Sarah1991 Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Hei! I Helsepersonelloven §25, står det: "Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp". Hva gjør jeg om pasienten motsetter seg at jeg gir slike opplysninger videre? Tenker hvis pasienten sier at jeg ikke skal gi opplysninger videre til annet helsepersonell, men dette er opplysninger som MÅ gis videre til andre, for å yte forsvarlig helsehjelp... Hva gjør jeg da? Jeg må jo gi opplysninger videre til andre, for at pasienten skal få den helsehjelpen han trenger, kanskje livsnødvendig helsehjelp... Dette var et drøyt eksempel, men allikevel... Håper på raske svar, eksamen i morgen🙈
altflyter Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 Når det handler om liv og død, så har man lov til å gå utenfor det pasienten ønsker. spesielt i psykiatrien er det mange som ikke ønsker at informasjon skal deles. Heldigvis så er det lov å videreformidle informasjon så sant de involverte yter nødvendig helsehjelp. Har faktisk aldri hørt om den lovteksten der og må si jeg er litt overrasket 2
altflyter Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Leste hele lovteksten nå. Dette handler om samarbeidende personell, altså ikke helsepersonell som allerede jobber med pasienten. Vil tro det handler om barnevernet eller andre oppfølgingstjenester
Silfen Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Man har for eksempel lov å gi videre info om rus om man er gravid. Det er en del eksempler på dette på nett om du søker.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 1 time siden, Sarah1991 skrev: Hei! I Helsepersonelloven §25, står det: "Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp". Hva gjør jeg om pasienten motsetter seg at jeg gir slike opplysninger videre? Tenker hvis pasienten sier at jeg ikke skal gi opplysninger videre til annet helsepersonell, men dette er opplysninger som MÅ gis videre til andre, for å yte forsvarlig helsehjelp... Hva gjør jeg da? Jeg må jo gi opplysninger videre til andre, for at pasienten skal få den helsehjelpen han trenger, kanskje livsnødvendig helsehjelp... Dette var et drøyt eksempel, men allikevel... Håper på raske svar, eksamen i morgen🙈 Når loven ikke gir deg utfyllende nok forståelse til å få avklart situasjonen så går du til forskriften for loven. Alle lover har en forskrift. Forskriften er i all hovesak avklarende for å forstå hva lovgiver har ment med lovens paragraf. Men også forskrifter kan tolkes ulikt, dermed blir det advokatmat og arbeid for domstoler å lande forståelsene av lovparagrafer i tvistetilfeller. Ofte er der også "konkurerende lover/paragrafer". Det vil si at en lov kan si en ting mens en annen lov sier noe annet og dermed går den andre loven foran den første. I ditt eksempel så må du gå til nærmeste overordnede og spørre om hvordan du skal forholde deg i situasjonen. Skal prøve å finne forskriften til paragrafen din, men jeg mener helt bestemt at ditt ansvar her etter helsepersonelloven er å ivareta liv og helse og å dermed informere. Altså informasjonsplikten går foran taushetsplikten.det samme kan gjelde for en ansatt i skolen som har taushetsplikt om barns forhold, men samtidig opplysningsplikt dersom de for eksempel får inn en stil der det beskrives seksuelle overgrep og læreren klart mistenker at eleven har skrevet om opplevde, personlige forhold. (En slik sak har nylig vært i media, derfor dette eksempelet.) Anonymkode: eaa40...94e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå