Gå til innhold

I et fellesskap jeg ikke trives i, men det er det eneste jeg har

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sett bort fra på butikken og ett familiemedlem har jeg ingen kontakt med mennesker annet enn i et online community (spill) jeg har vært del av noen år nå. Men jeg trives ikke der nå og det vi har til felles interesserer meg egentlig ikke lenger. For meg er det en vane, tidsfordriv, noe jeg alltid vender tilbake til fordi det er en slags trygghet i at det alltid er der når jeg ikke har noe annet, og som sagt et fellesskap jeg kan ta del i.

Uten dette føler jeg meg så alene og uten tilhørighet til noe som helst, omtrent ikke meg selv engang. Allikevel har jeg det bedre inni meg når jeg ikke er aktiv i dette fellesskapet. En del negative tanker og følelser som kommer av at jeg gjør noe jeg egentlig ikke vil, forsvinner når jeg ikke er der.

Så, hva hadde dere valgt. Følelse av ensomhet fordi jeg ikke er i et fellesskap og fordi jeg ikke føler tilhørighet til noe, men roligere tilværelse med litt mer harmoni inni meg. Eller følelse av å være en del av noe og være blant mennesker i et fellesskap, men mer negative følelser inni meg fordi jeg føler at jeg trenger og ønsker noe annet selv om jeg ikke vet hva dette er enda.

Det beste er naturligvis å finne noe annet, helst uti den virkelige verden hvor jeg kan møte mennesker, men sånn er det ikke enda og inntil da føler jeg at jeg må ta et valg. Jeg tenker at det beste er å ha det bra inni meg, men så er det jo dette med å ha kontakt med andre mennesker og føle seg en del av noe. Det er så viktig og den følelsen av å "ha noen" er vanskelig å velge bort. Litt som rus, bare at det ikke er skadelig på noen måte.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 4bd31...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde prøvd å finne nettvenner, og etterhvert venner som du kan treffe. På Kg kan man også søke etter venner, her:

https://forum.kvinneguiden.no/forum/13-finn-en-venn/

Anonymkode: 1a81b...71a

Jeg synes det er blitt for vanskelig med mennesker på nett, så jeg har ikke lyst til å prøve å finne noen nettvenner i første omgang. Men takk for forslaget, jeg visste ikke at man kunne søke venner her inne.

Egentlig lurer jeg på hva dere hadde valgt mellom å være alene eller i et fellesskap dere ikke føler dere vel i?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er blitt for vanskelig med mennesker på nett, så jeg har ikke lyst til å prøve å finne noen nettvenner i første omgang. Men takk for forslaget, jeg visste ikke at man kunne søke venner her inne.

Egentlig lurer jeg på hva dere hadde valgt mellom å være alene eller i et fellesskap dere ikke føler dere vel i?

Da hadde jeg valgt 1) "Følelse av ensomhet fordi jeg ikke er i et fellesskap og fordi jeg ikke føler tilhørighet til noe, men roligere tilværelse med litt mer harmoni inni meg." og prøvd å finne ut hva du ønsker og hva du trenger, og deretter lage en plan for å ordne det slik at du får det du ønsker  og trenger :) 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, hva hadde dere valgt. 1) Følelse av ensomhet fordi jeg ikke er i et fellesskap og fordi jeg ikke føler tilhørighet til noe, men roligere tilværelse med litt mer harmoni inni meg.

2) Eller følelse av å være en del av noe og være blant mennesker i et fellesskap, men mer negative følelser inni meg fordi jeg føler at jeg trenger og ønsker noe annet selv om jeg ikke vet hva dette er enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må oppsøke arenaer. Hvor det kreves lite av deg, i første omgang. Quiz elder er populært på noen utesteder.  På biblioteket, treffer du alltid folk. Her vil røde kors ha flere medlemmer. Turistforening... Kom som du er. Å spille på nett.. Det er ensomt. Faktisk farlig for deg, som ikke har noe annet. Meld deg som støttekontakt. Det er et hav av muligheter, bare du vil

Anonymkode: 6c6d3...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange opplever også mye glede ved å skrive i tråder på KG  (uten å kjenne de andre), både for selskap, og for å gi eller få hjelp, støtte eller annet, og ved å dele erfaringer, dikt og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags fellesskap er dette? Husker en del online community spill fra jeg var yngre, Habbo, Hundeparken etc. Hvilke lever i dag egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg valgt 1) "Følelse av ensomhet fordi jeg ikke er i et fellesskap og fordi jeg ikke føler tilhørighet til noe, men roligere tilværelse med litt mer harmoni inni meg." og prøvd å finne ut hva du ønsker og hva du trenger, og deretter lage en plan for å ordne det slik at du får det du ønsker  og trenger :) 

Jeg føler jeg trenger mennesker og tilhørighet, så jeg kan jo prøve å finne ut hvor og hvordan jeg eventuelt kan finne/føle dette med tiden. Takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ideelt sett ha valgt løsningen som gir deg mer positive følelser. Tenker at det bør være den viktigste guiden i livet, samme hva. Kanskje du nå går glipp av muligheten for andre fellesskap, fordi du kaster bort tiden der, hvem vet. Men heller lykkelig ensom enn trist og sosial. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må oppsøke arenaer. Hvor det kreves lite av deg, i første omgang. Quiz elder er populært på noen utesteder.  På biblioteket, treffer du alltid folk. Her vil røde kors ha flere medlemmer. Turistforening... Kom som du er. Å spille på nett.. Det er ensomt. Faktisk farlig for deg, som ikke har noe annet. Meld deg som støttekontakt. Det er et hav av muligheter, bare du vil

Anonymkode: 6c6d3...37c

Jeg er enig med deg i at jeg må oppsøke arenaer, det er bare det at jeg har ikke kommet så langt enda, det er litt for vanskelig. En støttekontakt hadde jeg selv trengt, jeg kunne ikke vært en, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg trives ikke der nå og det vi har til felles interesserer meg egentlig ikke lenger.

Tenk over hva du har lyst til å bruke tid på. Hva er du interessert i? Har du noen lidenskaper (som feks tegne, male, spille et instrument, dyrke  blomster, fotografere)? Det er fint om du bruker tid på lidenskaper. Kanskje, hvis du liker å fotografere feks, at du har lyst til å poste bilder og diskutere fototeknikker på et fotoforum, og kanskje også lære mer om foto (feks),  og evt gi ros og innspill og spørsmål til andres bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at jeg må oppsøke arenaer, det er bare det at jeg har ikke kommet så langt enda, det er litt for vanskelig. En støttekontakt hadde jeg selv trengt, jeg kunne ikke vært en, for å si det sånn.

Har du søkt om å få støttekontakt? Man kan også få besøksvenn el.l. gjennom Røde kors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange opplever også mye glede ved å skrive i tråder på KG  (uten å kjenne de andre), både for selskap, og for å gi eller få hjelp, støtte eller annet, og ved å dele erfaringer, dikt og annet.

Takk for forslag. Må innrømme at et forum uten å kjenne andre gjør at jeg kan finne glede i det til en viss grad, samtidig som det på en måte forsterker ensomheten siden jeg ikke har noe utenfor forumet/nettet. For jo mer vekk fra skjermen, jo bedre, tenker jeg. Så må jeg jobbe med saken om å komme meg ut i verden på andre arenaer. Aller først prøver jeg å ta et valg, det jeg spør om i HI og jeg heller mot å ha det litt mer harmonisk inni meg, selv om det betyr å gi slipp på "rusen" er det beste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville valgt bort det negative fellesskapet og heller vært ensom. Jeg har det forresten helt likt som deg. Det er "hei" på butikken, være litt med 2 familie medlemmer iblant, ellers overfladisk men hyggelige bekjente her og der møtt sånn tilfeldig. 

Selv vurderer jeg å delta på noe jeg ønsker å prøve ut. Fysisk hobby, eller noe mentalt, og se hvor det bringer meg til evt nye vennskap. 

Anonymkode: b24c4...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS! Hvilken by bor du i? Jeg er også ensom, henger med hunden min hver dag og er på treningssenteret 4 ganger i uken hvor jeg ser mennesker og sier hei til butikkdama, men ellers er det bare meg og min egen lille boble av fellesskap. Det er da ikke rart du ønsker å føle tilhørighet, da vi mennesker av natur er sosiale vesener. Vi trenger hverandre :) Vi kan gjerne ha litt daglig kontakt til å starte med om du ønsker. Koselig at du åpner denne tråden.

Anonymkode: f49c3...177

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var hyggelig å få så mange svar her, takk for det. Jeg må svare på resten i morgen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 1.6.2018 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Det var hyggelig å få så mange svar her, takk for det. Jeg må svare på resten i morgen.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri bruk tid på ting/relasjoner som bryter deg ned, prøv deg frem i det virkelige liv. Gå ut blant mennesker, prøve deg frem. Bibliotek, cafeteria, gå en tur bare utendørs, i en park, i skogen, spis et måltid ute, si hei til noen andre enn de som jobber i butikken, skal du blir tryggere på livet og mennesker må du prøve deg frem. Slik er det bare.

Men nå kjenner ikke vi til din livsituasjon, om du er jobb eller ikke. For mange mennesker er jo jobben den største/eneste sosiale arena.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Hei TS! Hvilken by bor du i? Jeg er også ensom, henger med hunden min hver dag og er på treningssenteret 4 ganger i uken hvor jeg ser mennesker og sier hei til butikkdama, men ellers er det bare meg og min egen lille boble av fellesskap. Det er da ikke rart du ønsker å føle tilhørighet, da vi mennesker av natur er sosiale vesener. Vi trenger hverandre :) Vi kan gjerne ha litt daglig kontakt til å starte med om du ønsker. Koselig at du åpner denne tråden.

Nå er jo ensomhet veldig vanlig i Norge og spesielt større byer. Nordmenn er jo ikke sosiale av seg av natur heller, skal helst ikke snakke med ukjente eller  ha noe med andre å gjøre. Etter å ha reist mye rundt i verden i mange år så skal man ikke langt unna Norge før man møter mennesker som er imøtekommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎01‎.‎06‎.‎2018 den 0.15, AnonymBruker skrev:

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

:)

Hei. :) Beklager for litt sent svar. Dessverre synes jeg det er vanskelig å binde meg til å ha kontakt med noen, om det så bare er i tråden her inne, så jeg vil bare si at jeg ikke ønsker dette akkurat nå, men jeg synes det er veldig koselig av deg å tilby meg kontakt, virkelig. Også synes jeg det er leit å høre at du også er ensom!

Aller først må jeg finne ut hva jeg skal gjøre og så prøve å planlegge litt hvordan jeg skal planlegge veien videre for å finne et fellesskap/kontakt med mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...