seg når de leker. En lot hunden tisse samme sted hver dag så gresset gulnet. Mange hundeeiere tror de er verdens navle, men det koster lite å ta hunden med seg vekk fra fellesområdene når den skal på do. Anonymkode: 21364...745 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt borettslag er det heller ikke lov å la hunden slippes ut for å gjøre sitt på fellesområdet. Syns faktisk det er helt greit, du får jo ikke emd deg all driten, noen bli liggende igjen i gresset og så får ungene det på seg når de leker. En lot hunden tisse samme sted hver dag så gresset gulnet. Mange hundeeiere tror de er verdens navle, men det koster lite å ta hunden med seg vekk fra fellesområdene når den skal på do. Anonymkode: 21364...745 Men poenget er jo at ingen kan vite om det er hunder som bor der eller hunder som bor andre steder, men har lufteturene sine forbi der som legger igjen visittkortene. Det kan faktisk være sånn at alle hundeeierne i borettslaget risikerer å bli straffet selv om de følger reglene. Ts, jeg ville trommet sammen alle hundeeierne i borettslaget til et møte. Firsikre dere om at alle g ar forstått, og følger reglene. Skriv deretter et brev til styret hvor dere legger frem saken deres. Å sørge for å bli representert med en plass i styret ved neste valg er nok heller ikke dumt. Anonymkode: 4bdbe...002 6
Gjest Optimo Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Ganske enkelt, da. Alle dyr i borettslaget DNA-testes, og hver gang noen finner en klatt på bakken så tas det prøve og sendes til lab. Når resultatet kommer vet man med sikkerhet at det var vofsen til Hansen i oppgang C denne gangen. Det blir sikkert bare en ubetydelig økning i felleskostnadene for å drifte dette regimet.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Er jo helt på tryne. Her i sameiet har vi kjempeproblem med at kattene bæsjer, men vi kan jo ikke be alle med katt kvitte seg med de. Uansett, jeg har vært på en del kurs i forbindelse med styrearbeid, og det skal MYE til for å kunne pålegge noen å fjerne et dyr. Anonymkode: ca7a5...c75 2
Testosteron Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 På 1.6.2018 den 0.42, AnonymBruker skrev: Dessuten mener jeg å ha lest at slike regelendringer må opp til generalforsamling, enten ved 2/3 flertall eller enstemmig (usikker på hvilken). Styret kan ikke alene bestemme at alle hunder skal forvises fra boligene. Anonymkode: a6c7b...5fd Lov om burettslag § 5-11 (4) "Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen."
happiest Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 Jeg bor i borettslag med felles hage/liten park. Jeg forsøker å unngå å gå der nettopp pga drit. Finnes flere stier/veier vi heller kan gå så de kan gjøre fra seg. Plukker alltid opp, men er ikke alltid då lett å få med alt like vel. Sitter ofte en del igjen i gresset. Kjedelig for de som skal sette seg ned/leke/tråkke i det. Går heller o bortesslagshagen etter endt tur når jeg vet de bare skal tisse. Finnes det ikke andre områder å gå? Kort tur i borettslagshage er uansett ganske kort tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå