Gå til innhold

Noen som eier en iskremmaskin som lager bra is?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe fra en av de store kjedene, men vil gjerne høre om noen kan anbefale et merke fremfor et annet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iskremen kommer an på oppskriften. Du trenger ikke en gang en iskremmaskin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- men skal du ha en iskremmaskin så anbefales en maskin med kompressor.

Wilfa ICM-C15 er mye iskremmaskin for pengene :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Wilfa ICM-C15 er mye iskremmaskin for pengene :) 

Enig, jeg har også denne. Det viktige er å ha en maskin med egen kompressor som kjøler ned ismassen selv, framfor en maskin med bolle med kjøleelement som må legges et døgn i fryseren først. Det har jeg også prøvd, og det gir såpass mye dårligere konsistens på isen at man ikke gidder.

Anonymkode: 05994...c0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt an på hva slags is du vil lage. Jeg lager min egen i vanlig food processor bestående av en pakke frosne bær, en boks fløte og sukker/kunstig setning.

Anonymkode: 5ec5c...f72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på hva slags is du vil lage. Jeg lager min egen i vanlig food processor bestående av en pakke frosne bær, en boks fløte og sukker/kunstig setning.

Hvis TS ønsker seg ismaskin er det neppe isen hun ønsker å lage.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du alt oppi og kjører igang eller visper du fløten litt først?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Iskremen kommer an på oppskriften. Du trenger ikke en gang en iskremmaskin.

Nei, jeg vet...men hadde tenkt å kjøpe meg en maskin. Jeg liker duppeditter til kjøkkenet. :spise: 

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Wilfa ICM-C15 er mye iskremmaskin for pengene 

Ahh...bra! Det er nemlig en av tre mulige som står på lista mi. :jepp: 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, jeg har også denne. Det viktige er å ha en maskin med egen kompressor som kjøler ned ismassen selv, framfor en maskin med bolle med kjøleelement som må legges et døgn i fryseren først. Det har jeg også prøvd, og det gir såpass mye dårligere konsistens på isen at man ikke gidder. Anonymkode: 05994...c0a

Bra. Det enkleste der skal jeg styre unna. :tommelopp: 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på hva slags is du vil lage. Jeg lager min egen i vanlig food processor bestående av en pakke frosne bær, en boks fløte og sukker/kunstig setning. Anonymkode: 5ec5c...f72

...men dette er jo også interessant å høre litt mere om. Kanskje du kan ta deg bryet med å detaljbeskrive litt her? 

Og til dere som har en stor maskin; hvor ofte bruker dere den? Nå, kontra starten, da den kom i hus? 
De fleste maskiner er veldig morsomme med en gang og jeg er kjent med fenomenet. 
Ble det til litt eksperimentering, eller bare de oppskriftene som antagelig fulgte med i et hefte? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra Kenwood som jeg er fornøyd med. Vet ikke om den selges ennå siden jeg har hatt den i mange år. Hvor god iskremen blir kommer mer an på oppskriften enn maskinen. Man kan fint lage iskrem helt uten maskin. Bare ha den avkjølte blandingen i en boks og sett i fryseren, men du må ta den opp og røre i den hver halvtime så det er mer jobb.

Til sorbet bruker jeg most frukt/bær som jeg blander med kald sukkerlake (like deler sukker og vann som kokes opp) til den blir så søt som man ønsker

Til fløteiskrem har jeg en fast grunnoppskrift jeg bruker. 5 dl fløte/melk-blanding (jeg bruker en kartong kremfløte og resten H-melk), 1,5 dl sukker og 4 eggeplommer. Fløtemelk og sukker varmes til kokepunktet før det vispes gradvis inn i eggeplommene. Hell alt tilbake i kasserollen og varm under omrøring til blandingen tykner. Hell i en bolle, dekk med plastfolie (legg den helt ned på iskremblandingen, det forhindrer snerk) og sett i kjøleskap til den er helt kald før den kjøres til is i iskremmaskin. 

Med utgangspunkt i grunnoppskriften over her tilsetter man den smakstilsetningen man ønsker. Noen smelter man inn i fløtemelken og sukkeret når disse varmes opp, f.eks. splittet vaniljestang, hakket sjokolade, hakket lakris, peanøttsmør eller kaffepulver. Andre blander du inn når iskremen er halvfrossen, f.eks. hakkede kjeks, brownies i små biter, hakkede ristede nøtter, moste jordbær/bringebær, lemon curd, hakkede sjokoladebiter, søt kastanjepuré osv. Du kan også bytte ut kremfløte/melk med kokosmelk for kokosiskrem. Kombiner gjerne ulike smaker, f.eks. kaffeiskrem med hakkede sjokoladebiter, vaniljeiskrem med browniesbiter eller kokosiskrem med pistasjnøtter. Bytt sukkeret med f.eks. honning eller lønnesirup. Bare fantasien setter grenser. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med Nemox sin gelatissimo? Den som ser ut som en fornting fra søttitallet :ler:

Anonymkode: d5b85...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Arkana. Dette skriver jeg ned. :)  Alle gode tips tas imot med stor takk. 

......AB...bd7: syns den ser veldig stilig ut jeg. :jepp:  Jeg tenker litt økonomi her, for hvis jeg kan få
en veldig bra maskin som lager god is...til en tusenlapp mindre, ja så tar jeg heller den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer altså ikke at ismaskinen ikke har noe å si for sluttresulttatet på isen.

Hvis man ikke har erfaring med å prøve ulike maskiner vil man jo uansett ikke vite det, for øvrig, for da har man ikke sammenlikningsgrunnlaget.

Selvsagt har oppskriften også mye å si. Jeg liker ikke for mye fløte i hjemmelaget is - det gir en følelse av smørbelegg på skjeen når man spiser som jeg synes er lite tiltalende. Man må prøve seg fram til den miksen som passer en best.

Jeg bruker ellers ismaskinen min mye til å lage lette sorbeter av ting som mango, melon, ananas, persimmon og denslags. Det er raskt og enkelt å lage, og kan brukes som komponent både i desserter og i sommerlige forretter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer altså ikke at ismaskinen ikke har noe å si for sluttresulttatet på isen.

Nå er det vel ingen her som har hevdet at det ikke har noe å si, men at det har mindre å si enn oppskriften man bruker. Jeg har forøvrig prøvd flere ulike iskremmaskiner og min erfaring er altså at det sjelden er maskinen som avgjør hvor god iskremen blir. Du står selvsagt fritt til å være uenig, :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om den blir mye brukt avhenger nok av hvor glad du er i iskrem/sorbet. 

Men har du først maskinen (og den har fått en fast plass i et skap eller på en hylle) så er den lett å bruke. 

At det er høysesong for iskrem nå gjør jo ikke fristelsen mindre :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stolt helårsforbruker og en slik maskin hadde nok blitt relativt fort inntjent igjen. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, visp said:

Har du alt oppi og kjører igang eller visper du fløten litt først?

Jeg har oppi bærene først for å få most dem ordentlig. Deretter fløte og sukker, og thats it. Vanlig sukker kan bli litt kornete så har bedre erfaring med kunstig søtning.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis TS ønsker seg ismaskin er det neppe isen hun ønsker å lage.

Hvorfor ikke? Det blir jo sorbet, som jo er en form for is.

8 hours ago, Hoppetaujenta said:

men dette er jo også interessant å høre litt mere om. Kanskje du kan ta deg bryet med å detaljbeskrive litt her?

Hva mener du? Det er egentlig ikke noe mer å beskrive. Du har de greiene oppi der til alt er most og blitt til en sorbet. At bærene er frosne gjør at det blir is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Det blir jo sorbet, som jo er en form for is.

Sorbet skal ikke inneholde melk! 🧐

Anonymkode: 99f3b...0d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Det er egentlig ikke noe mer å beskrive. Du har de greiene oppi der til alt er most og blitt til en sorbet. At bærene er frosne gjør at det blir is.

Det blir en tyknet masse av frosne bær, fløte og kunstig søtning. Følgelig ikke sorbet, som inneholder fruktmos eller saft av bær/frukt, sukkerlake og/eller glukose og evt eggehvite. Og heller ikke fløteis, som inneholder eggeplommer og melk i tillegg til fløte, samt godt gammeldags skikkelig sukker, og som først må tilberedes som en vaniljesaus for at den skal få riktig konsistens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sorbet skal ikke inneholde melk! 🧐

Anonymkode: 99f3b...0d6

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir en tyknet masse av frosne bær, fløte og kunstig søtning. Følgelig ikke sorbet, som inneholder fruktmos eller saft av bær/frukt, sukkerlake og/eller glukose og evt eggehvite. Og heller ikke fløteis, som inneholder eggeplommer og melk i tillegg til fløte, samt godt gammeldags skikkelig sukker, og som først må tilberedes som en vaniljesaus for at den skal få riktig konsistens.

Close enough for meg ;) føles mer riktig ut å kalle det sorbet enn frossen fruktmos. Jordbær eller bringebær er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Close enough for meg ;) føles mer riktig ut å kalle det sorbet enn frossen fruktmos. Jordbær eller bringebær er best!

Og så har den for mye fløte til å kalles fruktis også ... ikke lett dette her! :fnise: Men om den inneholder minst 10 % melkefett kan du faktisk kalle den iskrem med god samvittighet. Det er ingen krav til at isen skal inneholde egg for å kalles iskrem, bare melkefettinnhold. 

Samme hva det kalles høres det både godt og enkelt ut, selv om jeg personlig synes kunstig søtning smaker litt ubehagelig og hadde brukt melis eller sukkerlake i stedet. 

Anonymkode: 8cf30...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...