Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige gang brukte jeg 10mnd på å bli gravid. Da hadde jeg ingen positive EL-tester før siste syklus, og da satt spiren. I denne prøveperioden har jeg hatt soleklart positive eggløsningstester i fire, snart fem, mnd, men ingenting skjer. Vet at dette ikke er lang prøvetid, hadde bare tenkt at det ville gå fortere i og med at testene er positive denne gangen. Er det et års tid man regner som normalt før man søker hjelp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere få hjelp i det offentlige, så er det 1 år man skal prøve først. Siden du har vært gravid før, og nå har positive eggløsningstester ville jeg avventet litt i alle fall. :) brukte 8 prøveperioder på begge mine, hadde eggløsning hver syklus. 

Anonymkode: 24f9c...35a

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skal dere få hjelp i det offentlige, så er det 1 år man skal prøve først. Siden du har vært gravid før, og nå har positive eggløsningstester ville jeg avventet litt i alle fall. :) brukte 8 prøveperioder på begge mine, hadde eggløsning hver syklus. 

Ja, har ingen planer om å søke hjelp nå, lurte mer på hva jeg skal "innstille" meg på. :)

Interessant at du hadde 8 prøveperioder med eggløsnnig i hver syklus! Det å faktisk ha positive eggløsningstester er helt nytt for meg, så jeg tror jeg bare antok at da er det "gitt" at noe skjer.

Gjest Sisti
Skrevet

Ett års prøving er normalt når man har eggløsning hver måned. Så jeg vil heller si dere lyktes veldig raskt sist hvis du nesten aldri hadde EL! 

Man kan forøvrig ha EL selv om testen ikke slår ut, så mulig du hadde det hver mnd sist også. Men hadde du grunn til å tro at du faktisk ikke hadde EL hadde du kunnet fått hjelp før ett år sist. Krav om ett år prøving gjelder når man ikke vet om noe som er åpenbart feil (og manglende eggløsning er åpenbart feil altså). 

Skrevet

Det er vel omtrent 20% sjanse for å bli gravid når man er aktive prøvere og klaffer på eggløsning, så det er ikke gitt at noe skjer bare fordi det klaffer. Man må være aktive prøvere i ett år for å ha krav på hjelp fra det offentlige. Lykke til!

Skrevet

Du kan også ha positive eggløsningstester uten å ha eggløsning (skriver det kun fordi mange ikke er klar over dette, ikke fordi jeg tror det er tilfelle hos deg nødvendigvis). Har du vurdert å tempe?

Skrevet
On 6/1/2018 at 10:01 AM, Stiv Heks said:

Det er vel omtrent 20% sjanse for å bli gravid når man er aktive prøvere og klaffer på eggløsning, så det er ikke gitt at noe skjer bare fordi det klaffer. Man må være aktive prøvere i ett år for å ha krav på hjelp fra det offentlige. Lykke til!

Denne 20% har jeg tenkt mye på. Er det 20% "allround"? Det må vel være noen variabler her, som f.eks hvor mange ganger man har sex? 

22 hours ago, Aryamili said:

Du kan også ha positive eggløsningstester uten å ha eggløsning (skriver det kun fordi mange ikke er klar over dette, ikke fordi jeg tror det er tilfelle hos deg nødvendigvis). Har du vurdert å tempe?

Jeg kjenner ikke til temping egentlig, må lese meg opp litt. Visste faktisk ikke at man kan ha positive tester uten å faktisk ha eggløsning!

AnonymBruker
Skrevet

Vi var prøvere i ett og et halvt år før det klaffet. Søkte ikke hjelp, men det var rundt da vi tenkte at vi skulle sjekke mulighetene. Men så gikk det plutselig. Ingenting som skulle tilsi at vi ikke kunne bli gravide. 

Anonymkode: 9b52e...2f3

Skrevet

Denne tråden viste seg å være helt bortkastet, fikk positiv graviditetstest i dag. 12 stk faktisk. :P Takk for hjelpen alle!

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet
7 minutter siden, Puffin said:

Denne tråden viste seg å være helt bortkastet, fikk positiv graviditetstest i dag. 12 stk faktisk. :P Takk for hjelpen alle!

Ååå, gratulerer! 

Skrevet

Tusen millioner takk! ♥ Det er rett og slett fantastisk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer!

Anonymkode: 9b52e...2f3

Skrevet
På 31.5.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør hvordan du VET at du har EL?

Skrevet

Du må nok vente et år før dere får hjelp. 

Jeg var "heldig". Vi fikk hjelp fra 2 mnd, men det var fordi jeg ble henvist til gynekolog på grunn av store blødningsforstyrrelser. Jeg hadde mensen 4 uker sammenhengende.

Under timen nevnte jeg for gynekologen at vi hadde startet prøvingen. Hun fant mange cyster på eggstokkene og jeg fikk diagnosen pcos. Hun sendte meg i samme slengen for å ta blodprøver og ga meg hormoner. Slik at vi kunne kartlegge syklusen. 

Vi prøvde ut mye rart, men først etter 22 mnd og et lass med ulike hormoner fikk vi påvist første eggløsning 🙈 da klaffet det! 

I slike tilfeller (pcos, hormonforstyrrelser, blødningsforstyrrelser og liknende) ville jeg oppsøkt lege med en gang for å sjekke om man i det heletatt får eggløsning. Da får man i det minste litt starthjelp med å få styr på syklusen. Selv om henvisning til ivf ikke skjer før det har gått et år :)

Skrevet
14 timer siden, Skogkløver skrev:

Du må nok vente et år før dere får hjelp. 

Jeg var "heldig". Vi fikk hjelp fra 2 mnd, men det var fordi jeg ble henvist til gynekolog på grunn av store blødningsforstyrrelser. Jeg hadde mensen 4 uker sammenhengende.

Under timen nevnte jeg for gynekologen at vi hadde startet prøvingen. Hun fant mange cyster på eggstokkene og jeg fikk diagnosen pcos. Hun sendte meg i samme slengen for å ta blodprøver og ga meg hormoner. Slik at vi kunne kartlegge syklusen. 

Vi prøvde ut mye rart, men først etter 22 mnd og et lass med ulike hormoner fikk vi påvist første eggløsning 🙈 da klaffet det! 

I slike tilfeller (pcos, hormonforstyrrelser, blødningsforstyrrelser og liknende) ville jeg oppsøkt lege med en gang for å sjekke om man i det heletatt får eggløsning. Da får man i det minste litt starthjelp med å få styr på syklusen. Selv om henvisning til ivf ikke skjer før det har gått et år :)

TS er nå gravid.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Miniime skrev:

Kan jeg spør hvordan du VET at du har EL?

Positive eggløsningstester og et par besøk hos gynekolog, normale sykluser, tilsa i allefall at jeg hadde eggløsninger som normalt :) Jeg drev ikke å styrte med temping osv. Er nå gravid med nr 2. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...