Gå til innhold

5:2 livsstil/diett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg på mandag for å begynne med 5:2 dietten (eller livsstilen som jeg heller vil kalle det, for jeg ønsker ikke å følge denne spisemetoden til jeg har gått ned i vekt, men så lenge som mulig). Grunnen til det er at jeg noen dager har minimalt med matlyst og det bare blir et ork å spise, og da syns jeg det er greit at to dager i uken så faster jeg. For meg er dette også en overkommelig, tilsynelatende enkel livsstil. 

Jeg hadde min første fastedag i går, og spiste til sammen 398 kalorier. Jeg kan spise 500, men jeg var ikke mer sulten på kvelden. Greia er at i dag er jeg veldig slapp og dårlig selv om jeg har spist en god frokost, og motivasjonen til å trene er ikkeeksisterende og jeg vil egentlig bare sove. Jeg er motivert til å spise sunt og bra, men.. Noen som har opplevd dette i begynnelsen? Regner med at innkjøringsperioden kan bli litt hard og at det blir bedre når kroppen blir vandt til fasting to dager i uka. Neste fastedag er på lørdag. 

Jeg trener i tillegg, eget opplegg med PT på treningssenter 1-2 ganger i uken, men må snart begynne å øke hvor ofte jeg er der. På fastedagene blir jeg ikke å trene, det har jeg ikke energi til da. Noen som går på 5:2 som vil dele sine erfaringer? :)  

Anonymkode: 613b0...407

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tren lettere de første to ukene frem til kroppen har tilpasset seg den nye omleggingen. Jeg har mye mer energi ved periodisk faste, men jeg lytter nå til kroppen i stedet for å følge strenge regler. Dette fungerer bare etter at cravings og slikt har gitt seg... Masse masse masse grønnsaker blir din bestevenn fremover! 

Anonymkode: f5056...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bli sånn i en overgangsfase. Men du gjør nok lurt i å spise alle 500 kaloriene på fastedagene dine. 

Jeg skal i gang med samme diett, tenkte å begynne neste uke. 

Anonymkode: a896d...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Opptil 500 kcal pr. dag er på ingen måte noen faste, men hvis du absolutt må kjøre et sånt opplegg, som riktig nok er enkelt å følge siden hele opplegget er lagt opp på forhånd og det bare er å følge det, sørg i det minste for at du inntar disse 500 kcal kun på ett måltid ila. døgnet, for å i det minste dra nytte av NOEN av fordelene ved faste, dvs minimum 12-14 timer og helst lenger, mye, mye lenger, uten kalorinntak av noe som helst slag.

Anonymkode: 9484e...e86

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det kan være mange årsaker til at du er slapp og sliten. Været vi har her i sør er det første jeg tenkte på. Drikker du nok? Det kan også være andre ting som har spilt inn, så ville gitt det litt mer tid for å se.

AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss er bare svært sensitive for lavt blodsukker. Formen min blir helt forferdelig når jeg ikke spiser på en stund. Har ufrivillig vært på 5:2-dietten noen ganger, fordi jeg rett og slett i perioder ikke har fått spist på maaange timer. Da er kroppen helt ferdig dagen etterpå, og ja, selv etter en stor, god frokost. Jeg føler det overhodet ikke passer min helse og min livsstil å følge en slik diett - jeg blir slapp, jeg blir tiltaksløs, jeg fryser hele tiden, jeg sover alt for mye og den generelle livsgnisten min er bare vekk... Jeg trenger å fylle på med energi, da helst sunn energi, litt hele tiden for å holde blodsukkeret og humøret mitt oppe.

Kanskje du er som meg... eller kanskje kroppen din ikke er vant til denne festingen enda, og det blir bedre med tiden. Alt jeg vet er at det ikke har fungert for meg, hverken de første gangen jeg ufrivillig "prøvde" det, og hver gang etter det. Det blir ikke enklere syns jeg, og derfor fremstår det som svært unødvendig for min del. Det er fullt mulig å spise sunt, gå ned i vekt og være sunn og frisk uten å gjøre det på den måten. Prøver heller å fordele maten og kaloriene mine jevnt hver dag i uka (ikke at jeg teller nøyaktig eller noe).

Anonymkode: 8c08a...90b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...